Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
05. maj 2010 - 09:07 Der er 48 kommentarer

CPU-forbrug

Hej Allesammen.

Jeg overtog for 14 dage siden min lillebrors computer (den er ialt ½ år gammel). Da jeg overtog den kørte den stortset perfekt!
Efter 14 dage er den derimod begyndt at være UTROLIG langsom!!! Min CPU kører bruger mellem 40-50 % af det hele når blot den er opstartet og ramforbruget ligger på mellem 30-40 %.

Hvad skyldes dette? Og endnu vigtigere hvad kan jeg gøre ved det?!

På forhånd tak for hjælpen!

- Lasse Aagaard-Møller
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 09:24 #1
hent denne her og opdater den og kør en fuldstændig scanning af din pc
download free version

lad den fjerne hvad den finder hvis den finder noget

http://www.malwarebytes.org/

m.v.h
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
05. maj 2010 - 09:26 #2
Det har jeg allerede gjort. Den finder intet :(
Avatar billede besle Nybegynder
05. maj 2010 - 09:44 #3
Har du installeret en masse forskellige ting?
Evt en masse baggrunds programmer der kører?
Prøv at køre gamebooster(ved godt det er til spil, men er glimrende til at "nakke" baggrundsprocessorer) og lad den køre som en test.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 10:00 #4
jeg har ikke prøvet denne side men se alligevel

http://www.debog.com/

+ denne her

http://www.wikihow.com/Speed-Up-a-Slow-Windows-Computer-for-Free

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 10:02 #5
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
05. maj 2010 - 10:51 #6
Hvad er de forskellige og hvad gør de? Du siger du ikke har prøvet dem
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 11:35 #7
den første

http://www.debog.com/

den viser dig forskellige ting du kan gøre
se under f.eks
run defragmenter og så videre.

men du kan da hente et program der kan rense den ud og måske hjælper det.

det er gratis på dansk og husk at update inden brug

http://www.iobit.com/

du henter den her forneden

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html

men som skrevet det er ikke sikkert det er det der er dit problem men udeluk det ved at prøve.

m.v.h
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. maj 2010 - 12:54 #8
Prøv evt at gå i "run" menuen under start. Skriv MSCONFIG.. Kig under fanen med opstarts programmer, se hvad der er der..

Har du overvejet at oprette en tråd i et forum for Vira? Det kan sagtens være en form for virus der er skyld i problemet og så er en enkelt scanner som regel ikke nok til at fjerne skidtet med..
Avatar billede mchlbk Praktikant
05. maj 2010 - 16:06 #9
Kan joblisten ikke vise dig, hvilke(n) proces der lægger beslag på processoren?

ctrl+alt+del
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
05. maj 2010 - 16:30 #10
mchlbk : Ja, jeg har tjekket her, men der vises der ikke nær så stort forbrug, som det er tilfældet. (har en CPU måler i windows gadget).

drgonzo: Jeg har lavet flere scanninger , men jeg kan ikke finde noget :(

treatmenice : Har allerede installeret det og afprøvet det, men lige lidt hjælper det :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. maj 2010 - 17:11 #11
Jeg bruger ikke gadgets til at måle cpu forbrug, for her vises det (heller?) ikke korrekt.

Vil mene du kan stole på det Windows siger.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2010 - 18:19 #12
Kan det være noget defragservice der kører i baggrunden?
Er det Vista du kører?
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
05. maj 2010 - 19:29 #13
220661 : nej jeg kører win 7

John_stigers : hmm, ja men syntes bare det er underligt, at den bliver utrolig varm og blæseren kører på højtryk efter ganske kort. FAktisk allerede efter opstarten. Når jeg trykker ctrl+shift+esc kommer jeg ind i processoren. Her arbejder den blot med 3-18 % , mens min gadgets viser noget helt andet. Dobbelt eller dredobbelt :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2010 - 21:51 #14
Og du stoler mere på gadgets end hvad Windows siger?
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
11. maj 2010 - 11:01 #15
Jeg stoler på mine sanser. Jeg kan se og høre hvor meget min computer kører og hvor varm luften er, som bliver blæst ud!

Jeg mener ikke dette er tilfældet når blot den kører på omkring 5-10 % ? ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2010 - 13:00 #16
Mener???

Det er svært at hjælpe når blot du mener noget.
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
11. maj 2010 - 13:08 #17
hvad kan jeg ellers gøre?

