Avatar billede ManneW Nybegynder
29. december 2010 - 11:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Centos

Jeg har lavet en installation af centos, og sat webserver op på den. Jeg har domainnavn, som jeg har sat til at pege på min ip, og jeg har så sat min router til at pege på min webserver.

Mit spørgsmål er så skal jeg have en Dns server for at kunne få at få det til at fungere?

Og Hvad skal jeg skrive i etc/resolv.conf?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. december 2010 - 11:45 #1
Dobbelt spm. ref: http://www.eksperten.dk/spm/927523 luk venligst det ene, men for at svare på dit
spørgsmål.

Du bruger en ekstern DNS kan jeg forstå, så nej du har ikke brug for en intern DNS. Det behøver heller ikke at stå noget i /etc/resolv.conf, men man kan angive de interne IP'er på de domains man hoster. Er dog ikke et krav.

Virker det da ikke, eller ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. december 2010 - 12:51 #2
Det er noget sludder jeg siger.

/etc/resolv.conf er til DNS servere, interne eller eksterne. I og med du ikke har nogen intern DNS skal du selvfølgelig bruge den DNS fra din ISP.

I /etc/hosts kan du angive domæner og IP for de domæner du hoster.
Det er dog slet ikke et krav, men kan være nødvendigt i visse setups med andre services.
Avatar billede ManneW Nybegynder
29. december 2010 - 14:09 #3
Okay Super.

Den kan jeg vel bare ringe til min internet udbyder og få?
Avatar billede ManneW Nybegynder
29. december 2010 - 14:12 #4
Mit domain har jeg hos gratisdns.dk.
Kan jeg bruge den dns jeg har der?
eller skal det være den fra min udbyder?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. december 2010 - 17:51 #5
Hvis din maskine kan gå på nettet, så skal du ikke udfylde noget i /etc/resolv.conf, ellers skal du skrive ISPens DNS ind her.

Hos gratisdns skal du oprette en a-record der peger på din egen ip og åbne for port 80 i din firewall og forwarde denne til din server. Jeg går ud fra det er alm. web vi snakker om.
Avatar billede ManneW Nybegynder
30. december 2010 - 13:48 #6
Okay. Jo det en alm webserver, den er hostet på viruel maskine.

Nu jeg nået til et problem, hvor jeg godt kan slå webserven op fra min egen maskine på dens interne ip addresse.

Jeg har så været en og forwarde port 80 til webserverens ip addresse.

Men jeg kan stadig ikke slå min offentlige ipaddresse op og se websiden..

Nogen ideer til hva problemmet kan være?
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. december 2010 - 13:03 #7
Enten så opfanger den ikke dit domæne f.eks. example.com, eller også er der simpelthen ikke hul igennem firewallen.

hvad sker der hvis du laver en "telnet xxx.xxx.xxx.xxx 80" ?
xxx.xxx.xxx.xxx er din eksterne IP.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
31. december 2010 - 13:21 #8
ufw allow 80 (kender ikke 100% til cento.. men det er det du skal skrive i ubuntu)

og du skal fx skrive i /etc/apache2/sites-available/default

<VirtualHost *:80>
        DocumentRoot "/var/www"
        ServerName DOMAIN HER.com
        ErrorLog /var/log/apache2/kb.log

        <Directory /var/www>
                Options Indexes FollowSymLinks MultiViews +Includes
                AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>
</VirtualHost>