Avatar billede HelenaSvendsen Nybegynder
10. november 2010 - 08:44 Der er 4 kommentarer

hvordan regner man radius ud på en kegle?

Hej alle sammen- Håber I kan hjælpe mig med den her.
Jeg ved at Rumfanget er 1526,04cm3  og ved at højden er 18 cm. jeg skal finde radius i centrifugeskålen. Hvordan gør jeg da jeg ikke kender overfladearealet?  tak HelenaSvendsen
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. november 2010 - 08:51 #1
http://da.wikipedia.org/wiki/Kegle_%28geometri%29

Brug ligningen, og du står tilbage med én ukendt
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 08:56 #2
En cylinders volumen (rumfang) er givet ved
V = π ⋅ r2 ⋅ h,
/*og arealet af den krumme overflade er
A = 2 π ⋅ r ⋅ h
hvor r er radius i endefladen og h er cylinderens
højde.*/

Vil ikke give dig svaret, men vil gerne hjælpe dig på vej :)
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 08:57 #3
nå det var eksperten ikke så glad for kan jeg se... Den vil åbenbart ikke tage special tegn.
well så ikke lige at ksoren havde smidt et link til wikipedia, men det er samme formel.
Avatar billede matematikken Nybegynder
24. maj 2011 - 18:52 #4
jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du fik ud af den dette stykke, da jeg står med samme problem, men ikke lige kan læse mig ud af formlen på wikipedia ;-)