Kom med noget konstruktivt ;) JEg vil jo gerne hjælpes :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2010 - 13:22 #18
Ok, så kom selv med lidt konstruktivt.

Du skriver bl.a. at den bliver utroligt varm.
Hvad er det helt præcist? Har du målt temperaturen?

Er det en bærbar eller en stationær?

Er den renset for støv m.m.?
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
11. maj 2010 - 13:27 #19
Det er en bærbar computer. Hmm hvor kan jeg aflæse temperaturen ? :)
Og tror du det er nødvendig at rense den for støv allerede efter et halvt år ? :)
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
11. maj 2010 - 13:27 #20
Hov fejl. Det var ikke meningen jeg skulle lave det som et svar
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 15:57 #21
Der er flere programmer der kan aflæse dem. Et af dem er SIW.
http://www.gtopala.com/
Godt værktøj til mange ting.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 18:22 #22
Hvad endte denne med?
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
22. maj 2010 - 19:24 #23
undskyld, jeg har glemt og fået det prøvet :( MIN FEJL!!!
Er det et du selv har gode erfaringer med ? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 19:34 #24
Jeg har den installaert ja. Det har mange funktioner. Det er en stor oversigtsplan over pc,hvor man kan hente mange informationer.
Også hvor varm komponenter er.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 19:35 #25
For at kontrollere varme skal man i sensors.
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
22. maj 2010 - 19:53 #26
det er installeret og jeg har åbnet sensors, men hvad skal jeg kigge efter ?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 20:09 #27
Her kan du se hvor varm komponenterne. Du spørger om det i #19
SIW aflæser dette.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2010 - 07:48 #28
man trykker til venstre i programmet på sensors

i højre rude står så de tal du kan kopiere herind

m.v.h
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
23. maj 2010 - 13:52 #29
kan man indsætte billeder herinde?
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
23. maj 2010 - 14:07 #30
UNDER SENSORS:::
- LASSEAAGAARD-PC
  - Intel Mobile Core 2 Duo T5870
    -Temperatures
    - Core #0 : Value (71 grader)  Min (57 grader)  Max (71 grader)
    - Core #1 : Value (77 grader)  Min (57 grader)  Max (77 grader)

  - Hitachi HTS543232L9A300
    - Temperatures
      - Assembly : Value (39 grader)  Min (36 grader)  Max (39 grader)
      - Air Flow : Value (39 grader)  Min (35 grader)  Max (39 grader)

  - Battery 1
    - Voltages
      - Current Voltage : Value (11,25 V)  Min (11,25 V) Max (11,25 V)

    - Capacities :
      - Designed capacity : Value (39312 mWh)  Min (39312 mWh) Max (39312 mWh)
      - Full Charge capacity : Value (39312 mWh)  Min (39312 mWh) Max (39312 mWh)
      - Current Capacity : Value (12895 mWh)  Min (12895 mWh) Max (12895 mWh)

    - Level
      - Wear level : Value (0%)
      - Charge level : Value (32%) Min (32%)  Max(32%)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2010 - 14:26 #31
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
23. maj 2010 - 14:52 #32
hjeg har jo skrevet alle mine oplysninger ovenfor nu :)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2010 - 18:24 #33
"29
der spørger du om man kan sætte billeder ind herinde

ja det kan man

det letteste er at lave et screenshot af sensors og oploade i jpeg format og lægge herind.

dine temps er fine så det er ikke her den ligger

det her freeware program kan måske give dig et fingerpeg om hvad det er der presser den eller ???

http://download.cnet.com/What-s-Running/3000-2094_4-10256718.html
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
23. maj 2010 - 19:19 #34
Denne skriver jo ikke anderledes end når jeg trykker crlt + shift + esc ? :D
Men min computer arbejder meget hårdere ! :S Det er helt sikkert nogle baggrundsprogrammer, men hvordan kan jeg tjekke det? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2010 - 20:09 #35
#34
Kig nu ordentligt på det program, i stedet for de 10 sek du har brugt :)

Det viser en hel del mere.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2010 - 07:31 #36
det kan jo bl.a tage et screenshot og du kunne sende det herind - det kunne måske give en mening.

vi er ikke mange der er seende så et billede ville være ganske udmærket

i min viser det alle processer og det er jo bare at finde dem en efter en og google dem så har du synderen måske - der findes ikke nogen let vej men hårdt arbejde når sådan et drille problem opstår.
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
24. maj 2010 - 10:44 #37
# 35 : Jeg er langt fra ekspert så jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter? Og da den kun viser det samme som når man trykker ctrl + shift + esc under processor, kan jeg ikke se at den kan sige andet end selv samme funktion.
Jeg vil gerne have af vide hvad jeg i givent fald skal kigge efter?

