Avatar billede tand Seniormester
24. november 2010 - 15:43 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Press (F1) to setup

Jeg har sat en større harddisk i min bærbar.
Når jeg så starter op får jeg dette valg:
Press to Continue.          hvis jeg gør det åbner win.
Press (F1) to setup.        og så kommer jeg ind i BIOS.
Hvad er det jeg skal ændre der for at win åbner ad sig selv.??
Avatar billede haverslev Novice
24. november 2010 - 16:01 #1
Det kan skyldes 2 ting,  at din bios version ikke er opdateret til en version der kan auto detecte din nye harddisk.
Du kan tjekke om der evt er en nyere bios version ofterfølgende på din pc producents hjemmeside under drivere.

Så prøv at gå i bios ved næste opstart - tryk F1 og søt den til "manuel" og se om ikke du kan detecte din disk - hvis ja så gem ændringen med f.eks F10 (kan dog være anden tast)

Anden mulighed er at den "holder" fast i dine gamle bios indstillinger.
Så når du starter op, så tryk på F1 og gå i bios.
Nu kan du "loade default settengs" eller kan også hedde "load optimized settings"
For at loade disse ting, kan der evt. stå på skærmen.
Press F9 for load of......
Press F10 for save of settings

Så her trykker du blot på F9, venter et æjeblik og så trykker du på F10.
Den vil myligvis spørge om du vil gemme Y/N - tryk på Y for yes.
Maskinen genstarter.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2010 - 17:35 #2
Du skulle vel ikke tilfældigvis have en ældre IBM - f.eks. en R52 el.lign.???
Avatar billede haverslev Novice
24. november 2010 - 17:51 #3
En bios update vil som tidliger nævnt, afhjælpe problemet på F.eks IBM R52:
The computer may hang up when a boot device is changed in
Startup menu of BIOS Setup Utility.

Bios og embedded controller:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-58931.html
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2010 - 10:52 #4
NEJ, en BIOS update hjælper intet på de få udvalgte IBM modeller, der har denne fejl (R51, R52, T42, T43 og enkelte andre modeller). Maskinerne er sat op til ikke at acceptere harddiske, der IKKE er købt hos IBM. Harddiskene kan sagtens bruges, men man får en advarsel om at drevet ikke er godkendt. I BIOS kan man vælge at fortsætte automatisk efter at fejlmeddelelsen er blevet vist, men man kan ikke slippe for den, og det forsinker boot-tiden med omkring 5 sekunder. Et sørgeligt forsøg på at få forbrugeren til kun at bruge harddiske solgt af IBM eller partnere.

Dette indlæg er skrevet på en R52 med nyeste BIOS og uoriginal harddisk, og jeg skal hilse og sige, at advarslen stadig popper op...
Avatar billede haverslev Novice
25. november 2010 - 12:39 #5
Jeg må sige, at jeg ikke har oplevet den fejl.
Men i firmat har kørt med IBM TP380 og frem til de nuværende T500 maskiner som nu er firmastandard, der har jeg ikke oplevet de fejlmeddelse som beskrevet.
Vi har altid kørt de updates der var/er og ingen problemer i det.
En del maskiner er blevt forsynet med forskellige slags HDD, lige fra IBM egne diske til Fujitsu-simens og Hitachi diske.

Har du opdatet både med BIOS version og embedded, selvom bios denne version skulle være nok:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-59221

Fra Readme txt:
This BIOS version will only work with Embedded Controller Program
  Version 1.01, 1.02 or 1.04.

- (New) A BIOS Setup option to allow the system to boot without
        pressing the Esc key when a 2010 error (An unsupported hard
        drive is used or the firmware of the hard drive is old) is
        displayed.
        To change the setting, go to 'BIOS Setup menu', 'Startup' and
        then 'Boot after message for Hard drive...'.
        Note: Use a supported hard drive or update the hard drive
        firmware.
?
Avatar billede tand Seniormester
25. november 2010 - 18:03 #6
Hvis jeg skal forsøge med en opdate BIOS til min "IBM 1872."
gider i så at sende mig en henvisning til denne driver, så jeg ikke kommer til et indstallere en forkert !
NB: de drivere jeg kan se på jeres henvisninger
står der ikke 1872.
Avatar billede tand Seniormester
25. november 2010 - 18:05 #7
Kan man bare indstallere disse drivere i Vista.??
Avatar billede tand Seniormester
25. november 2010 - 18:22 #8
Nu prøver jeg med en driver der hedder 70uj29us.exe
Avatar billede tand Seniormester
25. november 2010 - 18:36 #9
Det hjalp ikke.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2010 - 23:01 #10
Den fejl jeg nævner, gælder kun ganske få modeller (som nævnt) og hvis jeg ikke tager meget fejl, så er model 1872, som spørger nævner, netop én af disse, nemlig en T43. Man fortrød hurtigt fremgangsmåden - det har nok givet for mange klager...

