Avatar billede Spangsberg Nybegynder
18. april 2010 - 17:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Design - Seo - Brugervenlighed

Hej allesammen,

Jeg har et rengøringsfirma og ville gerne på nettet. Jeg har derfor kastet mig ud i at lave hjemmesiden selv. Jeg har ikke den store erfaring med hjemmesider, og vil derfor gerne høre, om der er noget, jeg kan gøre bedre? Ideer og forslag er meget velkommene:)

Hjemmesiden ligger på http://www.rentak.dk

Glæder mig til at læse jeres svar.
18. april 2010 - 22:00 #1
Hvis du ikke har den store erfaring med hjemmesider (og selv om du havde) saa er du sandelig kommet godt fra det!

Hvad angaar funktionen saa synes alle links og navigationer at virke, og det er nemt at finde rundt.  En detalje, alle sider man kan vaelge i menuen aabner i det samme vindue som hovedsiden undtagen "hvervsrengoering" der aabner i et nyt vindue ("target = blank").  Er der en grund dertil eller er det en tilfaeldighed?

Designet er du ogsaa stort set kommet godt fra.  Billederne er relevante og farverne passer godt sammen.  Teksten er maaske for konservativ/kedelig (og paa forsiden er forskellige skriftstoerrelser blandet sammen hvilket ser forstyrrende ud.  Lidt mere arbejde paa det punkt ville klaede siderne.)  Hvor kommer svanen fra?  Er det et logo for dit firma?  ISS, dengang de hed "Det Danske Rengoeringsselskab" (og maaske stadigvaek) brugte en svane som logo.  Deres hovedkvarter i Koebenhavn hed Svanegaarden.  Kan du beskyldes for plagiat?

Dine tekster finder jeg en anelse for "poppede."  For eksempel siger du paa forsiden at RenTak kan tilbyde "et hav af services" - services er "selvfoelgelig" af hoej kvalitet, i har "soede" medarbejdere o.s.v.  Jeg skoenner at det vil give et mere professionelt indtryk at sig, for eksempel:  "RenTak Rengoering er et serioest og professionelt rengoeringsfirma.  Der udover tilbyder vi services (eller tjenesteydelser) paa en raekke andre omraader, se menuen.  Vi laegger vaegt paa at yde (eller "vi har ord for at yde") services af hoej kvalitet.  Vore medarbejdere er grundigt oplaert i deres fag og i kunderelationer (eller noget andet, skriv ikke at de er "soede."  Din saetning "RenTak er ved, at give vores kunder..... " er vist ikke grammatisk korrekt, og ordet "servicere" har jeg ikke modt foer.  Arbejd videre med (eller faa lidt hjaelp til) det sproglige.

Naar du siger hoejt og tydeligt at i daekker Storkoebenhavn og Nordsjaelland saa finder jeg det lidt overdrevet paa alle siderne at give en lang liste af kommuner i arbejder i.

Naar saa alt det er diskuteret saa det jeg specielt ser paa naar jeg kommenterer paa hjemmesider er hvem maalgruppen (eller maalgrupperne) er og hvad det centrale budskab er.  Det staar mig ikke helt klart hvem du henvender dig til.  Er det privatpersoner, firmaer, offentlige institutioner, eller?  Du har et menupunkt for "rengoering" og et for "erhvervsrengoering."  Hvad er forskellen?  Og saa "hotelrengoering" hvor du ikke rigtigt siger noget.  Saadan noget som havehjaelp, samling af moebler, og vinduespudsning uden abonnement synes rettet mod privatpersoner.  Skulle du maaske dele menuen op i "Services til private," "Kontorrengoering," og "Industrirengoering" eller noget i den retning?

Og hvad angaar det centrale budskab, hvorfor skal folk og firmaer egentlig hyre dig i stedet for at ansaette deres egne rengoerere eller samle deres egne moebler og derved spare profitten til dig?  Har det noget med at goere at leverer loesningen til bilhandlerens, bibliotekets, og arkitektfirmaets rengoerings- og serviceproblemer, inklusive daekning under sygdomme og ferier, oplaering og vejledning, saa de kan koncentrere sig om det de goer bedst, salege biler, laane boeger ud, og tegne huse?  Saa skulle, for eksempel, din forside begynde noget i retning af:  "RenTak leverer den professionelle loesning til Deres rengoerings- og service opgaver til betalbare priser.  Vi oplaerer og vejleder vores medarbejdere, garanterer daekning under sygdom og ferie.... Kontakt os for en uformel droeftelse...."

Det var mine kommentarer.  Jeg haaber ikke at du finder mig for negativ.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
18. april 2010 - 22:39 #2
Wow!!

Da jeg skrev dette spørgsmål, havde jeg ikke regnet med at nogen ville bruge mere end 1 minut på en besvarelse. Tusinde tak for en god besvarelse.

Privatrengøring og erhvervsrengøring har jeg delt ud på to forskellige sider, http://www.rentak.dk til privat og http://www.erhvervsrengoering.dk til erhverv. Trykker man i menuen på erhvervsservices åbner en ny side med erhvervsrengoering.dk. Her er alt til erhverv.

Svanen - Jeg startede hjemmesiden med en skabelon fra one.com og der indgik svanen. Svanen har jeg bare på indtil jeg har mulighed for at sætte nogle relevante billeder ind:)

Grunden til jeg har sat listen med byer ind på hver side, er at jeg har en tro, at dette vil hjælpe sidderne ranke højere i google hvis nogen søger eks. "erhvervsrengøring lyngby". Er dette helt forkert?

