Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 15:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Lær brugerne at bruge eksperten.dk

1.
Er jeg den eneste der finder det lidt underligt, at hvis en bruger gør opmærksom på at den valgte kategori er forkert, så fortsætter hjælpen ufortrødent?

Der er jo kategorier til de fleste spørgsmål, og de er der for en grund. Det nytter jo intet at man søger på f.eks. boot.ini i Fejl i eksperten kategorien...!

********************************************************************

2.
Hvorfor er det at folk er hunderædde for at blive kaldt "politimand" når en bruger overtræder reglerne her på eksperten? Vi har jo alle et ansvar i at få eksperten til at køre, og at reglerne bliver overholdt.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
17. oktober 2010 - 15:49 #1
De to punkter kan jeg fuldt ud støtte op om.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 15:57 #2
Vedr. pkt. 2 så kan det sagtens skrives uden at støde brugeren. Brug evt. beskedsystemet så man ikke "udstiller" personen, da det ikke er særligt sjovt som helt ny/mindre aktiv bruger at få at vide at man overtræder nogle regler.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 16:15 #4
Sikkert fordi de fleste af os, syntes der burde være en Admin til at tage sig af den slags.

Jeg forstår ikke hvorfor eksp ikke udnævner nogle af de brugere som synligt anvender meget tid herinde, til at varetage deres interesser og give dem adgang til overordnet funktioner og til at rydde op i den slags.

Respekten kan ligge et meget lille sted når en alm bruger ytre sine sure opstød omkring hans forståelse af reglerne, og nogle gange er det helt malplaceret og til at brække sig over.

Livet starter jo ikke her på eksp!

Eksp er jo heller ikke ligefrem det mest brugervenlige forum til dato.

Ja! man kan gå helt nørdet og grave sig ned i alle mulige regler. Til dem siger jeg "Klap lige hesten" og evt gå ud og grave lidt i haven.

Det er dårlig energi, at flame et forkert indlæg af den ene eller anden årsag. Selv jeg kan komme galt afsted med en forkert kategori, men vælger at se stort på det, når jeg nu har oprettet spørgsmålet. Alternativet er, at jeg skal igennem en bøvlet proces med at lukke spørgsmålet og oprette et nyt. Det giver bare mere forviring.
17. oktober 2010 - 16:19 #5
....hvis en bruger gør opmærksom på at den valgte kategori er forkert, så fortsætter hjælpen ufortrødent.... mener du at en bruger boer kunne bestemme hvilke spoergsmaal andre brugere maa svare paa?  Jeg synes at det er en god hjaelp til nye brugere at fortaelle hvornaar deres spoergsmaal nok faar mere opmaerksomhed hvis de bliver flyttet til andre kategorier.  Men saa maa det vel vaere op til de medlemmer om de vil benytte sig af hjaelpen og op til de brugere der finder spoergsmaalet paa trods af uhensigtsmaessig kategori om de vil vil svare.

Jeg afgoer selv hvilke spoergsmaal og hvilke spoergere jeg bruger tid paa (det haenger sammen med det at lukke sine spoergsmaal,) og jeg anerkender andre medlemmers ret til det samme, ogsaa selv om de giver sig i kast med de spoergsmaal jeg lader ligge.

Er jeg forkert paa den?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 16:39 #6
Nej Christian_Belgien, der har du fuldstændig ret
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2010 - 16:54 #7
Enig med Christian_Belgien.
Det er jo ikke alle spørgsmål der er så komlekse, så de ikke kan ordnes på nogle få indlæg. Og her synes jeg det er lidt pjattet at oprette et nyt spørgsmål.
Jeg har søgt på eksperten på forskellige ting, og her har jeg fået flere svar på det jeg søgte på, selvom de var oprettet i forskellige (og i nogle tilfælde forkerte) kategorier.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2010 - 17:26 #8
Kiggede på den boks hvor man opretter spørgsmål, og synes den er lidt for mangelfuld.
Kunne måske tænke mig nogle flere bokse der skulle skrives noget i, før spørgsmålet kunne effektueres.
Mange gange skal vi spørge om hvilket styresystem der arbejdes i. Det kunne undgås hvis der var nogle bokse hvor man skulle skrive nogle keywords i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 17:32 #9
Nej en bruger bør ikke få ekstra opmærksomhed fordi der oprettes et nyt spørgsmål, men i få tilfælde er desværre sådan, eller er det?

