Avatar billede stampeho Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Triac's

Hej Eksperten :)

Sidder også roder lidt med min arduino og noget lys jeg har til at ligge :)

Jeg skal bygge en switch, hvor jeg har tænkt mig at bruge en Triac. Jeg vil ikke bruge relæ'er da de er langsommere og mekaniske :)

Min forståelse er at en Triac er lidt som en MOSFET bare til AC i stedet for DC..

Jeg vil bare gerne vide hvordan en Triac fungere i praksis, og hvordan man kan koble den op sådan den kan fungere som kontakt, hvor den skal trigges af 5V, 40mA, fra Arduinoen :)

Tak :)
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:07 #2
Flot"karise_larry" = Michal?  det er altid dejligt at spotte en professionel mellem de mange klamhuggere der svarer her. Det borger for kvaliteten. Men det har jeg nu altid vidst ud fra dine svar og dit billede.

Selv er jeg uddannet hos flyvevåbnet i 60erne og har nu i mange år undervist i elektronik, så det ryster mig lidt at opdage  hvor lidt folk der kaster sig ud i at bygge selv har sat sig ind i.

(ikke dig Stampeho du er faktisk en klasse over, med din sammenligning af Triac og MOSFET)

Blot for at tilføje at den rette lærerbog med en "simpel"* (*bør kunne forståes af normaltbegavede) forklaring er
DIGITALTEKNIK Industriens forlag siderne 473 til 479

Og så lige: Med triacen får du jo også lysstyring såfremt du bruger en af de forkætrede glødepærer.
Avatar billede stampeho Nybegynder
07. oktober 2010 - 21:13 #3
Jaa, men er desværre ikke begyndt som elektronik-ingeniør endnu :) Men det skal jeg efter sommerferien, så er kun en hobby indtil videre, men som fylder meget for mig :)

Har ikke investeret i nogle lærebøger endnu, da jeg vil vente til jeg kommer på ingeniør højskolen :) Og da internettet er et dejligt "bog-opslag", i øvrigt havde jeg læst om triac'en inden jeg poster her selvfølgelig, men jeg kunne ikke finde et decideret eksempel på en mulig opkobling.. Og blev lidt forvirret over det med faser osv nu hvor det er en dobbelt SCR med fælles gate, hvor så den ene tage den ene del af en AC periode osv, og det var mere det praktiske jeg ledte efter :)

Jeg havde bare dette ene hurtige spørgsmål, og jeg fik et hurtigt svar, og tak for det :)

Hvis du karise-larry lige lægger et svar, så kan du få point :) Jeg havde ikke lige tænkt på at kigge på et velleman kit som inspiration, men det var lige hvad jeg manglede :)
07. oktober 2010 - 21:24 #4
Ping...

Good Luck...