Avatar billede tuidoi Nybegynder
08. august 2010 - 22:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Vil lære at bygge store web-apps vha. J2EE. Hvilke teknologier skal jeg satse på?

Hej Eksperter.

Jeg har tidligere arbejdet lidt med Java/Servlets/JSP til et lille projekt. Dette gik fint og jeg blev rimelig okay til det. Nu har jeg besluttet mig for at lære nye teknologier at kende, da jeg har fået fortalt (samt googlet), at man helst skal holde JSP kodning fra JSP sider. :)

Jeg har en idé til et stort projekt jeg vil lave for at lære J2EE. Jeg har ingen deadline, da det blot er for at lære. Så hvilke teknologier skal jeg satse på.

Jeg har en idé om at JSF er det jeg skal satse på, da jeg har læst en del godt om dette. Men har ikke helt kunnet se forskellen mellem dette og Struts. Hvad er det som er så smart ved JSF?

Mit spørgsmål er hvad skal jeg satse på? især hvis jeg gerne vil lære det som er mest uptodate i øjeblikket og fremadrettet.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
08. august 2010 - 22:33 #1
Det skal siges at jeg har en del erfaring i Java Swing, så kan jeg bruge denne erfaring til JSF?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2010 - 22:43 #2
Du skal ihvertfald beherske det basale:
  JSP
  taglibs
  JSTL
  EL
  Servlet

Så skal du vælge et MVC framework.

JSF er standard frameworket. Så umiddelbart synes jeg at det giver mest mening at lære det. Det er ikke nødvendigvis bedst, men givet at det er standard, så giver det ligesom mening at lære det.

Og nej - du kan ikke genbruge din Swing viden.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2010 - 22:44 #3
Hvis du hellere vil have noget der ligner Swing så kan du kigge på Wicket eller GWT.

Men jeg synes altså at det giver bedst mening at starte med JSF.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2010 - 22:53 #4
JSF er noget forskelligt fra Struts både i hvad det gør og hvordan det gør det.

Og personligt kan jeg faktisk bedst lide Struts. Struts passer glimrende til traditionel år 2000 web filosofi. Man udfylder sin form, klikker submit og der kører kode server side og man ender på en ny side.

JSF er komponent baseret. Og den tankegang passer meget bedre med moderne AJAX web sider, hvor man opdaterer dele af en side uden at klikke submit. Så JSF er nok sagen idag. Desværre.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 12:41 #5
Jeg er med på JSP, JSTL (ved hvordan det virker osv. Men kender ikke alle tags), EL, Servlet er jeg med på.

Men hvorfor skal jeg kunne disse for at lære JSF? troede at JSF blot lå oven på ren Java, således at man kan skrive al logikken i java klasser også præsenterer med JSF.

Og hvad er anderledes fra Struts til JSTL?

ved ikke hvad AJAX websider er.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 12:46 #6
Noget helt andet kan JSF hostes på et almindeligt JSP hotel? eller skal jeg til at hoste siden selv/købe virtuelle servere?.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 15:02 #7
JSF er MVC - V (View) kan laves med enten JSP eller Facelets. De fleste bruger JSP (paa trods af at man sagtens kan argumentere for at Facelets er bedre end JSP).

JSF komponenter indsaettes i JSP som taglibs med heftig brug af EL.

C og M delen er Java klasser.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 15:03 #8
JSF kan koere paa ethvert JSP/servlet web hotel.

Du skal kun have nogle jar filer i WEB-INF lib, putte noget bestemt i web.xml etc..

Den del er helt ligesom Struts!
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 21:06 #9
Jeg vil kigge på JSF, men om jeg skal bruge JSP eller Facelets som view ved jeg ikke.. Hvad er fordele / ulemper?
Og hvorfor hælder folk mest til at bruge JSP, hvis facelets er bedre.

Kan Facelets også kører på et almindelgt JSP webhotel?
Og til hvilken teknologi eksisterer der flest tutorials / dokumentation?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 21:25 #10
Facelets giver efter min mening en bedre separation af kode og layout.

De fleste bruger JSP fordi de kender JSP.

Ja - facelets kan bruges paa ethvert Java web hotel - du skal bare have endnu en jar fil med i WEB-INF/lib.

Der er skrevet mere om JSP end om facelets, men det er absolut muligt at finde materiale om facelets online.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 21:43 #11
Ok. Jeg vil prøve at lave en lille side med både JSP og Facelets, så jeg kan se hvad jeg syntes bedst om.

Hvilken editor bruger du? kan jeg bruge Eclipse eller Netbeans som er en af de to jeg har brugt mest indtil videre.
Eclipse til Java og Netbeans til C.

Mange tak for hjælpen. lig et svar.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 21:47 #12
Tror jeg prøver med netbeans, kan se de allerede har facelets med i deres store pakke.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 21:56 #13
Jeg bruger selv Eclipse og non-IDE (jEdit og ant !).
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 21:58 #14
Eclipse kan ogsaa bruges til facelets, men muligvis skal du hente noget for at have muligheden, men Eclipse update manager virker nu ret fint.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 21:58 #15
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 22:01 #16
http://www.ibm.com/developerworks/java/library/j-facelets/

er en glimrende intro til JSF 1.1/1.2.

Hm - intro for folk med saerdeles solide forkundskaber er nok mere korrekt.

http://download.oracle.com/javaee/6/tutorial/doc/giepx.html

daekker JSF 2.0.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
09. august 2010 - 22:33 #17
hvad skal man holde sig til? JSF 1.1/1.2 eller den nyeste 2.0?
Og når jeg skal til at finde tutorials osv. er der så nogen stor forskel på om det er en 1.1 eller en 2.0?

Det er måske lidt ligesom Java 1.5 og 1.6 osv. hvor der heller ikke er nogen forskel som sådan.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2010 - 22:43 #18
Principielt er det altid bedst at laere det nyeste.

Men 2.0 er kraever en meget ny server. Glassfish 3.0 eller Tomcat 7.0 eller lignende.

Jeg tvivler paa at et web hotel understoetter det.

Jeg ville nok satse paa 1.2.

1.1->1.2 er relativt smaa forskelle. 1.2->2.0 er relativt store forskelle.