Jeg abonnerer på kategorier, og svarer på de spørgsmål jeg finder interssante eller hvor jeg kan hjælpe. Ind i mellem kigger jeg hele oversigten igennem, og desværre kigger jeg efter hvilken kategori spørgsmålet er oprettet i - derfor ser jeg fejlen tit.
Desuden er det ikke optimalt at tjene point på Windows XP spørgsmål derc er oprettet i en eksperten kategori. Det får pointstatistikken til at se forkert ud.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 17:36 #10
Har tidligere opfordret til at man har mulighed for at oplyse disse detaljer i ens profil når man oprettede den, men det blev fejet af bordet med at oplysningerne jo ville blive forældet!
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 17:45 #11
john_stigers: hvor ser du lige points for en bestemt kategori?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 17:53 #12
Pointregnskab under ens profil.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 17:54 #13
#3 Ja der sker jo smuttere ind imellem ;)
Avatar billede mikaelch Novice
17. oktober 2010 - 18:34 #14
hvorfor er der ingen admin ?

hvordan skal lige en nye bruger overfaldes synes jeg nærmeste i gør nogle ganeg , i stedet for at formidle jeres viden.

kunne i skrive et venligt end det sprog i køre tit, der er meste respekt over for folk der snakker venligt selv til den meste frække?

hvorfor linker i ikke til reglerne , når i mener de er overtrådt?

Respekten overfor hinanden skal en admin have  , derved skal i køre et mere venligt sprogbrug nogle gange og mere formidle viden til andre bruger

Huske ved sure opstød , virker det mere som om i nogle gamle mænd der klager for at klage

Sprogbrug af admin på amino.dk , må kun køre et sprogbrug hvor der formidles viden videre og må gerne køre sjove ballade uden der trædes over på ny bruger , de får en besked fra admín der forklare reglerne og stopper dem der ikke køre i et venligt sprog evt. sletter indlæg eller tråde
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 20:23 #15
#14 se #2
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2010 - 20:26 #16
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 20:37 #17
220661 tror du smed et forkert link ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2010 - 20:39 #18
Jeg referer til det jeg skrev i #8 i denne tråd med dette link.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 20:41 #19
Problemet er bare lige at der kun er 2 kommentarer ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. oktober 2010 - 15:53 #20
#18 kom du videre med at finde det rigtige spørgsmål?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 16:46 #21
re håndtering af spørgsmål i forkerte kategorier)

Det må vel være en vurderingssag om man mener at det laver mere støj i den forkerte kategori at få spørgsmålet lukket og genoprette et andet sted end bare at løse problemet.

En vurdering som jeg mener at en potentiel svarer må lave.

Argumentet med point statistik holder ikke vand:
1) der er slet ikke noget sted hvor point statistik vises lige nu (ændrer sig forhåbentligt på et tidspunkt, men jeg vil ikke holder vejret indtil det sker)
2) andelen af fejlplacerede svar er trods alt så lille at effekten må være minimal
3) hvis point fra egne spørgsmål tæller med, så er skævheden den samme uanset hvad

Så er der søgning i kategori argumentet tilbage. Og jeg tror at vi overlever hvis nogle få spørgsmål ikke bliver fundet p.g.a. forkert kategori.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 16:52 #22
re "politi")

Givet admin og coadmin aktivitets niveauet (læs: det ret lave niveau), så giver det god mening hvis folk selv forsøger at få reglerne overholdt ved at henlede opmærksomheden på, når de brydes.

Men på en pæn måde! Høflig sprogbrug. Hvis der er spørgsmål til hvorfor, så henvisning til reglerne. Etc..

Dem der åbent siger at de er ligeglade med reglerne og dem der forsvarer denne holdning, burde efter min mening deaktiveres. Hvis ikke man kan lide reglerne og ikke kan finde ud af selv at nedlægge sin profil, så må man jo få lidt hjælp. Sidste hjælp.

Det er dog ikke specielt optimistisk med hensyn til at det skulle ske.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2010 - 16:56 #23
John glem det indslag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. oktober 2010 - 15:42 #24
Lukket.