Avatar billede JohnnyHamsterr Nybegynder
27. maj 2010 - 10:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Begyndervanskeligheder i access

Hej.

Jeg sidder og arbejder på en database der skal håndtere pladsoversigt på en plads. Altså simpelthen undersøge hvilke uger der er ledigt på de forskellige pladser.
Men da jeg ikke er så skarp i brugen af databaser har jeg lidt begyndelsesvanskeligheder. Det jeg har lavet ind til videre er:

En tabel (der hedder Pladsoversigt) der har Pladsnummer, Ugenummer og pladstype i.

En tabel (der hedder ugeoversigt) der har Pladsnummer, ugenummer og et ja/nej felt til at undersøge om pladsen er optaget.

Det jeg så har gjort er at lave en relation mellem "pladsnummer" i begge tabeller.

Men når jeg så skal have indsat 1000 forskellige pladsnumre der er fordelt ud på 4 pladstyper og det skal være muligt at tjekke på alle ugerne. Så kunne jeg godt tænke mig at man kunne få den til at indsætte på følgende måde: plads 1 - 20 type 1, 20 - 470 type 2.. osv..

Altså få den til at gøre det automatisk. Kan man det?
Avatar billede Ialocin Novice
28. maj 2010 - 00:32 #1
Hej Johnny

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det med pladsoversigten på en plads ?? Er heller ikke sikker på, hvad du mener med de 1000 pladsnumre automatisk indsat efter dine ønsker ??

Men jeg er sikker på, at jeg vil oprette tabellerne som følger:

Tabel: tblPlads
Felt: PladsID, (autonumber), nøgle
Felt: Plads, (text)
Felt: PladsTypeIDRef, (number), fremmednøgle

Tabel: tblPladstype
Felt: PladsTypeID, (autonumber), nøgle
Felt: Pladstype, (text)

Tabel: tblPladsUge
Felt: PladsUgeID, (autonumber), nøgle
Felt: PladsIDRef, (number), fremmednøgle
Felt: UgeIDRef, (number), fremmednøgle

Tabel: tblUge
Felt: UgeID, (autonumber), nøgle
Felt: UgeNr, (number)

Relationer:
> tblPladstype.PladsTypeID - tblPlads.PladsTypeIDRef
> tblPlads.PladsID - tblPladsUge.PladsIDref
> tblUge.UgeID - tblPladsUge.UgeIDref

Lav de 3 fremmednøglefelterne om til comboboxe baseret på 2 felt i deres relationstabel.

Åbn og opret ugenumre i tblUge
Åbn og opret pladstyper i tblPladsType
Åbn og opret pladsnavne i tblPlads med tilhørende pladstype
Tildel den enkelte plads en uge i tblPladsUge

Efterfølgende kan der så laves diverse forespørgsler, som f.eks. viser pladser reserveret pr. uge eller uge reservationer pr. plads ?

Håber det gi´r mening og er brugbart ?
mvh Nicolai
Avatar billede JohnnyHamsterr Nybegynder
30. maj 2010 - 16:51 #2
Hej Nicolai

Dit svar gav nogenlunde mening, og jeg har sda også valgt at benytte den tabel oprettelse du har beskrevet ovenfor.
Jeg har egentlig fået klaret problemet med lidt hjælp fra en kollega så der er styr på det.

Men jeg er lidt usikker på hvad du mener når du skriver fremmednøgle ud for nogle af felterne...

Men ellers tak. Hvis du smider et svar får du point for det.
Tak.
Avatar billede Ialocin Novice
30. maj 2010 - 20:41 #3
Hej Johnny

Godt ovenstående svar gav lidt mening :o)

Et nøgle-felt indeholder en unik værdi(typisk klaret via autonumber)som identificerer den enkelte post i en tabel.

Et fremmednøgle-felt er et felt som, via en relation, peger på et nøgle-felt i en anden tabel.

Med fremmednøgle-feltet kan man f.eks. få databasen til at "protestere", hvis man opretter poster uden tilhørende data i den fremmede tabel (f.eks: en pladstype, som IKKE er oprettet i tblPladstype) ... med fremmednøgle-feltet vil en ændring af en pladstype i tblPladstype, medfører automatisk rettelse af alle pladser, som hører til den pågældende pladstype.

Håber også dette lyder nogenlnde fornuftigt.

Mvh Nicolai
Avatar billede JohnnyHamsterr Nybegynder
30. maj 2010 - 20:49 #4
Ja det gav lidt mening. Men med din uddybende forklaring på hvad en fremmednøgle er giver det endnu mere mening. Det er altid godt at lære sådan nogle ting. :D