Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 14:44 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan lave Applikationer til mobiltelefoner

Hej
Jeg har tidligere lavet hjemmesider. Har tidligere kodet lidt PHP, MySQL.....
Nu vil jeg gerne kunne lave små applikationer til mobiltelefoner.

Har fundet et par tilfældige eksempler på apps:

http://itunes.apple.com/us/app/harvestmark-food-traceability/id355362341?mt=8#

http://www.fandango.com/iphoneapp

Hvordan laver man sådanne apps til mobiltelefoner eller Iphone ?? (ved ikke om alle apps kan bruges på alle mobiltelefoner)
Hvilket sprog programmeres i ?
Hvor placeres programmet ? (server)
Ja kort sagt fra start til slut, hvad ialverden gør man ?? :-)
Gerne gode tutorials :-) og små gode eksempler..

Andet spørgsmål:
Hvordan laves interaktivitet, feks når man sender eks. koden 1119 efterfulgt af et svar eller lignende på sin mobil.
Set i vild med dans og andre konkurrencer på tv...
Ja hvordan virker det, og hvordan laver man det selv ??
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 14:54 #1
Mobil apps laves i det sprog og med det toolkit som mobil producenten leverer:

iPhone - objective-C
Android - Java
etc.

Mobil apps distribueres typisk via en app store - d.v.s. at forfatteren uploader hans app til den app store og folk henter den derfra. App store har vejledninger til hvordan du registerer dig, uploader apps, betaler (!) etc..

SMS afstemning er en helt anden slags ydelse og foregår server side.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 15:15 #2
ok arne_v

Går ud fra det mest udbredte så er Iphone og objective-C eller ??

Hvad database hører til det sprog ?
Kan jeg programmerer det på min egen stationære pc ?
Hvilken toolkit/editor benytter man ?
Kræves der amdt for at komme igang ?

Har du nogle eksempler på en lille "begynder" app til dette ??
Evt. gode bøger til at starte op på, og lave sin første iphone app ? (har lidt travlt med at få lavet en nemlig :-) )
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 15:29 #3
En mobil laver normalt web service kald til en server som så tilgår database. Man bruger ikke database på selv emobil telefonen.

iPhone udvikling kan så vidt jeg ved kun laves på en Mac.

Apple har et SDK man kan downloade med det hele.

Jeg har ikke et link, men jeg er sikker på at deres SDK kommer med masser af eksempler. Og der må også være en million eksempler på nettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. november 2010 - 15:33 #4
Det mest udbredte er Symbian, derefter Android og så Iphone. Det hurtigst voksende er Android ;o)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
11. november 2010 - 15:38 #5
For at svare på dit andet spørgsmål, så kræver det adgang til en SMS gateway bla.a.

Det er noget man kan få både dyrt og billigt.. ved at Comasys.dk er nogen af de billigste jeg har fundet. skriv eller ring til dem, så er jeg sikker på at de kan hjælpe dig.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 18:53 #6
Vil det sige at apps til iphone kan kun køre på en iphone ??

Hvor kører android og synbian ??

hvorfor kræver det en Mac at udvikle til iphone ??
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 19:01 #7
Ja. iPhone, Android, Nokia med Symbian, BlackBerry, Windows Phone er ikke kompatible. Det er ligesom Windows, MacOS X, Linux, FreeBSD, Solaris, AIX etc..

Android bruges af mange leverandører: Motorola, HTC, Sony Ericsson etc.. Symbian bruges af Nokia.

Spørg Steve Jobs. Men skulle jeg gætte så vil han gerne bruge iPhone'ens popularitet til at sælge nogle flere Mac's.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 21:03 #8
Windows kan nu godt køre på en mac....

Hvad mener du med følgende i #7:
Ja. iPhone, Android, Nokia med Symbian, BlackBerry, Windows Phone er ikke kompatible

Hvilke mobilplatforme kan jeg så udvikle til, på en pc med windows 7 ??

Iøvrigt fedt med en der ved noget om emnet :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 21:08 #9
At de 5 platform kræver hver sin app.

Jeg tror at du kan udvikle til all de 4 andre på Windows.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 22:05 #10
ok.
Er der stor forskel på programmeringssprogene ?
Nu har du nævnt iphone og android er hhv c-objective og java hvad med de andre platforme ?

Og hvad vil være smartest at gå igang med som begynder på området og i det hele taget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 22:22 #11
Symbian og BlackBerry er C++ mener jeg (men jeg er ikke sikker).

Windows Phone er .NET d.v.s. C# eller VB.NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 22:23 #12
Jeg tror ikke at du går helt i byen ved at starte med Android.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. november 2010 - 23:31 #13
Ok, dvs. java er det jeg skal sætte mig ind i mht. Android ?

Hvad kræves af software for at lave det, og hvor finder man det henne ?
(går iøvrigt udfra jeg kan programmere det på min windows pc)

Dvs. jeg skal ha eks. en sony ericson mobil tlf. for at teste det af når jeg har lavet en app ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2010 - 00:18 #14
Android -> Java

Du skal have Android SDK:
  http://developer.android.com/sdk/index.html

Du kan teste med emulator men det er jo nok sjovest med en rigtig Android telefon.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
12. november 2010 - 01:43 #15
"Du kan teste med emulator men det er jo nok sjovest med en rigtig Android telefon"

dvs feks en sony ericson mobil tlf eller hvad ??
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2010 - 01:47 #16
SOm f.eks. en af Sony Ericsson's android telefoner.

Bemærk at Sony Ericsson også sælger andre telefoner end Android smart phones.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
12. november 2010 - 01:48 #17
men jeg kan vel lave det på min stationære pc..og så teste det der også eller hvordan...?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2010 - 01:56 #18
Ja.

SDK kommer med en emulator.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
12. november 2010 - 12:44 #19
fint tror jeg vil prøve at gå igang med android systemet og Java, selvom jeg havde håbet iphone apps , havde været muligt at lave uden en mac :-) (syntes iphone er den fedeste)

Læg et svar som tal for den store og gode hjælp du har givet arne_v !
Avatar billede ra__mus Nybegynder
12. november 2010 - 12:56 #20
har du iøvrigt kendskab til en god bog om android og java med gode eksempler osv.. ??
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2010 - 12:58 #21
iPhone er klart det mest besværlige at få frigivet sin Apps på. De kan kun installeres fra deres appstore, efter de er blevet godkendt. Kan nok omgås med en jailbreak, men det er jo langt fra alle der har det. Android kan du lægge hvor som helst, så kan de downloades af hvem som helst og installeres.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2010 - 15:06 #22
Jeg kender ikke en god Android bog.

Men jeg er sikker paa at Amazon har adskillige boeger.

Jeg synes dog foerst at du skulle proeve og se om ikke SDK dokumentationen er nok. De fleste syntes at det er OK til at gaa igang.

Og et svar.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
12. november 2010 - 23:24 #23
Ok vil prøve at kigge på SDK dokumentationen , fortæller den også om java eller hvordan hænger det sammen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2010 - 00:26 #24
Jeg vil tro at det er lidt nemmere at læse hvis man kender Java i forvejen.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
14. november 2010 - 21:25 #25
ok, takker mange gange for hjælpen !