Avatar billede abelort Nybegynder
23. juli 2001 - 12:55 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

SCSI eller ej.........

Jeg overvejer at skifte hele mit system ud med scsi.Er
der nogen der har erfaring med det.
Ved godt det er hyledyrt  !!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2001 - 12:58 #1
SCSI kører da noget hurtigere og lidt mere stabilt. Specielt hvis du ofte brænder CD\'er vil du kunne nyde godt af SCSI\'en.

Men hold det op mod prisen... for ja... det ER dyrt.

Snakker vi om en driftskritisk server, er kun SCSI en option. I sådan et tilfælde ville jeg end ikke overveje IDE :)

NanoQ
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
23. juli 2001 - 13:00 #2
Der er nok ikke de store fordele ved skifte til SCSI hvis du bruger maskinen til privat brug.

SCSI er ikke ret meget hurtigere/stabil/etc. end IDE.

Men har man pengene nok, og vil gerne lege er det da meget sjovt. Man skal bare huske at hver device skal have unikt ID#

Jeg har selv SCSI, CDROM+Brænder og IDE disk, jeg skiftede i sin tid min SCSI-hd ud fordi den larmede som helvede.

Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 13:00 #3
Tja, hvis det bliver 160 MB SCSI (hedder det ikke wide ultra 2??) så er du sikker på hastigheden på controller. Men så skal du jo også købe nogle sygt dyre HD for at de kan følge bare nogenlunde med...

Hold dig til IDE Ultra 100 evt.  i en spejlet RAID opsætning...Så kan du sparke mega røv til en 13 del af prisen..! Sørg for at få nogle 7200/10000 rpm diske, gerne med 1-2 MB cache..

Alle andre SCSI end 160 er for sløve i forhold til prisen...Måske er SCSI egent til scannere og eksterne brændere, men til internt brug skal du kun skifte hvis du har _rigtigt_ mange penge...
Avatar billede kunze Nybegynder
23. juli 2001 - 13:01 #4
Med SCSI kan du f.eks. spille Counter-Strike mens du brænder uden problemer... :)

mht. prisen kan det ikke betale sig!
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 13:01 #5
13= 1/3 !
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2001 - 13:01 #6
Acronym for small computer system interface. Pronounced \"scuzzy,\" SCSI is a parallel interface standard used by Apple Macintosh computers, PCs, and many UNIX systems for attaching peripheral devices to computers. Nearly all Apple Macintosh computers, excluding only the earliest Macs and the recent iMac, come with a SCSI port for attaching devices such as disk drives and printers.

SCSI interfaces provide for faster data transmission rates (up to 80 megabytes per second) than standard serial and parallel ports. In addition, you can attach many devices to a single SCSI port, so that SCSI is really an I/O bus rather than simply an interface.

Although SCSI is an ANSI standard, there are many variations of it, so two SCSI interfaces may be incompatible. For example, SCSI supports several types of connectors.

While SCSI has been the standard interface for Macintoshes, the iMac comes with IDE, a less expensive interface, in which the controller is integrated into the disk or CD-ROM drive. Other interfaces supported by PCs include enhanced IDE and ESDI for mass storage devices, and Centronics for printers. You can, however, attach SCSI devices to a PC by inserting a SCSI board in one of the expansion slots. Many high-end new PCs come with SCSI built in. Note, however, that the lack of a single SCSI standard means that some devices may not work with some SCSI boards.

The following varieties of SCSI are currently implemented:

SCSI-1: Uses an 8-bit bus, and supports data rates of 4 MBps
SCSI-2: Same as SCSI-1, but uses a 50-pin connector instead of a 25-pin connector, and supports multiple devices. This is what most people mean when they refer to plain SCSI.
Wide SCSI: Uses a wider cable (168 cable lines to 68 pins) to support 16-bit transfers.
Fast SCSI: Uses an 8-bit bus, but doubles the clock rate to support data rates of 10 MBps.
Fast Wide SCSI: Uses a 16-bit bus and supports data rates of 20 MBps.
Ultra SCSI: Uses an 8-bit bus, and supports data rates of 20 MBps.
SCSI-3: Uses a 16-bit bus and supports data rates of 40 MBps. Also called Ultra Wide SCSI.
Ultra2 SCSI: Uses an 8-bit bus and supports data rates of 40 MBps.
Wide Ultra2 SCSI: Uses a 16-bit bus and supports data rates of 80 MBps.

Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 13:04 #7
Der er lidt tilføjelser til den liste nanoq kom med...nemlig ULTRA160 og SCA160...de må være det hurtigste hvis man ikke vil have fiber!
Avatar billede abelort Nybegynder
23. juli 2001 - 13:05 #8
Tak for det....................
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 13:11 #9
120 GB lagringsplads med IDE 100 og RAID controller:

2* DeskStar 60GXP 60GB    2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.795 kr = 3590 kr.

1* Fast Track Raid 100 Kit    PCI 974 kr

Alt ialt 4564 kr.

146 GB lagringsplads med SCA160 og RAID controller:

2* Cheetah 73 73,4GB    4MB / 5,6ms / 10000RPM / SCA160 / 5 Years 8.868 kr = 17736 kr.

1* ASR-2100S Raid Controller    PCI / 32MB 5.223 kr (Eneste RAID controller med 160 MBsek på edbpriser.dk)

Alt ialt 22959 kr.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 13:14 #10
SÅ for den samme pris som SCSI løsningen (der absolut sparker mest røv) kan du få godt og vel 600 GB lagringsplads med IDE 100... (det er over 1/2 Terabyte!)
Avatar billede kunze Nybegynder
23. juli 2001 - 13:15 #11
Tak for point!! :)
Avatar billede mborik Nybegynder
03. november 2004 - 09:15 #12
Ud over de udmærkede kommentarer fra NanoQ og el barto vil jeg fortælle om mine erfaringer.

Jeg har udelukkende brugt SCSI i mine computere siden 1997.  Jeg bikser kun med IDE (E-IDE som det rettelig hedder) i forbindelse med andre menneskers computere).

Jeg har haft nogle stykker – forstået på den måde, at der løbende har været opgraderinger af motherboard, cpu og alt det andet.  Efterhånden som jeg fik brug for det, købte jeg flere diske.  Har således stadig den første 1 GB Quantum SCSI disk.  Men Ok, de 3-4 ældste diske med 50 pins interface lever en stille tilværelse i en eksperimental-maskine.

Min primære pc (P4/ 2,4 GHz/512 MB RAM) er udstyret 7 x SCSI 3 (160 MBps) diske, 2 x SCSI CD-ROM (20 MBps) fordelt på 2 stk. Adaptec 29160 controllere. I alt er der lidt over 162 gigabyte harddiskplads!  (Hvilket jo ikke er meget – men det er fordelt på 7 spindler).  2 Diske sidder i skuffer og derved kan jeg lege med operativsystem: Skifter blot en disk ud og så kører jeg SUN Solaris…

Min Sekundære maskine (P4/2,2 GHz/512 MB RAM) er baseret på en Adaptec 2940UW controller med en blanding af 4 diske med forskellige hastigheder (160 og 80) samt 2 x SCSI CD-ROM.  Begge kører Windows 2000 Professional.  Der er ikke så meget harddiskplads men mon ikke jeg er oppe på 40 GB?

Den primære computer bruges meget til billedbehandling (er ivrig analog/digital fotograf) og jeg har hen ved 14.000 egne digitale billeder.  Jeg bruger dels PMView til at se, sortere og få overblik over mine billeder.  Her kan jeg se, at SCSI er en kæmpe fordel.  Når der skal genereres miniaturebilleder (thumbnails) i et bibliotek med mere end 30 billeder går det >>meget<< hurtigere med SCSI diske (sammenligner med venners PC som sjovt nok bruger samme software ;-).

