Avatar billede fatal85 Nybegynder
16. juli 2010 - 21:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kombinere to celler

Jeg har to celler i excel som jeg gerne vil have kombineret.

Den ene er tekstformat, hvor der vises ugedagen. f.eks. "Lør"

Den anden er datoformat, og vises således "17-07-2010"

indtil videre har jeg prøvet
'=B5 & TEXT(C5, "dd/mm/yyyy")'
men den siger der er en fejl

har også prøvet uden text funktionen, men så kommer datoen som et tal. 40376 i det eksemplet med "17-07-2010"

Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre?
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. juli 2010 - 21:28 #1
Kan du ikke bruge HVIS-funktionen ?
Avatar billede fatal85 Nybegynder
16. juli 2010 - 21:37 #2
Er ikke så meget inde i excel. Hvordan fungere HVIS funktionen?
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2010 - 21:49 #3
Prøv på dansk:

=B5&" "&TEKST(C5;"dd-mm-åååå")
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. juli 2010 - 21:51 #4
Efter nærmere overvejelse, fornemmer jeg, at HVIS ikke dækker dit ønske, - MEN - kig på teksten herunder, - den er 'sakset' direkte fra EXELS HJÆLP.

Vise datoer som ugedage
Hvis du vil sortere cellerne efter dato, skal du formatere cellerne til at vise ugedagen. Hvis du vil sortere eller filtrere efter ugedagen uanset datoen, skal du konvertere dem til teksten for ugedage.

Formatere celler, så datoer vises som ugedagen

Marker de celler, som indeholder de datoer, du vil vise som ugedage.
Klik på Celler i menuen Formater, og klik derefter på fanen Tal.
Klik på Brugerdefineret under Kategori, og indtast i boksenType dddd for hele ugedage (mandag, tirsdag osv.) eller ddd for forkortelser (ma, ti osv).
Konvertere datoer til teksten for ugedagen

Brug funktionerne TEKST og UGEDAG til at udføre opgaven.

Regnearkseksempel
Det kan være lettere at forstå eksemplet, hvis du kopierer det til et tomt regneark.

Sådan gør du

Opret en tom projektmappe eller et tomt regneark.
Marker eksemplet i Hjælp. Du må ikke markere række- eller kolonneoverskrifterne.

Markere et eksempel i Hjælp

Tryk på CTRL+C.
Marker celle A1 i regnearket, og tryk på CTRL+V.
Hvis du vil skifte mellem visning af resultaterne og visning af de formler, der returnerer resultaterne, skal du trykke på CTRL+` (accent grave) eller pege på Formelrevision i menuen Funktioner. Klik derefter på Tilstand for formelrevision.

A
Dato
19-feb-2007
3-jan-2008
Formel Beskrivelse (resultat)
=TEKST(UGEDAG(A2),; "dddd")  Beregner datoens ugedag og returnerer det fulde navn for dagen (mandag)
=TEKST(UGEDAG(A3); "ddd")  Beregner datoens ugedag og returnerer forkortelsen for dagen (ti)
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2010 - 22:00 #5
¤4 richardjensen

Hvad er det for et  'Svar'?

Laver Dato om til ugedag?

Spørgsmål:
"Jeg har to celler i excel som jeg gerne vil have kombineret."
Avatar billede fatal85 Nybegynder
16. juli 2010 - 22:07 #6
Nice store-morten. Vidste ikke man skulle oversætte funktionerne. Men tak, det virker nu. Opretter du et svar?
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2010 - 22:12 #7
Velbekomme :-)

Bemærk jeg har indsat et mellemrum.
Avatar billede fatal85 Nybegynder
16. juli 2010 - 22:14 #8
Jep bemærkede jeg godt. Var også meningen :)
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2010 - 22:14 #9
Man skal jo kun oversatte hvis man har en engelsk formel og dansk version af Excel ;-)
Avatar billede fatal85 Nybegynder
16. juli 2010 - 22:21 #10
hehe, ja men det har jeg. Troede ikke man skulle oversætte, men der kan man bare se :)

Du er velkommen til at give et bud på mit nye indlæg hvis det er

http://www.eksperten.dk/spm/914331