Avatar billede Wideking Nybegynder
13. august 2010 - 07:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Webside med listning af tekst og tilhørende billeder

Hej eksperter

Jeg administrere et websted, og er blevet bedt om at lave en side hvor der kan listes et antal produkter der bydes til salg eller udlejning.

Det skal ikke være noget fansy med online betaling med videre, men blot en tabel med et antal rækker og kollonner

Hvis muligt skal hver række have et billede, og et link der åbner en mail formular, der tager oplysninger med fra den række linket befinder sig i, sådan at brugeren blot skal udfylde resten så som navn, adresse, email m.videre.

Bemærk at jeg stadig er newbie på designfronten så en stor hjælp ville evt være noget kode delt i klumper som jeg kan gennemskue og finjustere til mit behov

NB: hjemmesiden er skrevet i php og kan ses på http://rpm-racing.dk/
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
13. august 2010 - 11:42 #1
Nu er det et lidt større projekt, så tror egentlig ikke kodestumper vil hjælpe dig særlig meget.

Du skal vel først lave en database, der skal indeholde produkterne. Dernæst skal du i php lave den side, som udskriver produkterne i en tabel.

Du skal så have lavet en af kolonerne til links til en kotaktside, hvor den trækker nogle variable med over.

Til sidst kan du evt. lave et administrationspanel, hvor man kan indsætte i databasen og redigere.

Jeg ville foreslå at lave det uden billeder til at starte med, da det sikkert vil forevirre dig. Når du så er færdig kan du tilføje den funktion.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
13. august 2010 - 11:44 #2
Og her er kodeeksempel på, hvordan du trækker indhold ud af databasen:

http://www.w3schools.com/php/php_mysql_select.asp
Avatar billede Wideking Nybegynder
17. august 2010 - 19:09 #3
Har kigget lidt på databasen og tror det vil være en tand for udfordrende

Kunne nok godt få oprettet sql databasen og muligvis  lavet tabellen der skal læse i data basen, men kan ikke overskue hvordan jeg skulle få lavet administrationspanelet til indput og vedligeholdelse af data der skal vises

Mit nivau er at jeg har overtaget en webløsning, og vedligeholdt den med tekst, billeder m.v. og i den tid har jeg tilegnet mig en del viden på php og sammenhænget i forhold til diverse elementer der driver websiden

Ville det ikke være lidt mere spiseligt for mit nuværende nivaus at danne en på tabel på siden med x antal rækker og kollonner og så skrive i de enkelte tekster ind med tilhørende billeder

Undskyld hvis jeg spørge dumt, men ind til videre ved jeg ikke mere :-)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
17. august 2010 - 22:00 #4
"Ville det ikke være lidt mere spiseligt for mit nuværende nivaus at danne en på tabel på siden med x antal rækker og kollonner og så skrive i de enkelte tekster ind med tilhørende billeder"

Jo, altså du vil indsætte det direkte i html'en?

Det vil selvfølgelig virke, men hvis der skal opdateres jævnligt, så  kommer du til at skulle bruge en del mere tid på det løbende.

Hvis du har lysten kan du dog sagtens lære at lave det andet. Men ja, du skal nok bruge noget tid på at sætte dig ind i det. Du kan dog altid spørge om hjælpe til koden her på eksperten.

Hvis du kan lave databasen og tabellen, som viser produkterne, så er du allerede nået langt.

Administrationspanel er ikke svært. Du skal lave et login-script (meget let), og så lave en side med redigering og en til at slette.

Redigering:
http://www.w3schools.com/php/php_mysql_update.asp

Slet:
http://www.w3schools.com/php/php_mysql_delete.asp
Avatar billede Wideking Nybegynder
21. august 2010 - 18:00 #5
Database løsningen vil helt klart være at foretrække, og jeg har bestemt mod på at kaste mig ud i det, men frygter jeg går kold hvis jeg ikke kan få det til at dues :-)

Prøver at kaste mig ud i at få lavet databasen med en tabel, og få den vist på siden. Lykkedes dette  kæmper jeg videre hvis jeg må spørge lidt til og måske få lidt hjælp til koden her i tråden

Uanset hvad skal du nok få dine points, for jeg har allerede fået det jeg håbede på, nemlig hjælp til at gå i gang med den rigtige løsning
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
21. august 2010 - 18:21 #6
Ok.