Jeg arbejder også lidt med Adobe PhotoShop 7 og igen er det langt hurtigere at indlæse 5-7 billeder end med IDE.  Desuden scanner jeg meget via en faltbed og en film scanner, men her har jeg fundet USB godt nok, selvom jeg kan anvende SCSI til filmscanneren (en Canon dims som laver VOLDSOMT store filer).  Så SCSI skal nok testes, når jeg har et eksternt kabel.

På min sekundære PC arbejder jeg meget med Microsoft Visual Studio .Net (programmere i C#) og specielt opslag i MSDN library (Online hjælpen) går kvikt grundet SCSI.  MSDN library er på ca. 1700 megabyte.  En fritekstsøgning her er lidt tidskrævende.

For begge maskiner gælder, at jeg har meget undervisnings og ’videns’ materiale liggende.  Jeg foretager meget fritekstsøgning; Husker f.eks. at jeg har gemt en artikkel fra Internettet om operatoroverloading… men HVOR?!  Fritekstsøgning! Jeg ville DØ af irritation hvis jeg skulle gøre det samme på en eller to store IDE Diske.

Det væsentligste ved SCSI er dets gode multitasking egenskaber.  Hver læse/skrive request til en disk ordnes sådan, at læse/skrivehovederne skal flyttes mindst muligt, for at afvikle en kø af diskoperationer.  SCSI disken udfører det man kalder en ’elevatoralgotitme’ – enten er armen med læse/skrivehoved på vej ind (op i cylindernummer) eller også er den på vej ud (ned).  Undervejs afvikles en kø af læse-skrive oprationer, sorteret på cylinder.  Denne teknologi er ved at sive ned til IDE diske og Hitachi som har overtaget IBM’s diskteknologier kan levere dette.  F.eks. har Hitachi Deskstar 7K250 (160 GB/7200 rpm/8 MB Cache) Tagged Command Queuing, som giver forbedret skrive/læse performance.  Men stadigt mangler der en intilligent SCSI controller og muligheden for at en disk-enhed kan koble sig kortvarigt af bussen, hvorved båndbredde spares.

Mange af de nyere SCSI diske har søgetider på under 5 mS (typisk 4,2 – 4,7 mS).  Den omtalte Hitachi disk har f.eks. 8,5 mS søgetid.  Endvidere kører mange af mine diske (dem i den primære pc) 10.000 rpm (en enkelt 15.000).

NanoQ og El Barto har fuldkommen ret; Jeg betaler meget, meget mere for det her, end de tørre tal retfærdiggør.  Men som jeg plejer at sige; Kunsten er at sammenligne to tal og undgå at hoppe til den forkerte konklusion.

Kom i gang tips:
Køb en ny *Maxtor Atlas 10K IV, 36 GB, 10.000 rpm, 68pin* disk til ca. 1.025 Kr.
Køb en brugt Adaptec 2940 WV controler + kabel på QXL og find et brugt Plextor SCSI 40x CD-ROM drev.  Så er du i gang for noget under 2000 kr.  Næste diskudvidelse er ikke specielt meget dyrere, end en ny 160 GB Hitachi disk.  Men startgebyret til SCSI i form af 1 stk. controller har du betalt.  Du kan også være heldig at købe et helt SCSI system brugt – hvis du er til det.

Og 2 x 36 GB harddiskplads er da ikke så foragteligt i vore dage.  Mange færdige computere sælges med en ’langsom’ IDE i området 40-60-80 GB.  Men Ok, er man spilenørd og har brug for 2-300 GB, ser regnestykket anderledes ud.

Hvis du vil vide mmere om SCA, forskellen på SCSI 2 og SCSI 3, hastiggheder (fx. 2940 versus 29160 osv) så spørg :-)

Mvh Mads
Avatar billede rumleskafte Nybegynder
17. oktober 2006 - 11:35 #13
Hej Mads.

Jeg er også fotograf, og overvejer at få en scsi disk til at køre system på. Jeg ville bare lige høre om din scsi beskrivelse foroven stadig holder stik i udgangen af 2006? Hvad vil du forslå?

Rumle