Avatar billede Pate Nybegynder
21. september 2010 - 22:36 Der er 14 kommentarer

Langsom Computer

Hej,

Det seneste stykke tid, har jeg ikke gjort andet end at klage over min PC, da den er blevet en del sløv, jeg har fuldt diverse guides til hvordan den speedes lidt op, dog uden held, jeg er nået derhen hvor jeg simpelthen giver op..

Det kunne være nogle af jer har en idé om hvad der kan gøres??
Mit system ser således ud:

Version 2002,
Celeron(r) CPU 2.80GHz
2.83 GHz, 1,00 GB RAM.

Det skal siges at computeren har kørt meget fint...

For det sidste har jeg overvejet at invester i en computer?

Mvh

Pate
Avatar billede vuffe Nybegynder
21. september 2010 - 22:46 #1
1 GB RAM er godt nok ikke ret meget nu til dags...

Det kan jo skyldes mange ting...for lidt ram, langsom harddisk, mange programmer der starter op og kører i baggrunden, antivirus programmer bl.a.

Hvilket windows kører du med? Der er nemlig en kendt fejl i et program der hedder SVCHOST.exe der gør at den optager alt din ram og cpu kraft, du kan tjekke for det ved at se joblisten når du trykker ctrl+del, og se hvor meget ram og cpu kraft det optager. programmet kører mange gange, da det er en netværkstjeneste....det kom nemlig på min pc sådan lige pludselig...

Ved ikke om du har prøvet en defragmentering, men det kan også hjælpe en smule..
Avatar billede TheJoker Juniormester
21. september 2010 - 22:51 #2
Til og starte med så kan du kigge i task manageren for og se om der er et program der tager al din CPU eller ram.

Dette gøres ved og gå  ned i et tomt område på din task bjælke, højreklike og vælge jobliste eller taskmanager afhængig af hvad sprog du køre med?

Det andet du kan gøre (hvis ikke dette allerede er gjort) er og lave en disk oprydning. Ved og højreklikke på C drevet og propertiers eller egenskaber og lave en diskrengøring.

Det tredje du kan gøre er og lave en restore af din maskine til den tid du kan huske hvornår det startede (vil jeg anbefale som det sidste du gør).

Du skriver du kun har 1GB ram. Det burde være ok til almen brug af din maskine hvis du bare surfer, læser mails skriver et par dokumenter. Men hvis du er begyndt og bruge tunge programmer så er det ikke nok.. Din cpu er ikke den bedste men heller ikke det der skullesløve dit system ned.

Men i sidste ende tja det er en gammel maskine og afhængig af hvor meget du har "ren gjort" den og vedligeholdt den så kan det være den bare er fyldt op med crap.
22. september 2010 - 06:16 #3
Velkommen til E. ...

Under hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Avatar billede aners Nybegynder
22. september 2010 - 08:19 #4
@pate
PCere er efterhånden så billige at du næsten lige så godt kan tage opgraderingen nu, som om et halvt år. Behold din skærm, tastatur, etc - køb en ny maskine.

Alternativt ville jeg reinstallere Windows, i stedet for at bruge tid på alle de 'smarte' programmer som der anbefales hver evigt eneste dag - man skulle tro at larry fik penge for at annoncere.

#1 vuffe

Hvad er det for en gang ævl? Du har tydeligvis ingen idé om hvad 'svchost.exe.' er eller bruges til. Den "kendte fejl" du skriver om er jo helt i skoven. SVChost er et generisk navn for alle de processer som benytter sig af Dynamic Link Libs (DLL), og vil LOGISK nok fremgå flere gange i procestabellen.
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. september 2010 - 08:50 #5
aners>

det var da noget af et surt opstød at komme med her fra morgenen...

Folk her prøver jo faktisk bare at hjælpe. At anbefale manden at skrotte lortet og købe en ny PC, er da helt klart den letteste løsning. Men nu var det bare ikke lige det der blev spurgt om i spørgsmålet.