Samt hvorledes jeg kan uploade et billed? hvilken hjemmeside?? :)

- Lasse
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2010 - 14:14 #38
i whats running i den nye version 3.0 der er en beta kan man se til højre hvilke processor den kører og så videre

http://img269.imageshack.us/img269/5748/whatsrunning.jpg

du kan gå online via google og tjekke ud hvad det er der startes

du skal jo bare kigge efter noget der virker ualmindeligt - der ligesom kører hele tiden eller presser en proces meget. det er jo ret svært at se uden at kunne se det
jeg har lavet et screenshot af det og der hvor der er pile kan du se og trykke for nærmere info.

man markerer det man syntes der ser under ligt ud og i højre rude trykker dy info sværere er det ikke.

i win 7 ligger der noget der hedder klippeværktøj og  i det kan du lave et screensot af det du vil vise og vælge format jpeg
kald billedet hvad du vil og løg det f.eks på drev c - kald det ole om du vil

start denne side op

http://imageshack.us/

tryk på browse
find billedet ole du lige lavede og ok
jeg har vlagt et tidligere billede med mine temp.
tryk opload now
under direct link markerer du det hele højre klikker og kopierer
og sætter den ind her
ved at trykke en gang med venstre muse tast
og højre klikke og sæt ind.

http://img683.imageshack.us/img683/4693/varme.jpg

man kan også kopiere ved at trykke ctrl + c
og sætte ind ved at        trykke ctrl + v
en det er en anden historie

men udsmidelbart tror jeg ikke man lige kan se hvad det skyldes men du kan da prøve - der skal måske indtil flere screenshots til det

m.v.h
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
24. maj 2010 - 17:25 #39
Problemet ser ud til at være en fil kaldet :
wmpnetwk.exe - Den forbruger mellem 89 og 100 % af CPU'en konstant :S Jeg prøver at uploade et billed af det så i også kan se dette, men er der nogle af jer som aner hvad denne fil gør? :)

- Lasse
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
24. maj 2010 - 17:28 #40
Sommetider forekommer der røde og grønne ting når jeg kigger under prosessor. Hvad skyldes det? :S
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
24. maj 2010 - 17:30 #41
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2010 - 19:47 #42
dette skulle være løsningen

stop tjenestenm og start den igen

Hi people, i had the same problem, i suggest you guys open the task manager and on the performance tab click on resource monitor there on the CPU tab you will see what is draining your cpu, here it was the Windows Media Player Network Sharing Service,
aka wmpnetwk.exe.
I just Disabled the service, restarted and now its fine.
hope it helps.

m.v.h
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
24. maj 2010 - 20:03 #43
Altså nu har jeg forsøgt at stoppe den og dernæst forsvandt den, men kom igen efter ca. et halvt minut og bruger stadig samme styrke. Jeg fik altså ingen mulighed for at trykke "start" på den igen :(
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 07:09 #44
husk du skal være ADMINISTRATOR på din maskine for at det har fuld effekt.

http://img135.imageshack.us/img135/7784/tjeneste.jpg

højreklik
egenskaber
tryk på linien i starttype
slå den ned på deaktiveret
tryk anvend
vent et øjeblik

tryk igen på linien starttype
sæt den på autoamtisk

man kan ikke bare trykke stop og så er det det
husk i windows er der altid muligheden at højre klikke på noget og gå i egenskaber.

m.v.h
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
25. maj 2010 - 19:51 #45
I den version som du har henvist mig til (v. 2,2) kan man ikke vælge egenskaber som du beskriver og viser det :S
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2010 - 07:37 #46
google er din ven

hvis du havde skrevet whatsrunning var du kommet til siden

http://www.whatsrunning.net/whatsrunning/download.aspx

det er en beta version men virker tilsyneladende findt.

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2010 - 07:39 #47
Avatar billede AagaardLasse Nybegynder
03. juli 2010 - 12:52 #48
ifølge what's running forbruger system process mellem 65 og 90, dette kan da ikke passe??