Avatar billede henrik20 Nybegynder
10. maj 2010 - 14:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel data overført til access med opdateringsbegrænsning af cellen i access

Hey

Jeg har en celle i access som opdateres løbende med en tekst. Denne tekst skal hentes over i excel til visning, samt redigering. Når teksten er redigeret skal den "lægges" tilbage i access, hvorefter det der er blevet redigeret ikke må kunne overskrives af den løbende opdatering af access cellen. Den løbende opdatering må dog gerne tilføje ny tekst hvis der er en sådan tilgængelig fra det dataudtræk der opdaterer tabellen.

Hvordan klarer jeg den?

/henrik
Avatar billede supertekst Ekspert
10. maj 2010 - 18:06 #1
Kunne du beskrive i hvilken kontekst dette skal udføres?

F.eks. ang. den løbende opdatering?
Avatar billede henrik20 Nybegynder
11. maj 2010 - 08:22 #2
access tabellen opdateres ugetligt/månedligt ved at importere data fra fra et SAP udtræk. Men hvis teksten i cellen, i mellemtiden er blevet redigeret i excel må denne tekst ikke kunne overskrives. Derimod kan man forvente at der i SAP udtrækket er kommet nye informationer som skal tilføjes til den redigerede tekst.

Jeg tænker at man nok skal arbejde med to celler, som så concatineres når de trækkes over i excel?

Altså en celle hvor man kan redigere fra excel, og én hvor man kan se hvad der er kommet til af nye ting fra SAP?

/henrik
Avatar billede supertekst Ekspert
11. maj 2010 - 17:52 #3
Hvis det er muligt at konstruere en model af "deltagerne" (db & excel) - så ville det måske være muligt at findeen løsning.

Synes umiddelbart at det er lidt vanskelig at gennemskue p.t.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
17. maj 2010 - 08:26 #4
Hmm...jeg arbejder lidt videre og ser om jeg kan komme på en anden måde at gøre det på.

vil du have point for ulejligheden?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. maj 2010 - 08:48 #5
Nej tak - men jeg mener stadig det må kunne løses via VBA - f.eks. indlagt i Excel.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
17. maj 2010 - 10:04 #6
Hva dskal du bruge af information om deltagerne?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. maj 2010 - 10:13 #7
En model, der illustrerer det ønskede samt hvad/hvor processen begyndes.

Som nævnt synes jeg det er vanskeligt at få overblik over detaljerne i forløbet.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
17. maj 2010 - 13:44 #8
Sagen er som følger:

Jeg har et excelark der indeholder lageroplysninger. I fane X indsættes data fra et SAP udtræk hvorefter der tilføjes flere oplysninger vha vlookups og hjælpeark, samt kommentarer efter behov til hver enkelt vare.

Når en ny måned begynder kopieres alle data fra fane X over i fane Y som værdier, og der indsættes nye data i X. Der foretages herefter vlookups fra X til Y, eksempelvis for at bestemme om varerne har ligget på lager i sidste eller tidligere perioder. Har de det, sørger formlerne for at vise hvor længe de har ligget samt vise de kommentarer der er blevet skrevet som grund.

Det jeg prøver at finde ud af er om jeg kan lægge alt det her ned i en database, som jeg kan opdatere efter behov og lave forespørgsler til, fremfor at bruge vlookups. Mit bud er at det kan jeg godt.

Men der hvor det kniber er mht til kommentarer som ikke må overskrives af en databaseopdatering efter de er redigeret i excel, samt hvordan jeg trækker oplysningen vedr hvor længe produkterne har ligget på lager ud af databasen

Det er sådan set bare det : )
Avatar billede supertekst Ekspert
17. maj 2010 - 13:53 #9
Ok - er i gang med en kundeopgave, der skal afleveres i denne uge - vender tilbage når tiden er til det.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
20. marts 2011 - 11:42 #10
Supertekst, sender du et svar, så lukker vi den her gamle tråd.
Avatar billede supertekst Ekspert
20. marts 2011 - 12:11 #11
Ok - det gør vi så..