Avatar billede dong2007 Nybegynder
19. september 2010 - 21:58 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Trim dine "tjenester" i windows 7??

Hej Folkens....

Jeg har overvejet og trimme mine "tjenester" i windows 7, for at gøre ydelsen bedre (Kontrolpanel-->Administartion-->Tjenester).
Men ved os at man ikke bare lige deaktivere alt i "tjenester", så ville hører om der er nogle eksperter på det område.
Her er et billedet over alle mine tjenester. Skal lige siges har ingen printer installeret på min bærbar. Skriv hvis i har nogle spørgsmål angående hvad jeg bruger på min computer vedr "tjenester"..

http://img837.imageshack.us/img837/2030/tjene.png

Mvh Dong
Avatar billede dong2007 Nybegynder
19. september 2010 - 21:59 #1
Iøvrigt min windows 7 er Home Premium 64Bit
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2010 - 08:18 #2
et bud

det er ret svært bare at slå fra og så videre - kommer du til at slå den fortkerte fra er du på røveren.

det her program viser dine processer der er i gang og du kan trykke direkte på process og højreklikke og så videre - det kan altrså ret meget også vise skjulte processer

skriv lige ned hvad du stopper af tjenester inden du gør det nare så du ere advaret

http://processhacker.sourceforge.net/

m.v.h
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 09:57 #3
Takker for linket, prøver jeg senere når jeg kommer hjem.
Men er der ikke nogle standard ting i windows 7, som man kan slå fra uden og gøre skade?...

Mvh Dong
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2010 - 11:39 #4
det er der kun en der ved og det er dig

det jeg mente med var at man let kommer til at deaktivere et eller andet og så kan man ikke huske hvad det var man gjorde - jo det kan sagtens være noget standard

her er lidt

http://www.w7h.dk/index.php/guides/10-mader-til-at-fa-et-hurtigere-windows-7/

m.v.h
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 11:51 #5
Det værste er at jeg ingen gang ved det selv...
Hvis man f.eks ikk bruger printer, ikk deler filer med andre computer eller ikk bruger fjernskrivebord, er der så ikk nogle tjenester man kan deaktivere?
Avatar billede Vandreren Novice
20. september 2010 - 16:20 #6
Dette er et foreslag af tjenester, som almindeligvist kan deaktiveres.

Jeg tager også udgangspunkt i, at du i #5 skriver at din computer ikke er i netværk med andre computere (sådan har jeg forstået det), og ikke er tilsluttet en printer.

Nogle af dem er ikke startet ifølge det billede, du har uploadet. Alligevel kan det være en fordel helt at deaktivere dem, da manuel starttype betyder, at de kan startes hvis et program (eller en bruger) vil anvende dem.

Bluetooth <-- med mindre du anvender en Bluetooth-enhed

Bonjour tjeneste

Chipkort

Computerbrowser

Fjernskrivebord

Hardwaregenkendelse <-- med mindre du ønsker funktionen "Automatisk afspilling"

Konfiguration af Fjernskrivebord

Network Access Protection

NLA

Opgavestyring <-- med mindre du anvender Opgavestyring i Windows

Print Spooler <-- hvis deaktiveret, kan den startes, når du skal printe. NB: Påvirker også virtuelle printere, fx. PDF-printer.

Remote Registry

Telekommunikation <-- til modem; nogle USB-enheder til trådløs kommunikation anvender den tjeneste

Tjenesten TCP/IP NetBIOS Helper

Tjenesten Windows Fejlrapportering

Vært for UPnP-enheder

Windows Media Player Network

Windows Search <-- sløvende indeksering
Avatar billede Vandreren Novice
20. september 2010 - 16:22 #7
Jeg kan lige tilføje, at eksperten på området 'Tjenester i Windows' er Black Viper. På hans side kan man finde udførlig beskrivelse af hver enkelt tjeneste (service).

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 17:03 #8
Hej "Vandreren "

Tak for svarene...

Men kan du ikke lige uddybe de her tjenester lidt mere, altså hvad man bruger dem til.Er lidt usikker på om jeg skal deaktivere dem.

Bonjour tjeneste ?

Chipkort ?

Computerbrowser ?

Network Access Protection ?

NLA ?

Opgavestyring ?

Vært for UPnP-enhede ?

Mvh Dong
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 17:13 #9
Bonjour -> En service der følger med Adobe programmer bruges ikke rigtigt til noget

Network acces protection -> En sikkerhedsfunktion der kører på virksomhedsnetværk

Opgavestyring -> Visse programmer bruger opgavestyring, så jeg ville ikke slå den fra.. Men skriv opgavestyring i start, åbn programmet, så kan du se hvad det er.

