Avatar billede carlobech Nybegynder
25. december 2010 - 11:48 Der er 9 kommentarer

har jeg slettet vista??

Jeg slukkede min bærbar efter at, jeg havde trykket på et klip som jeg ville se på nettet fordi at, min skærm blev blå, så sort med skriften, din computer lukkes ned, genstartes for at forhindre uautoriset brug af computeren vira hacking og lign. og en masse mere som jeg ikke husker. så skyndte jeg mig at slukke for den(det troede jeg var bedst, da jeg ikke ville have virus, hvis det var sådan noget der var ved at ske)
gik lidt i panik over det stod:( og siden har den stoppet efter setup. Der kan jeg godt komme ind. F12 funktion virker.F8 recover, kommmer slet ikke frem... Den kan ikke finde noget operativ, men jeg ville godt kunne boote fra dvd, da den køre,og findes under F12.. er vista slettet?? jeg har ikke nogen cd af nogen art, da vista var instaleret.. skal jeg bare købe en ny windows version måske 7. så køre den igen eller hvad er der sket?? HJÆLP
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 13:01 #1
Hej carlobech
Når der er en der kommer med hjælp til dit problem så skriv videre i tråden i stedet for den interne mail. Man får på denne måde mange flere inputs at arbejde med.

Om du har slettet Vista, eller noget udefra kommende er lidt svært at svare på. Du kan måske havd reddet dig en bootvirus der gør at der ikke kommer noget frem.
Hvad kan du når du trykker på F12?
Er der muligheder der?
Avatar billede carlobech Nybegynder
25. december 2010 - 13:50 #2
jeg får 3 muligheder og de er delt op 1-3-4 der er ingen 3´er:

1. IDEO: ST9500325As-(s1)
3. CD/DVD: optiarc BD ROM BC-5500S-(S
4. NetWORK BOOT: MBA v11.4.1 SLOT 0200

Vælger jeg IDEO.sker der ikke andet end at skærmen bliver sort og oppe i venster hjørne er der en blinkende streg..

Valg Nr.3: dvd drevet starter og denne text kommer:

Broadcom UNDI PXE-2.1 V11.4.1
Copyright (C) 2000-2008 Broadcom Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
All rights reserved

Broadcom Base Code PXE-2.1 V1.1.0
Copyright (C) 2000-2008 Broadcom Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
PXE-E61:Media tast failure, check cable
PXE-MOF: exiting broadcom pxe rom media text failure
oprating system not found
stregen blinker nedenunder

Valg Nr.4
der står nogenlunde det samme som ovenfor skrevet bare skrevet 2gange.
Det er alt hvad jeg har og det er jo ikke meget. men håber det hjælper..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 14:07 #3
1 er din harddisk den forsøger at loade på, men der er jo som du er inde på ikke kontakt til den.
Havde du haft en cd til dit styresytem, eller måske den recovery cd jeg henviste til i den anden tråd, kunne man forsøge at boote på denne for at reparere dit styresystem.
Så skal bootrækkeføgen ændres så dvd drevet står først.
Ret den under alle omstændigheder til dette, da du hvis du skal installere igen skal bruge denne rækkefølge.
1 DVD
2 HDD
3 Network boot
Avatar billede carlobech Nybegynder
26. december 2010 - 12:05 #4
Jeg har hverken en recover cd ell vista cd:( og jeg har heller ikke nogle gendannelses punkter..
jeg kan bare ikke forstå hvorfor at den ikke kan finde styresystemet, bare fordi at jeg slukkede den, istedet for at ladet den genstarte, for så havde der nemlig ikke været noget.

er IDEO min HDD for der er hvad der står som det første?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2010 - 12:42 #5
Ja det er din hdd som jeg ser den.
Er det ikke en Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS 500 GB der sidder i?
Avatar billede carlobech Nybegynder
26. december 2010 - 14:53 #6
jo det er en Seagate på 500Gb, så det skal nok være korret antaget:)
har det noget at sige??
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2010 - 19:31 #7
Bootsektoren må være blevet korrupt da du lukkede den ned.
Det havde været godt med en cd (som du ikke har) til at få repareret denne. Jeg ved ikke om den Vista recovery cd kan klare det for os. Kan den ikke det bliver du nok nødt til at købe/låne en dvd med styresystem på. Havde jeg stået i din situation, havde jeg forsøgt at downloade recovery cd og prøve den vej først.
Men inden du begynder på dette må der være noget du skal tage backup af. Man kan afmontere harddisken fra computeren og tilslutte den sådan en:http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43 for at udtage data.
Er du ikke fiks på fingrene skal du have hjælp til dette af en der viser dig hvordan
Avatar billede carlobech Nybegynder
23. januar 2011 - 12:26 #8
jeg har åbenbart en recover cd fordelt på 3cd´er. men når de er kørt, sker der det samme. den stopper efter setup. cd`en burde være lavet korrekt da det bare er en knap jeg trykker på og så sker det hele automatisk.. jeg har kigget efer sådan en recover cd, men er der et sted hvor jeg kan hente den gratis??
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2011 - 15:54 #9
De eneste recovery cd'ere jeg kender til til download er disse:
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
Det skulle ikke være komplette cd'ere, men nærmere nogle værktøjer til at få ganng i et styresystem der ikke virker korrekt. Jeg må dog indrømme jeg ikke har nogen erfaring med dem, da jeg selv er Xp bruger.