Avatar billede Slettet bruger
02. november 2010 - 08:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Grafisk brugerflade til FTP-server via Internet

Jeg har et domæne på et webhotel, og oprindeligt ville jeg have en hjemmeside, men det er alt for tidskrævende, og jeg har ikke sat mig ind i de seriøse løsninger, fordi man så hurtigt ender med at skulle kunne .ASP eller .PHP samtidig med at SQL kan komme ind over.

Jeg vil meget hellere lave en løsning, hvor jeg via f.eks. filezilla uploader en given fil til min server, og så kan jeg overalt i verden finde den via en hjemmeside, som så giver mig en brugerflade a'la den, som man har på de gængse NAS-servere.

Jeg vil gerne lave noget, hvor der kan gradueres imellem offentlige filer, og så en adgangsreguleret (læs: password-beskyttet) mulighed.

Jeg kan ikke rigtigt google mig til noget, for enten finder jeg reklamer for web-hoteller, og ellers er det FTP-klienter som f.eks. Filezilla, der dukker op.

Inspiration tak.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
02. november 2010 - 09:00 #1
Du behøver ikke bruge på at læse ASP eller php for at lave en hjemmeside; du kan sagtens nøjes med at bruge et CMS (f.eks. CMSMS) og stadig have en professionel udseende hjemmeside. At få det sat op og kører, tager måske en dag eller to, første gang man gør det og hvis man har designet.

Anyways - siden du har dit domæne liggende på et webhotel, antager jeg, at din "hjemmeside" understøtter PHP.
Med det i mente googler jeg "php ftp client"; der kommer en masse hits og bl.a. kommer der net2ftp (http://www.net2ftp.com/) som umiddelbart ser ud til at være en løsning.

Mht. adgangsbegrænsning, har net2ftp nogle indstillinger, men du kan altid lave det ganske sikkert med .htaccess. Hav dine offentlige filer i én mappe, og dine private i en anden. Lav en .htaccess fil (spørg ikke, google det) med kodeord og læg det i mappen med private ting. Så vil webserveren sikre, at man kun kan læse indholdet af mappen, hvis man har indtastet brugernavn og kode, dvs. en sikkerhedsløsning du ikke skal implementere.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2010 - 10:24 #2
Det ser rigtigt spændende og rigtigt ud.
Jeg vil prøve det af, og hvis det er det rigtige, lukker jeg tråden med pointene til dig.
Indtil da lader jeg lige tråden være åben, så andre kan tilføje inputs - nu kan de se, hvad det er, jeg efterlyser.
Jeg har set brugerfladen på QNAP NAS'en, og det er for mig en lækker brugerflade, som jeg gerne ville efterligne.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 00:22 #3
Det er åbenbart ikke helt nemt at implementere.

Kan det her hjælpe? Det er fra min udbyders hjælpe-funktion:

Almindelige fejl omfatter forsøg på at bruge php_value direktiver i din .htaccess fil (dette virker ikke på vores da vi køre PHP som CGI - brug en php.ini/php5.ini

Det bedste ville være en løsning, hvor jeg nærmest bare skal følge en step-by-step guide, og så selv uploade hele molevitten eller evt. også via det program, som måske kan indfri mit ønske.

Desværre er det sjældent kødannende, når man spørger ind til noget med webdesigns o.lign.