Du spørger bare løs :)
Avatar billede Wideking Nybegynder
21. august 2010 - 22:07 #7
Hej igen

Så har jeg fået oprettet en tabel i databasen, og ud fra det eksempel du sendte, for at prøve at få det synliggjort data på en side :
http://rpm-racing.dk/motorcykel_trackday_salg_udlejning.php

min kode ser ud som følger
Jeg tolker på outputtet at jeg skal angive brugernavn og password et sted i koden for at data kan vises, men kan ikke gennemskue hvor

<?php

$con = mysql_connect("localhost","rpmracing_","_salg_leje");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }

mysql_select_db("rpmracing_db", $con);

$result = mysql_query("SELECT * FROM _salg_leje");

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Artikel</th>
<th>Navn</th>
</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))
  {
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['Artikel'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Navn'] . "</td>";
  echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

mysql_close($con);
?>
Avatar billede Wideking Nybegynder
22. august 2010 - 10:45 #8
Hej igen
Så er det lykkedes at få connectet til databasen, og vist data på hjemmesiden :-)
God lærring som jeg herfra gogt kan arbejde videre med

Nu kommer så udfordringen i at skulle redigere / slette data i databasen
http://rpm-racing.dk/motorcykel_trackday_salg_udlejning.php

Jeg har kigget på de to links du har sendt, men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg får lavet / tilrettet disse scripts så de kan det jeg gerne vil

Jeg tænker en administrations side hvor data fra basen er listet lidt i stil med som det der er på selve hjemmesiden hvor de vises.
Mulighed for at ændre i eksisterende data, og ud for hver række en markeringsboks hvor der kan vinges af hvis jeg ønsker hele rækken slettet
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
22. august 2010 - 14:33 #9
Hvis du nu laver en helt ny side, som er administrationssiden. Der kopierer du nøjagtig samme kode over. Derefter skal du lave nogle små ændringer.

Der er flere måder du kan gøre det på. Nu kommer jeg med en, som umiddelbart er nemmest. Så kan du altid, når det virker lave det om, hvis det ikke er smart nok.

På admin-siden laver du to ekstra kolonner i tabellen.

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Artikel</th>
<th>Navn</th>
<th>Rediger</th>
<th>Slet</th>
</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))
  {
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['Artikel'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Navn'] . "</td>";
  echo "<td>" . "Red" . "</td>";
  echo "<td>";
?>
  <a href="delete.php?artikel=<?php echo $row['Artikel'];?>">Slet</a>

<?php
  echo "</td>";
  echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

-------------------------------

Hvis du kigger på koden, så har jeg lavet et link i kolonnen med et link til sletning. Som jeg har lavet ovenover skal siden, der sletter kaldes delete.php (Det kan du selvfølgelig ændre, hvis du vil).

Der, hvor jeg bare har skrevet "red", der skal laves et link på samme måde som ved sletning.

Idéen i det ovenover er, at trække en variabel med over til den nye side. Hvis du laver det, jeg har lavet i koden og afprøver det ved at klikke på linket, så vil du se at du vil blive sendt til delete.php, men der vil være en variabel i URL'en. Denne variabel kan du hente og bruge på delete.php. Det er sådan så du ved, hvilken vare du har trykket slet på.

Du henter variablen med funktionen get:

<?php echo $_GET["artikel"]; ?>

Du skal bruge den varibel i din SQL, hvor du sletter.

Jeg ved ikke om jeg fik forklaret det hele ordentligt, ellers må du lige sige til. Start med at lave slet-siden.

Redigeringssiden skal være en side med en form, hvor det der står i databasen allerede skal være udfyldt i formen, så man hurtigt kan redigere og sende formen.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
22. august 2010 - 14:35 #10
Så lige at du ønskede det sådan her:

"Mulighed for at ændre i eksisterende data, og ud for hver række en markeringsboks hvor der kan vinges af hvis jeg ønsker hele rækken slettet"

Start med at lave det andet jeg skrev. Så kan du til sidst lave det om. Hvis du vil have et afkrydsningsfelt ud for hver række, så du kan redigere/slette flere på en gang, så kan det også lade sig gøre.

Men det ville jeg lave til sidst :)
Avatar billede Wideking Nybegynder
22. august 2010 - 22:09 #11
Så kom jeg lidt videre :-)
Har fået laved administrationssiden: http://rpm-racing.dk/admin_salg_leje.php

og delete.php

på administartionssiden har jeg nu følgende kode, men jeg har problemer med at "slet" linket hænger uden for tabellen over art.no
De linker fint til delete.php, men jeg kan ikke gennemsskue hvad der skal til for at få linket ind i tabellen

$result = mysql_query("SELECT * FROM _salg_leje");

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Art.no</th>
<th>Artikel navn</th>
<th>Salg-Leje</th>
<th>Pic</th>
<th>Bem</th>
<th>Pris</th>
<th>Rediger</th>
<th>Slet</th>
</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))
  {
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['Art.no'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Artikel navn'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Salg-Leje'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Pic'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Bem'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Pris'] . "</td>";
  echo "<td>" . "Red" . "</td>";
?>
<a href="delete.php?Art.no=<?php echo $row['Art.no'];?>">Slet</a>

<?php
  echo "</td>";
  echo "</tr>";

  }
echo "</table>";

mysql_close($con);
?>
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
23. august 2010 - 09:50 #12
Det er fordi du mangler et <td> inden linket.