UPnP-enheder -> En protokol der gør det muligt at forbinde forskellige enheder på en nem og universel måde, router-mobiler osv. Bl.a. kan den bruges til auto portforwarding (af hvad jeg ved af)

Tror også det er muligt for dig at slå windows firewall fra (hvis du f.eks. har Bullguard installeret). Har du ikke en anden firewall installeret så lad den være.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 17:24 #10
"heinzdmx" tak for svarene

Jeg bruger Outpost pro firewall så har lige slået windows egen firewall fra.

Lader "Opgavestyring" & "UPnP-enheder" være aktiveret, for en sikkerheds skyld...
Avatar billede Vandreren Novice
20. september 2010 - 17:26 #11
Jeg supplerer heinzdmx:

Chipkort (Smart Card) - til en særlig kortlæser til chipkort, fx. kreditkort. Den er ikke udbredt blandt almindelige brugere.

Computerbrowser - adgang til andre computere på netværket.

NLA - Undersøger hvorhenne enhederne er i netværket. Hovedsagelig til computere med delt internetforbindelse.

Jeg er desuden enig i rådet ang. firewall. Det kan blive kompliceret at have to firewalls på samme system, og give unødig ressourcebrug.

Lad mig lige gentage at Black Viper giver udførlig beskrivelse af tjenesterne. Ellers kan du google dig frem til megen viden om hver enkelt tjeneste. :)
Avatar billede Vandreren Novice
20. september 2010 - 17:27 #12
Det var ikke meningen, at det skulle have været lagt som et svar. Jeg beklager.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 17:35 #13
Jeg har en stationær og en bærbar der er på samme net (Bruger "3" mobil router) så ved ikke om jeg skal slå NLA fra?

De 2 computer har ikke noget med hinanden og gøre over nettet, bare at de begge er tilknyttet til den samme router...

Har kigget inde på hans side, syntes ikke rigtig jeg kunne finde en beskrivelse der var bedre end dig og "heinzdmx"....
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 17:47 #14
Delt internetforbindelse -> At du igennem din computer har tilsluttet en anden computer. Det er derfor ikke i brug ved brug af router. Men er f.eks. i brug hvis du forbinder to computer via et lan-stick og så deler en anden forbindelse på en af computerne. Så i dit tilfælde kan du godt slå det fra.
Avatar billede Vandreren Novice
20. september 2010 - 17:48 #15
Jeg mener at du godt kan slå NLA fra. Dine computere er jo ikke i netværk med hinanden, vel? De modtager bare internetforbindelse fra en router, uden at kommunikere med hinanden, ikke?

Men hvis du har en USB-simkortlæser til det trådløse internet, så har du måske brug for tjenesten Telekommunikation, som jeg skrev i #6.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 18:04 #16
Takker har ladet disse her tjenester være aktiveret for en sikkerheds skyld.

Telekommunikation

UPnP-enheder

Opgavestyring

:)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
20. september 2010 - 21:07 #17
Har læst på nettet at man kan slå de her tjenester fra, men er det sikkert at man kan det? og hvad gør de forskellige tjenester?

Kryptografiske tjenester ?

Routing og remote access ?

SSDP genkendelses service ?

Distributed Link Tracking Client ?

Mvh Dong
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 21:11 #18
Kryptografisk -> den indeholder jo en måde at kryptere - dekryptere ting på, og det kan være nogen af dine programmer er afhængige af den

De andre kender jeg ikke lige
Avatar billede dong2007 Nybegynder
21. september 2010 - 22:19 #19
Fandt ud af at man sagtens kan fjerne disse tjenester i mit tilfælde:

Routing og remote access ? (Tillader computere at ringe ind på den lokale computer via et modem (eller andre enheder) for at få adgang til lokale netværk ved hjælp af en standard eller VPN-forbindelse.)

SSDP genkendelses service ? (UPnP er ikke PnP. UPnP er for tilslutning til netværk via TCP / IP til enheder, såsom scannere eller printere.)

Distributed Link Tracking Client (Opretholder forbindelser med NTFS-filer i din computer eller på tværs af et domæne. For eksempel kan du lave en fil på "Computer A." Du kan derefter oprette en "genvej" eller "link" til denne fil på "Computer B)

Tilgengæld må jeg ikke deaktivere denne tjeneste "Network Access Protection" så kan jeg ikk gå på nettet.

Men de andre jeg har slået fra har ikk voldt problemer :)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
24. september 2010 - 13:06 #20
Nu har jeg med vilje ladet trådet stå i et stykke tid, men da der ikk er kommet nogen nye besvarelser. Ved jeg ikk om i vil dele pointene?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2010 - 13:25 #21
sådan fungerer systemet heller ikke herinde
du skal bede den/dem  du vil give point lægge et svar du så accepterer - det er altså suverent dig der bestemmer om en eller flere skal lægge svar du accepterer.

m.v.h
Avatar billede dong2007 Nybegynder
24. september 2010 - 13:37 #22
Forstå ikk :S spørger jo netop om i vil dele pointene ?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. september 2010 - 13:49 #23
Jeg lægger et svar her.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2010 - 14:12 #24
så får du et her