Avatar billede mrgumble Nybegynder
12. oktober 2010 - 14:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ret til at installere Win XP Pro

Jeg er i færd med at installere Win XP Pro på en brugt bærbar. Det er en original Win XP Pro CD, med studie licens, og har brugt den mange gange på en anden computer.
Men nu hvor jeg vil til at installere den, melder den:

Installationsprogrammet kunne ikke finde en tidligere version af Windows på computeren. For at fortsætte skal installationsprogrammet kontrollere, at du ret til denne opgradering.
Indsæt en af følgende Windows-produkt-cd'er i cd-rom-drevet: ... Windows XP Professional (fuld version), ...

Hvorfor nu pludseligt det? Og jeg har aldrig oplevet det før?

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2010 - 14:31 #1
der er en opgraderings-skive - find en gammel '98-er og lad lige xp'en se den under installationen - det er nok.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
12. oktober 2010 - 15:10 #2
Nej, det er ikke en opgraderingsskive, men den indeholder dog SP1. Som sagt har jeg benyttet den mange gange før, selv på en ny formateret harddisk, uden at skulle bruge andre skiver.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2010 - 15:34 #3
så ligger der en skjult partition med noget win-gums i.
Kør fdisk, og slet alle partitioner - og opret så bare en enkelt til xp.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
12. oktober 2010 - 16:21 #4
Nej, der er heller ingen skjulte partitioner på. Det var det første jeg gjorde med pc'en; at lave en sikker sletning af de tilstedeværende data med lidt sletning af partitioner og så en dobbelt omgang overskrivning med tilfældige data.
Avatar billede Jensen DK Novice
13. oktober 2010 - 07:25 #5
Det er muligt at du kan løse installationer med denne mulighed.
Prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den, så vil XP skiven finde harddisken, hvis du har mindst SP2 installeret på XP skiven.
Avatar billede Jensen DK Novice
13. oktober 2010 - 07:44 #6
Jeg har en XP Pro med SP3 på, det er en slipstreamet udgave af XP Pro SP1 den må du godt låne, kræver bare at du bor i nærheden af Amager.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
13. oktober 2010 - 08:01 #7
Tak for svarene. Jeg har dog løst problemet med en nyere Windows. Næste skridt er så at teste, om maskinen kan trække The Orange Box; hvis ikke bliver det til en Linux.

@silbidor: Silkeborg.

Som slutbemærkning; kan I så forestille jer hvad problemet kan beskrives med på engelsk? Jeg forsøgte at google det, men fik bare en masse svar på problemer med administratorrettighederne og altså ikke selve installationen af Windows.

Læg et svar hvis I vil have point.
Avatar billede Jensen DK Novice
13. oktober 2010 - 12:30 #8
Du kan selv lægge et svar og tage de udlovede point hjem igen.