Avatar billede tjr Nybegynder
27. juni 2010 - 09:45 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

FTP server problemer

Jeg har nogle problemer mht til min FTP server.
Jeg har en Iomega NAS med indbygget FTP server, som iflg manualen bare skal tændes, og så kører det...
Meeen ikke helt.
Efter at have surfet rundt, har jeg fundet ud af at:
-NAT skal være åben
-SFI firewall deaktiveret
-Skrevet NAS'serverens IP som DMZ adresse
-MTU sat ned til 1400
Jeg har prøvet at bruge både IE og Filezilla. I det mindste har jeg fået Filezilla til delvis at se serveren (tror jeg). Den står og tænker meget længe, når jeg prøver at forbinde, og så kommer den med timeout til sidst.
Før jeg fik de andre ting justeret på routeren, gav den connection error eller alle mulige andre fejlmeddelelser
Håber at der er nogen der kan hjælpe :)
Avatar billede OptagTyven Nybegynder
27. juni 2010 - 09:55 #1
Hej.

Jeg tror du skal sætte din forbindelse til "Passiv".
I IE gør du der her:
Funktioner
Internet-indstillinger
Avanceret
"Brug passiv FTP (Til kompatibilitet mellem Firewall og DSL-modem)"

Så skulle det køre, hvis resten er rigtigt sat op.

MVH

Morten.
Avatar billede tjr Nybegynder
27. juni 2010 - 10:30 #2
Den har været markeret hele tiden.
Og den burde vel heller ikke have nogen indflydelse, hvis jeg kører gennem filezilla...?
Avatar billede welcor Nybegynder
27. juni 2010 - 11:58 #3
Nu skriver du ikke om dit problem skyldes at du ikke kan komme til den "udefra" (dvs. internetadgang) eller at du ikke kan komme til den fra en anden server på netværket.

Din beskrivelse af hvad du har gjort for at koble den til, tyder på at du vil have internetadgang.

Typisk er det du behøver at gøre at videresende port 21 til den korrekte IP. DMZ og mange af de andre ting du skriver er overkill som oven i købet kan gøre din maskine udsat for angreb fra internet.

check http://portforward.com for info om portforwarding.
Avatar billede tjr Nybegynder
27. juni 2010 - 12:05 #4
Jeg kan ikke logge på den med min computer.
Jeg har videresend port 21 til IP adressen.
Det er først når jeg skifter rundt på de andre ring, at jeg begynder at få timeout i filezilla - ellers er der slet ingen liv
Avatar billede welcor Nybegynder
27. juni 2010 - 23:06 #5
ok. Nu må vi have nogen adresser mm. på bordet for at hjælpe dig:

Du har jo tilsyneladende adgang til din NAS gennem et eller andet interface (webbrowser?). Her må du kunne finde disse oplysninger:

IP for NAS.
subnet mask for NAS.
Gateway for NAS.

Tilsvarende adresser for din PC:
IP for PC.
subnet mask.
Gateway.
(alt dette står under "status>understøttelse" for din netværksforbindelse)

Almindeligvis vil maskiner som står på samme netværk ikke skulle gennem nogen router (og derfor ikke skulle have brug for åbnede porte, DMZ eller anden specialkonfig - dette er for adgang fra internet).

Det er ikke nødvendigvis et fremskridt at du får timeout istedet for connection refused. Dette kan betyde at dine pakker routes til et sort hul i øjeblikket.

Når du har fundet adresserne over, skal du fra din PC pinge din NAS ("ping IP_FRA_OVENFOR"). Prøv også "telnet IP_FRA_OVENFOR 21" for at se hvilken fejlmeddelelse du får.

Post så resultatet sammen med adresserne jeg nævnte over.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
28. juni 2010 - 08:08 #6
Du skriver at du har port-forwardet 21 til FTP-severens adresse - jeg går ud fra at det er både i din egen router samt i det udstyr du har fået fra din internet leverandør ??
Avatar billede tjr Nybegynder
28. juni 2010 - 19:53 #7
IP for NAS: 192.168.1.106
subnet mask for NAS 255.255.255.0
Gateway for NAS. 192.168.1.1

Tilsvarende adresser for din PC:
IP for PC. 192.168.1.101
subnet mask. 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1

Når jeg pinger 192.168.1.106 fra en computer på samme netværk svarer den fint tilbage.