M.h.t. drivere, er det nemmeste at downloade "System Update" til Lenovo/IBM og så lade dette program finde alle tilgængelige opdateringer, incl. BIOS opdatering, som installeres fejlfrit på denne måde...

Haverslev > den readme.txt du henviser til, beskriver jo netop problemet. Man kan sætte BIOS op til at ignorere fejlmeddelelsen og fortsætte med at boote uden at taste "esc" først, men man kan IKKE undgå fejlmeddelelsen....

Det er ligegyldigt om harddisken er fra IBM, Hitachi, Fujitsu-Siemens eller andet. Det der betyder noget er, om IBM har godkendt den enkelte disk og lagt et lille stykke kode ind i harddiskens chip, hvoraf denne godkendelse fremgår. Hvis den ikke er tilstede, kommer fejlmeddelelsen uanset BIOS-version...
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2010 - 08:02 #11
Har som sagt aldrig set/haft problemet, men ville da lige søge og se om det var et problem der evt. var omtalt andre steder og evt. en løsning:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_non-ThinkPad_hard_disks
Avatar billede tand Seniormester
26. november 2010 - 10:52 #12
Er der ikke nogen der kan anbefale et program der kan scanne min PC og derefter hente de nyeste drivere også dem der ligger i BIOS.?
jeg har ikke så meget kendskab til min PC, så jeg tør ikke at rette i min BIOS.
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2010 - 11:28 #13
Du kan jo bruge ThinkVantage System Update 3.14
Se under: For Windows 2000, XP and Vista
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/tvsu-update.html
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 12:45 #14
Under #12 efterlyser du en anbefaling af et program, der kan scanne din PC efter drivere - den fik du allerede under #10!

haverslev > det du henviser til under #11 er åbenbart modificerede udgaver af nyeste BIOS - de er kun 5 dage gamle kan jeg se, så dem kendte jeg ikke. Jeg afprøver dem i aften, når jeg igen sidder ved en R52. Jeg vender tilbage, når jeg har resultatet, medmindre det resulterer i et fuldstændigt nedbrud...
Avatar billede tand Seniormester
27. november 2010 - 09:59 #15
Så har jeg hentet programmet "systemupdate314-2010-10-29
Det prøver jeg at køre på mandag.
Min thinkPad er ikke hjemme weekenden.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2010 - 10:14 #16
Så har jeg hentet den modificerede BIOS fra en side, hvor jeg var besøgende nr. 99.999. Zip-filen blev scannet grundigt inden udpakning, og da der ikke så ud til at være noget i vejen med den, tog jeg chancen og flashede min BIOS.

Jeg KAN selvfølgelig godt være blevet den lykkelige ejer af et eller andet root-kit uden at vide det, men det ser nu ikke sådan ud og vigtigst af alt - efter mange års kamp er fejlmeddelsen væk, så om ikke andet har JEG da haft gavn af denne tråd...
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2010 - 11:40 #17
Det var jo herligt, så kan spørger jo nok også få det til at fungere :-)
Avatar billede tand Seniormester
30. november 2010 - 11:58 #18
Det hjalp ikke.
Nu har jeg hentet og indstalleret disse 2 opdateringer uden resultat.
70u29us BIOS og systemopdate 314-2010-10-29
Jeg skal stadigvæk trykke på Esc for at komme ind i Vista.

NB:
mortenvp  har du haft samme fejl.?
Avatar billede tand Seniormester
30. november 2010 - 12:10 #19
Det ser ud til at jeg må leve med det.
Avatar billede haverslev Novice
30. november 2010 - 12:33 #20
Har du prøvet denne bios version ?
ThinkPad T43 - Machines only: 1871, 1872, 1873, 1874, 1875, 1876. Version: 1.29. Errors removed: 1802, 2010

http://www.sendspace.com/file/948oiy

herfra:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_non-ThinkPad_hard_disks
Avatar billede tand Seniormester
30. november 2010 - 16:24 #21
Jeg har hentet den  og prøver den ved lejlighed.
Tak for hjælpen.
tand