Avatar billede KHHP Juniormester
17. august 2010 - 18:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skærmopløsning

Hej
Jeg har her for et par uger siden anskaffet mig en brugt Fujitsu Siemens stationær PC, med onboard grafikkort (SiS 661FX). Maskinen kører Windows XP Pro SP3 og har en Intel Celeron D CPU med 3,06GHz. 960MB DDR PC3200 RAM. Min skærm er en en Samsung 22" LCD skærm med både DVI og VGA tilslutning, og min PC er koblet på VGA porten med onboard VGA kort.
Problemet er at jeg kan bruge alle tilgængelige opløsninger fra 640x480 til 1280x1024, når jeg vælger en opløsning over 1280x1024, mangler dele af skærmbilledet uanset hvad jeg vælger. Skærmen har en max opløsning på 1680x1050, men under skærmopløsning kan jeg vælge alle eksiterende opløsninger opå til 2048x1536. Har prøvet at hente nyeste drivere til grafikkortet, men det hjalp ikke, uanset om jeg hentede dem fra grafikkort producenten SiS eller fra Fujitsu's hjemmeside. Den nyeste driver fra SiS kunne ikke registrere kortet, og den nyeste fra Fujitsu fik min PC til at melde systemfejl, efter at have installeret driveren og derfor skulle genstarte computeren. Dette løste jeg så ved at trykke F8 og vælge Sidst kendte fungerende konfiguration.
Nogen der ved hvordan jeg løser problemet? Jeg har haft en anden PC med onboard GPU tilkoblet, uden problemer. Har også installert driverne til min skærm fra den Cd der fulgte med til denne.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2010 - 18:09 #1
der kan findes drivere til skærm også. Så prøv via samsung og se, om der er noget.
Avatar billede aners Nybegynder
17. august 2010 - 19:20 #2
claes57: En driver er software som gør det muligt for OS at kommunikere med hardware. Du taler om et skema der indeholder informationer om hardwaren, ikke I/O.

KHHP: Du kan installere driver til dit skærmkort, sørg for at den er opdateret.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2010 - 09:03 #3
aners: så kald jeg det ikke en driver fremover - men en oplysning til maskinen om skærm-data, der gør optimal kommunikation mulig.
Til min ViewSonic hedder det 'Installation Software' - og i teksten står:
Install important software drivers.
Help you register your product
Install the User Guide
Og det er bare punkt 1, der skal laves tilsvarende.
Avatar billede KHHP Juniormester
18. august 2010 - 12:16 #4
Som sagt har jeg installeret drivere til skærmen, fra den cd der fulgte med til min skærm.
Jeg nævnte også at jeg har prøvet at installere den nyeste GPU driver, men den fik maskinen til at gå i blå skærm og skrev at en fil der hed SiSGRV.dll eller sådan noget i den stil, havde forsaget fejlen.
Tjekker nu lige SamSungs hjemmeside  om der skulle være en opdatering til den software jeg har på disk.
Hvis der nu ikke skulle være nogen opdatering, er der så andre gode forslag?
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 13:10 #5
Jeg kan huske jeg havde samme fejl på en fujitsu bærbar for et par år siden.. Skal lige tænke over den.

Men hvis jeg ikke husker forkert.. var det noget med at hente driveren fra SIS, og så tilrette OEMInfo.inf filen, pga ID fra bundkortets chip var oem ændret, og derfor ikke passer til driverene..

Efter man havde ændret, åd den driveren fint og alle opløsninger virkede på extern skærm.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2010 - 15:11 #6
det er ikke bare i BIOS, hvor du har sat for lidt ram af til grafikken?
Avatar billede KHHP Juniormester
18. august 2010 - 17:24 #7
romeo: Jeg prøver det lige.

claes57: I BIOS er den instlillet til den maksimale RAM til grafik, som er 256MB, og grafikkortet er på 64MB og kan indstilles til kun at køre på 32MB, som den gjorde i starten, hvor den gjorde det samme. Men prøver lige romeo's forslag, og  vender tilbage.
Avatar billede KHHP Juniormester
18. august 2010 - 17:47 #8
Så fik jeg installeret den nyeste driver fra SiS og samtidig opdateret filerne til skærmen, så begge dele kører med de nyeste versioner. Men det virker stadig ikke.
Avatar billede KHHP Juniormester
01. september 2010 - 15:35 #9
Lukket.
Det virker åbenbart ikke med SiS grafikkort, men en anden PC med Intel 82xxx grafikkort med samme ydelse som det omtalte SiS kort, virkede fint med de nyeste drivere fra Intel. Desværre er det hele on-board, så det er ikke lige sådan at bytte ud.