Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 12:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad med en fælles besked om gule svar ? En ide måske ?

Jeg ved jo, at de gule og åbne svar irriterer mange, og mange f.eks nye brugere bliver forvirrede over et pointsystem, de ikke har forstået.

Kom med nogle forslag, skriv det som I ville have gjort det, eller fortæl om det kunne være en god ide at vi havde en fælles og venlig besked, vi kunne kopiere og smide ud til brugere der laver den fejl.

Hvad med f.eks:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Normalt er det ikke dig, der skal lægge [svar]. Svar er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning).

Men den fejl har nok tusinder lavet før dig :-)
Og det er nemmere for alle, at du lærer det først som sidst.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2010 - 14:36 #1
man kunne da enkelt lave det - er det spørgeren, der er ind på eget spg, så ret teksten fra 'svar' til 'luk' - og i så fald luk omgående (dvs uden at spørger skal ind igen for at acceptere - bare en alert-box er nok).
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 15:51 #2
sådan f.eks. ?

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Normalt er det ikke dig, der skal lægge [svar].

At lukke er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning).

Men den fejl har nok tusinder lavet før dig :-)
Og det er nemmere for alle, at du lærer det først som sidst.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2010 - 16:13 #3
næ - det er selve teksten her på siden
"Skriv et indlæg
(x) Kommentar (til forslag)
( ) Svar (til løsninger og pointgivning)"

der skal rettes når spørger er inde på eget spørgsmål, så der i stedet er
"Skriv et indlæg
(x) Kommentar (til forslag)
( ) eller Luk spørgsmål uden at give point"

det er en enkel lille stump kode, der er hurtig at lave og afteste.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 16:22 #4
ok. Kan kan give dig ret

Tror bare det har været taget op for mange gange, til at der vil rørt ved det

Vi får se
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 16:23 #5
rettelse: kan=kun
04. september 2010 - 19:47 #6
samsonjens, forstaar jeg dig ret?  Af de problemer der kan vaere med systemet med points/svar/kommentar retter du dit indlaeg mod et bestemt problem, det at en spoerger laver et indlaeg som svar til sit eget spoergsmaal?  Mener du at det under alle omstaendigheder er forkert, og foreslaar du at naar det sker saa skal der fyres en irettesaettende (eller vejledende) email af?

Jamen det er da ikke korrekt.  Det nuvaerende system (som jeg ikke stoetter, se nedenfor) kraever netop at en bruger i mange tilfaelde SKAL oprette et svar til sit eget spoergsmaal, nemlig hvor der ikke er kommet brugbare indlaeg.  Det er allerede ikke saerlig intuitivt at en spoerger (i visse tilfaelde) skal oprette et svar paa sit eget spoergsmaal for at have noget at acceptere for at lukke, og hvis der saa oven i koebet fyres en irettesaettende, naesten nedvaerdigende email af "..du kan lige saa godt laere det foerst som sidst.." vil det nok ikke forbedre situationen.

Jeg giver dig ret i en ting, at mange nye brugere bliver forvirret.  Jeg vil tilfoeje at rutinerede brugere skal leve med et system der kraever unoedige handlinger.  Det er jeg parat til som "betaling" for et hjaelpsomt forum, men jeg vil stadig mene at loesningen ikke er flere emails men at forenkle systemet.  Vi har nu tre forskellige typer indlaeg, (1) det oprindelige spoergsmaal, (2) indlaeg i form af kommentar, og (3) indlaeg i form af svar.  Vi burde forenkle det til en enkel type med de samme funktioner som det nuvaerende svar, at det kan bruges til at afgive points og lukke spoergsmaalet.  Hvis en spoerger ikke faar hjaelpsomme indlaeg boer spoergeren umiddelbart kunne lukke spoergsmaalet (og points frigives,) og hvis en spoerger finder at et indlaeg bidrager til loesning af problemet skal spoergeren umiddelbart kunne afgive points og lukke spoergsmaalet uden at skulle igennem ekstra runder med "..smid et svar.."
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 20:07 #7
Tanken var blot, at vi sammen kunne finde en formulering alle kunne bruge, når nogle brugere meget naturligt kommer til at lægge deres kommentar som et svar.

