Avatar billede IICIi Novice
15. november 2010 - 16:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fiberbredbånd i to huse

Vi har fået 30/30 Fiberbredbånd skudt i huset. Men hvordan installeres det bedst i to huse uden tab osv. Og er noget af det gamle bredbånd setup godt at bruge?

Ved Fiber-boksen er der denne router: ''http://www.superwarehouse.com/Belkin_802.11g_Wireless_DSL_Cable_Gateway_Router/F5D7230-4/ps/467848''

Der skal ikke trækkes netværks-kabel til huset ved siden af, hvor der er to lejligheder. Der skal der i stedet et par powerline ethernet adapter, der har vi dem har liggende: ''http://download.p4c.philips.com/files/s/sye5600_00/sye5600_00_pss_dan.pdf'' er det en god løsning?.

Kan man bare købe flere powerline ethernet adapter til stikkontakterne, og skal det være samme model/mærk?.
I enden af powerline ethernet adaptern kommer der en Access point. Hvordan er det med G, N osv. må access point og router ikke være det samme bogstav?.

Er der en bedre løsning på setup? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2010 - 17:52 #1
hvis I vil via powerline, så skal stikkontakterne sidde på samme måler (og helst samme sikring). De skal også være af samme mærke.

Hvis det alligevel skal være med trådløst net i huset, så tag en trådløs forbindelse fra starten. N er klart hurtigere end G, som er 5 gange hurtigere end B. Router fra hus1 til hus2 skal/bør være N og gerne samme model/firma.
Bank en http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/JENAL59300/jensen-router i hvert hus - og gerne en i hver af de to lejligheder, så man kan slukke/resette uden af genere naboen, samt have eget password til opsætning af mac-adresser osv til sikring.
Avatar billede IICIi Novice
15. november 2010 - 20:33 #2
men kommer der ikke konflikter hvis det via powerline i begge lejligheder, og begge med en router?. 3 router i alt, sådan forstår jeg det... Men hvordan slukke/resette man det uden at genere naboen?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2010 - 20:52 #3
jeg ville droppe powerline helt - jeg tror ikke, at jeres el er forbundet, så det vil virke.
Med en router ved signal ind (giv den fx ssid 'start') og to routere, der kobler sig på denne som accesspoint (giv dem fx ssid 'stue' og 'firstfloor'), så bør der ikke være problemer. En familien sætter deres lan til at koble på fx ssid 'stue' og ikke andre - osv.
Ingen problemer - stue og firstfloor kan resette som de vil - kun 'start', der styrer de andre, må kun resettes/sluttes efter aftale.
De 3 routere skal have hver deres kanal - læg dem på fx 3, 6 og 9, så der er lidt afstand mellem dem for at undgå støj mellem deres signaler.
Avatar billede IICIi Novice
16. november 2010 - 15:33 #4
Pænt nem løsning uden at skal trække kabler, men hvor stabilt er alt nettet så?. Kan man styre/indtast alle mac adresserne på start-routeren osv.?

-info sikring og måler sidder i en og samme boks. Et par powerline har kørt på vores net før.
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
16. november 2010 - 15:44 #5
For en god ordens skyld, så er der kun 3 ikke overlappende kanaler på 801.11b/g(2,4 GHz) og det er 1,6,og 11(og 14, but don't go there!!!)!

De fleste, der bygger infrastruktur op med trådløs, fortryder det. Grav nogle kabler ned, det vil helt klart være den bedste løsning!

Powerline har kun begrænset rækkevidde, og det virker generelt ikke ret godt. Med det sagt, så kan man nogle gange godt få det til at virke mellem huse, men man kan ikke vide det på forhånd! Så lad vær'! Det eneste positive ved powerline, modsat trådløs er at hvis det virker, så er det lidt mere stabilt, fordi det ikke bliver påvirket så meget af omgivelserne, som trådløs gør. Men lad nu være med at købe en masse powerline!!!

/Klaus
Avatar billede IICIi Novice
17. november 2010 - 00:38 #6
godt så... det ender nok med powerline adapter :)
Avatar billede IICIi Novice
21. november 2010 - 21:06 #7