Avatar billede Bellis4u Nybegynder
19. juli 2010 - 15:18 Der er 18 kommentarer

W7 - sletning af partition - problematisk når partition er del af styrer system!!!

Hej eXperter

Problem:
HD på 186GB - delt i 3 - C:58,31 / D:30,33 / E:97,66

Ingen problemer med E!

Første OS lagt på D - fejlede og var irriterende...
Næste OS lagt på C - kører problemfrit.

Nu vil jeg så gerne have slettet D - men systemet tillader ikke en formatering idet der jo ligger en del af et styrer system på D samt - ja, jeg kan altså ikke lige gennemskue hvad, hvorfor eller hvordan.

Hvis der skal en PartMagic til - so be it - men vil jo egentligt helst undgå at sætte OS op igen endnu engang, for det vil jo blive konsekvensen.

Nogen der har noget kreativt indput?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. juli 2010 - 15:38 #1
hvis du booter på os på c-drevet, hvilken fejl får du så, når du forsøger at formatere d-drevet?
Avatar billede Bellis4u Nybegynder
19. juli 2010 - 17:04 #2
Jeg får ikke nogen fejl - jeg får ganske enkelt ikke muligheden for at formatere drevet/partitionen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 18:24 #3
Hvis du er sikker på, at du har styr på startfilerne kan du lave operationen med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. juli 2010 - 18:25 #4
Jeg gætter på, at det netop er startfilerne som er problemet.

Hvilken status har D i diskhåndtering?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 18:27 #5
Når styresystemet har filer på både C og D kan du ikke fra windows formatere nogen af dem. Det bedste er at begynde helt forfra og formatere begge partitioner. Hvis du har et CD drev kan du f.eks boote op på en windows XP slette partitionerne og oprette en ny til installation. Det du kører med nu er noget rod.
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. juli 2010 - 18:37 #6
Hvis det blot er startfilerne, han har liggende på D (det er det nok), så er det blot at flytte dem. At starte helt forfra er ikke tvang.
Avatar billede thov Forsker
19. juli 2010 - 19:00 #7
Det må være bootloaderen som spænder ben.
Rediger den med EasyBCD http://neosmart.net/dl.php?id=1
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:04 #8
#6 nej men kræver at spørger er helt sikker på hvad han gør, ellers er det meget hurtigere at starte forfra.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:04 #9
Og pas nu på det med C: og D: - Windows 7 vil med stor sandsynlighed kalde, det til enhver tid kørende system for C:

Det ser lidt usædvanligt ud når du skriver

"Første OS lagt på D - fejlede og var irriterende...
Næste OS lagt på C - kører problemfrit."
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:15 #10
Hvis jeg forstod #9 rigtigt vil det sige, at når spørger forsøger at slette D-drevet vil det set fra win7 være C-drevet han vil slette.
Ærlig talt var det så ikke bedre at begynde forfra så  brugeren og win7 er enige om hvad der er C-drevet?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:21 #11
Prøv nu at slappe af "Fiskerbo" måske er her en spørger der vender tilbage til tråden
Avatar billede Bellis4u Nybegynder
19. juli 2010 - 19:28 #12
Hej alle 5

Først - tusind tak f indput - det bliver en reindstallering med en formatering via fdisk.

Helgec/ksoren: Nej, meget kan jeg, men flytte rundt på startfiler er lige lovligt kompliceret for mig - er flasket op med dos6 og min mentor ville ikke hjælpe mig før jeg havde styr på både hardware OG software, sejt, hårdt og enormt lærerrigt - og dos kan jeg ikke rigtigt få lov at arbejde i.

fiskerbo/helgec: det er fuldstændigt rigtigt - det ER noget rod og det optager unødigt plads. Deraf ovenstående beslutning - træls, men nok mest korrekt.
Og igen - må være mit kvinde-gen - jeg oplever tit og ofte at når jeg skal lægge en maskine ned, så går første installation ad h... til - ved ikke hvor eller hvordan - oplevelsen har jeg med mig både fra 98, 2000+server, XP og nu 7. Som regel er installation no 2 rigtigt go..
Og ja - der bliver formateret først og jeg foretrækker at ligge den på C. Men nemt skal det ikke være - men sjovt og lærerrigt er det.

thov: det må være kvinden i mig - men jeg ANER ikke hvad bootloaderen er eller hvor den ligger.

Og så er jeg en hunkøns-ting ;-D

Igen - tak f. hjælpen, drenge

Bellis4u
Avatar billede Bellis4u Nybegynder
19. juli 2010 - 19:28 #13
Og forresten - jeg ved ikke hvordan man lukker tråden - det her er min første oplevelse med problemløsning i fora..

Bellis4u
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:44 #14
helgec
"Prøv nu at slappe af "Fiskerbo" måske er her en spørger der vender tilbage til tråden"
Hvad i alverden mener du nu med det??? Det jeg taler om er simpelhen hvad jeg tror er bedst for spørger; nemlig at begynde forfra og installere på C-drevet så hun og win7 er enige om, hvad der er C og D drevet. For i følge dig vil win7 altid opfatte den partition hvorpå syresystemet ligger som C, uanset at spørger mener det er D.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2010 - 16:23 #15
Fandt spørgeren ud af noget?
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. juli 2010 - 18:08 #16
Spørgeren er en pige, så hun fandt ud af at trykke på "nulstil alt" :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 13:40 #17
wormwood4me jeg afmelder tråden:(
Avatar billede Bellis4u Nybegynder
25. juli 2010 - 14:18 #18
Til ksoren - tak for respekten! Meget seriøst

Og ellers - hmm, har 'lagt' maskinen ned igen - installeret W7 på C og forsøgt fra start - højreklik computer - administrer - diskhåndtering at formatere D - får meddelelsen: windows kan ikke formatere systempartitionen på denne disk.
D står som:(system, aktiv, Primær partition)

Og selv om jeg kun er en simpel kvinde - er det så muligt at få lidt seriøs hjælp? Og ja, jeg skal nok have det skåret lidt i pap - vi kan ikke alle være unikums, vel ;-D