Avatar billede DaneX Praktikant
13. september 2010 - 02:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

AMD Phenom II X4 965 - Box køler larmer ret meget

Godaften...

Jeg har lige opgraderet mit system og har for første gang i 10 år købt en AMD processor.
En AMD Phenom II X4-965 3.4 GHz med box køler.

Men den larmer afsindig meget og jeg vil høre, om det er normalt.

Systemet siger, at den er 41 grader varm og køleren kører med ca. 3500 omdrejninger. Og dette er, når den bare står stille og bare har browser åben.

Jeg har renset kabinettet for støv og der sidder en stor 120 mm blæser på bagsiden af kabinettet.

Er det bare normalt for boxkøleren at larme så meget og køre med så mange omdrejninger?
Avatar billede pede50 Nybegynder
13. september 2010 - 16:54 #1
Du kan normalt stille det i BIOS for bundkortet alt efter model, men ja box køleren fra AMD larmer forholdsvis meget allerede ved 40 grader og op, men der findes også software der kan regulere hastigheden på CPU køleren.
Avatar billede DaneX Praktikant
13. september 2010 - 17:32 #2
Jeg synes bare, at det er underligt, at den ikke selv kan klare at holde processoren på en tilpas temperatur med mindre hastighed.

Tidligere i dag var processoren oppe på 44 grader og køleren kørte med hele 5800 RPM!

Jeg har checket at køleren sidder rigtigt på og det synes jeg umiddelbart, at den gør.

Så hvis det ikke kan være meget anderledes, så må jeg kigge efter en anden køler og noget ordentlig kølepasta.
Avatar billede pede50 Nybegynder
13. september 2010 - 18:11 #3
En anden køler er self. en løsning men en tur i BIOS er nu nemt bare for at tjekke, og ellers speedfan program må kunne justere den så den ikke larmer så meget, og det er jo gratis
Avatar billede DaneX Praktikant
14. september 2010 - 11:22 #4
Problemet er løst.
Problemet viste sig at være ASUS EPU softwaren, som åbenbart fik køleren til at gå helt amok.

Nu ser det mere normalt ud:

With Cool'n'quiet enabled:

Idle: 37° CPU / 36° MB @ 2250 RPM
Load: 57° CPU / 39° MB @ 3150 RPM

With Cool'n'quiet disabled:

Idle: 43° CPU / 36° MB @ 2300 RPM
Load: 57° CPU / 38° MB @ 3000 RPM

Tak for budene. Selvom det ikke var løsningen får du bare pointene alligevel for at forsøge. :)