Avatar billede ra__mus Nybegynder
15. november 2010 - 17:21 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

forskel på appilikationer til mobiltlf

Hej
Jeg er ny indenfor apps til mobiltelefoner.
Jeg kan nu forstå at mobiltelefoner har forskellige styresystemer som feks, android, symbian og microsoft windows.
Og så findes der forskellige applikationer der kan køre sammen med de respektive styresystemer.

Hvis nu man laver en applikation til internettet kan den vel køre på alle syresystemerne eller hvad ??
Eller så er det måske ikke en applikation ??
(ja vi er helt nede og rode på begynderniveau)
og hvis ikke..., hvad er så en applikation...?

Håber nogen kan hjælpe med forklaring på dette :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 17:34 #1
Hvis du laver en web applikation som er mobil venlig kan den tilgaaes fra alle smartphones med en browser.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
15. november 2010 - 17:58 #2
mobil venlig ?
kræves der da noget specielt for at den kan køre på en mobil fremfor en pc ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 18:14 #3
Ja.

Du skal lave den saa den ser fornuftig ud og kan navigeres i betydeligt lavere oploesning end PCere anno 2010.

Og du skal undgaa Flash, Java applets, Silverlight etc. fordi langt alle mobil browsere har de muligheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 18:14 #4
Og hvis du vil se hvordan det ikke skal laves, saa proev at gaa ind paa eksperten.dk fra din mobil telefon!
Avatar billede ra__mus Nybegynder
15. november 2010 - 18:27 #5
ok men så har det altså ikke noget at gøre med om det er en android, symbian osv ??
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 18:40 #6
Korrekt.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 00:32 #7
Okay men hvad er det så for applikationer der kun kan bruges på en android feks ??
Om det er en android, symbian eller microsoft må da have en betydning ??
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 00:37 #8
En rigtig app. En app som man køber i den relevante app store og installerer på sin telefon.

Og de er specifikke for styresystemet.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 00:37 #9
Og apps er in idag - mobile web sites er meget sjældent så brugervenlige som rigtige apps.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 01:26 #10
disse apps som er specifikke for styresystemet, har de noget med web at gøre, eller virker de kun lokalt på mobilen ??
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 01:31 #11
De kører lokalt på mobilen men vil ofte lave web service kald til en central server på internettet.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 01:45 #12
Appsne er altså ikke en del af en webside eller hvordan ??

Lige et spørgsmål til dette:
-
vil ofte lave web service kald til en central server på internettet..

Er det for at få kontakt til en database eller hvad ??
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 02:04 #13
Ja.

Ofte ja.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 14:29 #14
så forstår jeg ikke helt, du skriver i #1 at:
Hvis du laver en web applikation som er mobil venlig kan den tilgaaes fra alle smartphones med en browser.

Men samtidig er appsne specifikke for styresystemet (se #8), og kan vel så ikke køre på alle smartphones ???

er lidt forvirret over det med styresystemer og apps og web.....
vil gerne have det penslet helt ud :-) hvis det er muligt..
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 15:35 #15
en web app og en app er to forskellige ting

en app koerer paa telefonen

en web app koerer paa server (og tilgaaes via en browser der koerer paa telefonen)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 15:46 #16
ok men i #12 spørger jeg om:
Appsne er altså ikke en del af en webside eller hvordan ??

og i #13 svarer du ja til dette.

hvilken slags apps er det du her svarer ja til ??

og et andet spørgsmål.. apps der kører på telefonen, kan du give et eksempel på sådan en, og et eksempel på en app der kører på web ??
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 15:55 #17
apps (ikke web apps)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 15:57 #18
Saa vidt jeg ved er der ca. 10 milliarder web side paa WWW. D ekan alle tilgaaes via browser paa en smartphone.

(ikke alle ser gode ud, men ....)

Apps hentes fra telefonens app store. Jeg mener at iPhone har ca. 150000 apps og Android ca. det halve.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 15:58 #19
fint :-)

har du eksempler på apps og webapps ?
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 16:05 #20
ok en webapp er sådan set en hjemmeside ?

troede egentlig android havde flere apps end iphone, men kan forstå at android er det hurtigst voksende, og måske overhaler iphone på et tidspunkt  ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 18:32 #21
eksperten.dk er en web app

du kan f.eks. se en liste over Android apps paa http://www.android.com/market/#app=basesign.alltie
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 18:33 #22
iPhone var jo foerst saa ikke overraskende at de har flest.

Det kan godt taenkes at Android overhaler iPhone.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. november 2010 - 22:53 #23
ok vil kigge på det,
men har lidt svært ved at se hvornår det er smart med en web app, og hvornår det er smart med en android app  ??

specielt det sidste... ( og da særlig hvis den er i kontakt med en server)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 00:48 #24
Det er billigere at lave en web app end N forskellige apps til N platforme.

En app giver normalt en langt bedre bruger oplevelse end en web app. Prøv selv!
Avatar billede ra__mus Nybegynder
17. november 2010 - 01:00 #25
En app giver normalt en langt bedre bruger oplevelse end en web app. Prøv selv! ???

er det primært fordi den er tilpasset den mindre skærmstørrelse eller hvad ??

Har ikke lige en smartphone så kan ikke afprøve det endnu...
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 01:11 #26
Hvis det er en web app som ikke er mobil venlig, så kan opløsningen være et stort problem.

Men derudover kan en rigtig app specialisere sig meget mere end en browser kan.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 01:12 #27
Hvis du vil lave en smartphone app er det nok nemmest hvis du har en smartphone.

Man kan teste lidt med en emulator, men den rigtige bruger oplevelse får man kun på en rigtig telefon.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
17. november 2010 - 01:14 #28
Men derudover kan en rigtig app specialisere sig meget mere end en browser kan. ?

kan du forklar det ? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 01:20 #29
Menuen i en browser er helt generel. Menuen i en app kan være meget app specifikke.

Ditto med diverse opførsel på touch screenen.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
17. november 2010 - 01:23 #30
okay i en app er det nærmest bygget op som en browser, bare efter det helt specifikke behov ??
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 01:38 #31
Nej det er netop ikke bygget op som i en browser.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
17. november 2010 - 10:13 #32
ok jeg må se og få kigget på apps så jeg kan se hvad forskellene er, og hvornår det er smart med en app fremfor en webapp...
Mange tak for din udmærkede hjælp, læg et svar !
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 15:12 #33
svar