Er blevet lidt træt af se alle disse, nogle gange irettesættende og for nogen lidt hånlige kommentarer om regler.

F.eks. Det er vist spild af arbejde, du gør sådan, når du skal ......, du har vist ikke læst........, der ville være en bedre muliglighed for hjælp osv osv.

Jeg kan godt forstå, f.eks nye brugere føler, der bliver talt ned til dem.

Hvis vi kunne finde en venlig og fælles formulering flere og flere ville bruge, kunne det måske blive anderledes.
04. september 2010 - 21:05 #8
Hvad med i stedet at fjerne problemet helt ved ikke have forskellige typer indlaeg som brugerne kan tage fejl af?

Men givet det nuvaerende system, saa mener jeg loesningen paa det at spoergsmaalsstillere laver svar er at ignorere det!  Det er da stort set lige meget, hoejst en skoenhedsfejl.  Hvad der er af stoerre betydning er naar spoergsmaalsstillere undlader at lukke deres spoergsmaal.  Jeg ved af erfaring at det ofte (men langt fra altid) skyldes uvidenhed.  Min egen formulering gaar normalt i denne retning:

"xxx, forventer du flere indlaeg paa dette spoergsmaal?  Ellers vil jeg bede dig lukke spoergsmaalet, for god ordens skyld og saa det ikke laengere staar som aabent i min (og andres) liste af indlaeg.  Jeg kan se at du er en ny bruger, saa lad mig forklare (maaske til overflod):  Man lukker et spoergsmaal ved at acceptere et svar, et indlaeg markeret med gult.  Man accepterer et svar ved at saette et flueben i den lille firkant og derefter klikke paa feltet 'Accepter svar og afgiv points.'  [--og saa afhaengigt af den aktuelle situation for eksempel--] Du har to svar paa spoergsmaalet.  Hvis du mener at et eller flere af disse har bidraget til at loese problemet kan du acceptere dette/disse.  Hvis en bruger gav dig loesningen i en kommentar maa du bede denne bruger oprette et svar og naar svaret kommer acceptere det.  Hvis du ikke mener at du har faaet brugbare indlaeg maa du selv oprette et svar (for eksempel blot sige 'Jeg lukker') og acceptere det."

Det virker maaske lidt langtrukket, men jeg har erfaring for at mange finder det hjaelpsomt og rent faktisk skrider til lukning.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2010 - 21:59 #9
Har lige prøvet at ændre lidt i dit ellers gode forslag:

"xxx, forventer du flere indlæg på dette spørgsmål?  Ellers vil jeg bede dig lukke spørgsmålet, og så det ikke længere står som åbent. Lad mig lige forklare: man lukker et spørgsmål ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Man accepterer et svar ved at sætte et flueben i den lille firkant og derefter klikke på feltet 'Accepter svar og afgiv points.  Hvis du mener, at en eller flere har bidraget til at løse problem kan du acceptere dette/disse svar.  Hvis en bruger gav dig løsningen i en kommentar, må du bede denne bruger oprette et svar, og når svaret kommer acceptere det.  Hvis du ikke mener, at du har fået brugbare indlæg, må du selv oprette et svar og skrive en evt.løsning eller skrive, at der ikke er kommet løsninger og acceptere eget svar.
04. september 2010 - 22:01 #10
Virker fint for mig.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2010 - 20:32 #11
Ingen større interesse for dette, så det lukker jeg selv :-)

Forventer du flere indlæg på dette spørgsmål?  Ellers vil jeg bede dig lukke spørgsmålet, og så det ikke længere står som åbent. Lad mig lige forklare: man lukker et spørgsmål ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Man accepterer et svar ved at sætte et flueben i den lille firkant og derefter klikke på feltet 'Accepter svar og afgiv points.  Hvis du mener, at en eller flere har bidraget til at løse problem kan du acceptere dette/disse svar.  Hvis en bruger gav dig løsningen i en kommentar, må du bede denne bruger oprette et svar, og når svaret kommer acceptere det.  Hvis du ikke mener, at du har fået brugbare indlæg, må du selv oprette et svar og skrive en evt.løsning eller skrive, at der ikke er kommet løsninger og acceptere eget svar.

Dine åbne spørgsmål finder du med et klik på din profil: øverst til højre og så åbne spørgsmål.