Avatar billede bartesque Nybegynder
03. maj 2010 - 10:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fremgangsmåde ved udregning af flere celler

Hej. Jeg er excel-bruger på begynder-niveau.

Mit spørgsmål er flg.:

Jeg har et regneark med en kort liste over x-antal produkter med tilhørende pris.

Jeg har derudover 5 kolonner med 6 rækker. Hver kolonne er en zone (tænk transport) zone 1-5, og hver række er et antal (tænk stk. hvor flere = mindre transportpris).

Så f.eks. zone 1 har priser for 1 til 6 stk, zone 2 har så også priser for 1 til 6 stk, omend en anden end ved zone 1.

Hvad jeg ønsker er, at have et felt hvor jeg kan indtaste et "1" for zone 1 og et andet felt hvor jeg kan indtaste antal. F.eks. "3"

Det ville i tilfældet så betyde, at jeg i zone 1 skal sende 3 stk. af sted. Jeg vil så gerne hente prisen for dette, da jeg i alle cellerne har udfyldt prisen.

Kan excel det, og hvordan?
Avatar billede panebb Novice
03. maj 2010 - 10:30 #1
Excel kan helt sikkert - udfordringen er bare at få excel forklaret hvad man vil :-)

prøva at sende en kopi til bb@panelbyg.dk
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. maj 2010 - 22:47 #2
Skal det forstås sådan,at du har et antal produkter med hver sin  1-stk-grundpris, og hvor der så er nogle 'mængderabatgrupper',- (således at grundprisen ganges med en værdi <=1 ) -
-desuden et antal 'transportgrupper' hvor der ganges med en værdi >=1 for at finde den endelige pris.
Din parantes:(tænk stk. hvor flere = mindre transportpris).
gør mig usikker.
Avatar billede bartesque Nybegynder
04. maj 2010 - 16:44 #3
Hej
Ikke helt. Alle produkterne har hver sin pris. Denne pris er så en kg pris.

Hver transportzone (et land er ofte delt op i zoner- f.eks. zone 1-5.)
Hver zone har så en værdi. At sende én pakke til zone 2 vil være billigere end at sende én pakke til zone 5 (hvis zone 5 er længere væk).

Hvis man sender 2 pakker af gangen vil den samlede transportpris være højere, men da man kun skal køre én gang, vil stk pris pr. pakke være lavere, som i mængderabat.

Dvs. der er 5 zoner, med en i teorien uendelig lang liste af priser til hver, (ikke uendelig, for når bilen er fyldt, er den fyldt), men i mit tilfælde er det de færreste der benytter flere end 6 pakker. dvs der er 5x6 =30 forskellige priser på transport.

Disse priser er så adderet til kg. prisen*kg og man har en omkostningspris.
Avatar billede bartesque Nybegynder
04. maj 2010 - 16:44 #4
Undskyld hvis jeg ikke er så god til at formulere det!
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. maj 2010 - 21:33 #5
Du er vist rimelig god til at forklare, -
jeg mener, at 'den er sivet ind her' nu , - tror jeg nok !.
Jeg prøver:
Der er en grund-enhedspris,  - med mængderabat.
Her fremkommer samlet pris for partiet ab lager ved at gange enhedsprisen med antal enheder -
og en 'mængderabatfaktor' mindre end eller = 1.
Jo flere enheder des mindre faktor. (VP)

Så skal vi frem til den samlede pris på leveringsadressen.
Der er en fragt-grundpris pr.enhed,den ganges med antal enheder
og dette resultat skal dernæst ganges med 2 faktorer,
-nemlig en som er mindre end eller lig 1 for mængde,
og en som. er større end eller lig med 1 for afstand. (FP)
Leveringspris ---- (LP) = VP+FP
Avatar billede bartesque Nybegynder
11. maj 2010 - 09:04 #6
Nej, ikke rigtigt :)
Avatar billede bartesque Nybegynder
11. maj 2010 - 09:32 #7
Jeg tror vi er ude i noget If-Then , men kan ikke får det til at virke:

=IF(AND(B5=1;B6=1);B13;IF(AND(B5=2;B6=1);C13;IF(AND(B5=3;B6=1);D13;IF(AND(B5=4;B6=1);E13))))

?
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. maj 2010 - 11:40 #8
Ja, det er helt klart. Men skal du bruge IF eller HVIS ?
Prøv at klikke på INDSÆT og derefter på FUNKTION, - Så får du mulighed for at stille din betingelse i første linie, og i linie 2 skal du så indtaste værdi,hvis betingelsen er opfyldt - og derefter i linie 3 værdi hvis ikke opfyldt.
Så skriver systemet automatisk den rigtige formulering.

eks.: =HVIS(A3=2;2;1)
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. maj 2010 - 13:53 #9
Bemærk:du kan højst have 7 funktionsniveauer.
Eks.:=HVIS(A3=1;"1ps";HVIS(A3=2;"2ps";HVIS(A3=3;"3ps")))
Avatar billede bartesque Nybegynder
05. februar 2012 - 13:55 #10
Svar?
Avatar billede bartesque Nybegynder
05. februar 2012 - 22:25 #11
Ingen svar så lukker jeg