Telnet skriver: 220 <vsFTPd 2.0.7>

Jeg har et Siemens Speedstream 4100 ADSL modem fra TDC - så der er vel ikke noget opsætning i denne...?
Avatar billede welcor Nybegynder
28. juni 2010 - 20:25 #8
ok - du har fin tilgang til ftp fra dit lokale netværk.

Hvis du bruger filezilla mod 192.168.1.106 port 21 skal det virke.

"220 <vsFTPd 2.0.7>" viser at der er hul igennem.
Avatar billede tjr Nybegynder
28. juni 2010 - 20:33 #9
Status:    Tilslutter til 192.168.1.106:21...
Status:    Forbindelse etableret, venter på velkomstbesked...
Respons:    220 (vsFTPd 2.0.7)
Kommando:    USER jens
Respons:    331 Please specify the password.
Kommando:    PASS ********
Respons:    530 Login incorrect.
Fejl:    Kritisk fejl
Fejl:    Kunne ikke forbinde til server

Og det er selvom jeg indtaster brugernavn og adgangskode på bruger, som jeg har sat op på FTP
Avatar billede welcor Nybegynder
28. juni 2010 - 21:49 #10
Ok, så problemet er ikke forbindelsen, men at login fejler.

Hvis du er sikker på at password er korrekt for brugeren "jens", kan jeg ikke hjælpe dig. Dobbeltcheck store/små bogstaver i passordet.
Avatar billede tjr Nybegynder
28. juni 2010 - 22:07 #11
Nu har jeg lige tjekket op på den og tjekket kodeordet
Det viser sig at der er en konflikt mellem bruger jens og en mappe der hedder jens :-S

Nå, men så langt så godt.

Men jeg kan ikke komme på den udefra, når jeg indtaster WAN IP i filezilla - så skriver den
"ECONNREFUSED - Connection refused by server"
selvom det er samme kodeord som jeg brugte før...
Avatar billede welcor Nybegynder
28. juni 2010 - 23:01 #12
nej, det er nok riktigt. Men et skridt ad gangen, ved du nok.

Nu kan du komme på lokalt. Næste skridt er at åbne port 21 i din router, så den forwarder til 192.168.1.106.

Du behøver ikke at have NASen i DMZ.

Kan jeg få se output fra filezilla når du forsøger at koble op mod din WAN ip ?
Avatar billede tjr Nybegynder
29. juni 2010 - 08:29 #13
Den er åben på nuværende tidspunkt. Så det er ovenstående fejl
DMZ er ikke valgt og SFI er aktiveret
Avatar billede welcor Nybegynder
29. juni 2010 - 23:18 #14
hvilken router bruger du ?
Avatar billede tjr Nybegynder
30. juni 2010 - 09:32 #15
Netgear WNR2000
Avatar billede welcor Nybegynder
30. juni 2010 - 21:56 #16
SFI siger mig ingenting, og din routers manual nævner det heller ikke.

MEN - for at få tilgang til din ftpserver udefra, skal du bare gå til siden "Advanced > Port forwarding/port triggering".

Her skal du vælge "port forwarding", "FTP" og fylde ipadressen 192.168.1.106 ind i felterne.

Når du så trykker "Add", bliver alle udefra kommende forbindelser på port 21 koblet videre mod din NAS.
Avatar billede tjr Nybegynder
30. juni 2010 - 22:04 #17
Undskyld - det fra SPI... Der er denne beskrivelse af det:
Deaktiver SPI Firewall (Disable SPI Firewall)
SPI (Stateful Packet Inpection) Firewall beskytter dit LAN mod Denial of Service-angreb. Dette bør kun aktiveres under særlige omstændigheder.

Jeg har forwarded 20 og 21 til 192.168.1.106
Det gør den selv, når man vælger FTP på listen
Avatar billede welcor Nybegynder
30. juni 2010 - 22:25 #18
Som de skriver, bør du kun aktivere SPI under særlige omstændigheder.

En NAT beskytter godt i seg selv - hvis den danske manual er noget som helst i retning af den engelske, er den i sig selv et kursus i netværkstopologi. Der er tre hele sider om hvorfor NAT virker som det gør.

Så deaktiver SPI og prøv at se om du har adgang med filezilla mod din offentlige IP.
Avatar billede tjr Nybegynder
30. juni 2010 - 22:35 #19
Ingen virkning
Filezilla svarer stadig:

Status:    Forbindelsesforsøg mislykkedes med "ECONNREFUSED - Connection refused by server".
Fejl:    Kunne ikke forbinde til server