Og angående svchost, så skal du nok have ret, jeg ved ikke meget om det i detaljer og det er muligt at min forklaring kunne have været mere præcis, såfremt jeg var mere bevidst om hvad Svchost er.
Men egentlig er det (igen) slet ikke det, som det her drejer sig om, det drejer sig om at finde ud af, hvorfor mandens PC er blevet langsom. Og dette kunne sagtens skyldes svchost, som på en eller anden måde (som jeg ikke kender i detaljer) kan gå i selvsving med windows update, og forårsage 100% cpu forbrug og sluge næsten alt ram. Og hvis dette skulle være problemet, ja så kan det fixes, og problemet vil være løst.

Hvis du ikke har i sinde at forsøge at hjælpe ham med at løse hans problem, men istedet bare er her for at pointere og nedgøre andre folks svar/mulige løsninger, så forstår jeg ikke hvorfor du gider spilde din tid på at kommentere.
Avatar billede Pate Nybegynder
22. september 2010 - 10:17 #6
Mange tak for den hurtige tilbage melding.

Kan se der er nogle stykker som råder til at købe en ny pc, det er også det jeg selv stemmer for, jeg har haft den i lang tid, den har for 3\4 år siden været opgraderet ..
Jeg bruger pc'en til de "tunge spil" så som

-    Warcraft III
-    Pro Cycling manager
-    Surf

I øvrigt er den begyndt på at "lagge" på hjemmesider...
Så det ville være fedt at få en god gamer oplevelse, så spørgsmålet er,

-    Synes i at jeg skal købe en ny, eller proppe nyt i?
-    Hvis ja har i nogle forslag, til en god pc, til en fyr som
Avatar billede guldfiskeren Nybegynder
22. september 2010 - 17:30 #7
umiddelbart ligner de spil ikke tunge programmer.

prøv at lave en clean boot http://support.microsoft.com/kb/331796
og se om den ikke kører en del bedre.. lav så en nulstilling af internet explorer... http://support.microsoft.com/kb/923737

ved clean boot kan du finde ud af om der er nogle startprogrammer eller eventuelt et gammelt antivirus program der driller.

Jeg ville give lidt oprydning en chance ellers kan du hurtigt købe dig fattig i nye computere...

Dog vil jeg sige at computeren ikke er noget top-moderne vidunder... men hvad skal du bruge den til ud over disse spil og surfing på hjemmesider.

Hvilket antivirus program bruger du i øvrigt? og hvilen windows ?
22. september 2010 - 17:40 #8
(Vil stadig gentage #3 !!!)
Avatar billede aners Nybegynder
22. september 2010 - 18:59 #9
#5 vuffe

"Og dette kunne sagtens skyldes svchost"

I rest my case.
Avatar billede Pate Nybegynder
22. september 2010 - 22:25 #10
@ karise larry

Mange tak, problemet lægger lidt i at jeg har sort set prøvet alle de programmer, uden det har hjulpet.. Men jeg vil lige give det en chance til, engang i morgen, jeg skal nok lige skrive tilbage når det er gjort ;)..

@ guldfiskeren

Den har jeg aldrig set før den boot, den skal da lige prøves. Ja de de pc'er koster knaster, men  har haft den samme i mange år efter hånden, men hvis i mener det lægger grund i at der er noget der spærre pladsen giver det intet mening at invester i en ny :(

Jeg køre windows XP, 98 "mener jeg" Min viden er meget begrændset, der står dog intet med det er 98, blot Windows XP.

Jeg har desuden kørt med AVG i lang tid (free version)

______

skal siges jeg umiddelbart rydder op på pc'en månedligt, det foregår således:

Sletter alle mapper, der bare flyder. Tager en oprydning med CCleaner, diskoprydning, diskdefragmentering og  sletter temp..

Mvh

Pate
23. september 2010 - 06:30 #11
(Vil stadig gentage #3 !!!)

Jeg skal se omtalte Logs !!!

---
23. september 2010 - 06:30 #12
Hovsa: Når du vælger/bruger [diskoprydning] har du så OGSÅ valgt [komprimer gamle filer] ???
Avatar billede Pate Nybegynder
23. september 2010 - 22:41 #13
Ja..

Efter at have fuldt dine råd Karise, må jeg sige at det har faktisk hjulpet en del... Det er meget effektivt det malware, jeg har dog stadig lidt problemer med laggen, men jeg vil sige tak for hjælpen til alle..
24. september 2010 - 06:20 #14
(Vil stadig gentage #3 !!!)

Jeg skal se omtalte Logs !!!

Kommentér også #12 !!!!