Avatar billede shaya Praktikant
15. oktober 2010 - 17:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Blokere filer for klienter

Hej alle.

Hvordan kan man blokere filer så som favicon.ico for klienter?
Det jeg mener er at når jeg skriver domæne.com/favicon.ico kommer mit favicon icon frem. Hvordan gør jeg så det ikke er muligt for mine klienter at gøre dette? Gør det umuligt for mine klienter om at loade mine filer? Det behøves dog ikke kun være faviconet, men alle filer. .wmv, .php, .txt osv.

Tak
Avatar billede welcor Nybegynder
16. oktober 2010 - 03:02 #1
Hvilken webserver bruger du?
Avatar billede shaya Praktikant
16. oktober 2010 - 13:34 #2
one.com
Men skal til at skifte til surftown.

Men hvis jeg forstår hvad du mener, så er det PHP??
Avatar billede showsource Seniormester
16. oktober 2010 - 22:52 #3
Hvorfor vil du blokere for filer ?
Hvis du f.eks. i index.php har et tag med hvilket favicon som vises, gi'r det jo ingen mening at blokere for det hvis det kaldes i url'en
Avatar billede welcor Nybegynder
17. oktober 2010 - 00:44 #4
Umiddelbart virker det som om du spørger om en af to ting:

1. en mulighed for at blokere for "enkeltfil"-download sådan at man ikke kan hente dit web-indhold uden at hente det gennem din webside.

2 en mulighed for at have dele af sitet utilgængeligt for ikke-indloggede brugere.

Hvis du EGENTLIG mener noget andet end de to ting, skriv lidt mere om hvad det er du vil opnå.

1. kan ikke lade sig gøre på en enkel måde - internet fungerer nu engang på den måde som det fungerer. Hvis det skal kunne vises i en browser, må browseren kunne finde filen. Man kan lave noget fiksfakseri i php som gør at du kun kan hente filen hvis du kommer fra samme site, men dette kan omgås af teknisk kyndige brugere. Er det sådan noget du er ude efter?

2. findes der massevis af standardløsninger for derude - næsten alle cmser derude (wordpress ,joomla, etc.) har muligheder for at styre dette.
Avatar billede shaya Praktikant
18. oktober 2010 - 22:41 #5
Ja. Fordi ville sælge nogle programmer. Men ville ikke have at folk bare kan skrive domæne.com/produktet.exe og så downloade det uden at betale? De skal betale via Paypal og når de så har betalt, sender Paypal klienten videre til mig, og derfra kan kunden downloade. Er det muligt?
Avatar billede welcor Nybegynder
19. oktober 2010 - 23:08 #6
for lidt småpenge (omtrent 150,-) kan du sandsynligvis bruge det her:
http://www.xaviermedia.com/php/fileprotection.phtml
Avatar billede shaya Praktikant
20. oktober 2010 - 10:37 #7
Men den blokerer jo ikke rigtig for filen? Hvis jeg skrev domæne.com/produkt.exe ville mit program stadig kunne downloades eller?

Hvis programmet virkelig blokerer filer, hvordan kan jeg åbne filerne igen, så de kan downloade igen?
Avatar billede welcor Nybegynder
20. oktober 2010 - 22:33 #8
- lav en side som fortæller om dit produkt.
  Her skal der være et paypal-link.
  Når betalingen er på plads, kan du sende link til den næste side til brugerens email.
- lav en side som giver mulighed for at hente dit produkt.
  Her er det smart at bruge noget i retning af det "fileprotection" script jeg nævnede her over.
- Eller du kan bruge en anden løsning:
  Læg dine exe filer i en mappe som web-brugeren ikke har adgang til (udenfor /var/www).
  Lav så et php-script som giver mulighed for at hente filerne hvis man kommer fra paypals ok-side.

Der findes en del færdige løsninger som giver disse muligheder derude. Den jeg skrev om her over laver om på urlen, så den ser ud sådan her: domæne.com/12345/54321/produkt.exe - og den virker bare så lang tid som du fortæller den skal gøre. Hvor filen faktisk ligger i virkeligheden er det kun php-scriptet som ved noget om.
Avatar billede shaya Praktikant
21. oktober 2010 - 11:23 #9
Oh ok. Tusind tak for hjælpen. Send et svar.
Avatar billede welcor Nybegynder
21. oktober 2010 - 21:06 #10
:)