Vores målgruppe er både private, erhverv og institutioner. Jeg startede med at lave rentak.dk som en side til det hele, men det blev hurtigt for rodet derfor har jeg nu også lavet erhvevsrengoering.dk

Hvad angår dine kommentarer til teksten og sproget, vil jeg bare sige tak! Super med konstruktiv kritik, og jeg vil klart se nærmere på dette, da jeg synes, at du har nogle rigtige gode pointer og ideer.

Mvh.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
18. april 2010 - 22:48 #3
Jeg kan næsten gætte at du bruger firefox mht. skriftstørrelsen der skifter. Er netop blevet gjort opmærksom på dette. Virker nemlig fint i IE.
Avatar billede zox_dk Nybegynder
23. april 2010 - 16:04 #4
Der er en del ting omkring formidlingen af dine produkter, som su kunne have meget mere fokus på.

Det der er vigtigt for et website, er heller ikke i første omgang, hvor mange der finder sitet, men om det kan konvertere besøgende til kunder.

En konvertering på 50% af 10 besøgende på en måned, er langt bedre end 2% af 50.

SEO mæssigt har du nogle rigtig kedelige titel tags. Det var bedre om du koncentrerede overskrifter (h1) og title tags om de behov som du løser.

"Rengøring - Vinduespudsning - Handymand - Haveservice" + noget lokal geografisk stednavn.

Men nu er der nok ikke ret mange søgninger på handymand i DK. Der er nok flere der søger på reperation af X. Der kan du bruge http://www.google.com/sktool/# og https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer til at finde de rigtige og mest brugte keywords.

Jeg kan ikke give alt væk gratis, så hvis du vil mere, så vil jeg foreslå, at du kontakter et reklame- eller webbureau. Jeg kan i hvert fald love, at hos os, der får du hvad du betaler for. Og det tror jeg da også du får i alle andre velrenommerede firmaer i branchen.
Avatar billede zox_dk Nybegynder
23. april 2010 - 16:04 #5
Der er en del ting omkring formidlingen af dine produkter, som su kunne have meget mere fokus på.

Det der er vigtigt for et website, er heller ikke i første omgang, hvor mange der finder sitet, men om det kan konvertere besøgende til kunder.

En konvertering på 50% af 10 besøgende på en måned, er langt bedre end 2% af 50.

SEO mæssigt har du nogle rigtig kedelige titel tags. Det var bedre om du koncentrerede overskrifter (h1) og title tags om de behov som du løser.

"Rengøring - Vinduespudsning - Handymand - Haveservice" + noget lokal geografisk stednavn.

Men nu er der nok ikke ret mange søgninger på handymand i DK. Der er nok flere der søger på reperation af X. Der kan du bruge http://www.google.com/sktool/# og https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer til at finde de rigtige og mest brugte keywords.

Ellers kan du jo kontakte et reklame- eller webbureau. Jeg kan i hvert fald love, at hos os, der får du hvad du betaler for.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
23. april 2010 - 17:42 #6
Tak zox_dk,

Skal prøve at kigge på mine tittletags og rette dem til. Takker for dit svar.
Avatar billede Mik2000 Professor
25. april 2010 - 23:35 #7
Vil lige knytte et par kommentarer mere.

Både mht til søgeoptimering og at siden vises korrekt, er det vigtigt koden er XHTML standard.
Du har flere steder hvor ting ikke lukkes eller hvor " f.eks. mangler

Eksempelvis på http://www.rentak.dk/Vinduespudser.html, hvor der er rod i meta.

Benyt et program der viser farvet kode, så du kan se hvor fejlene er

Husk også at de ting du skriver i din meta skal matche siden.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
28. april 2010 - 20:34 #8
Tak Mik2000,

Er begyndt at rette. Jeg har dog lavet doctype som html 4.01 da det er hvad jeg har fundet frem til passer bedst, ret mig hvis jeg tager fejl..

Tak for dit indlæg. Fedt med lidt hjælp.
Avatar billede Mik2000 Professor
28. april 2010 - 23:28 #9
Hej
Det er korrekt at doctype kan ændres så den godtager mere. Er det f.eks. ikke XHTML så behøver <br /> tags ikke lukkes som i dette eksempel, og man må gerne skrive med stort i tags osv osv.

Men anyway så er min opfattelse at det rent søgeoptimeringsmæssigt bedst kan betale sig at lave XHTML strict for at få det bedste resultat :)
Avatar billede storgaard Juniormester
27. maj 2013 - 20:18 #10
Hej Spangsberg
Fint site, mange gode ting, og de fleste ting er også allerede nævnt, men en ting jeg kommer til at tænke på er brugen af "action-farve". Det er en god ide at guide den besøgende ved brug af en action-farve. Dvs. det element som har denne farve vil bringe dig tættere på "mål" - hvad enten det er at købe, downloade eller hvad der nu er den primære hensigt med siden.

Når jeg kommer til forsiden synes jeg faktisk det er lidt svært at se hvad du vil have mig til, jeg bliver ikke rigtigt taget i hånden som besøgende.

Se fx. siden her: http://www.garant.nu/p/1057-gulve. Det er ret let at afkode, at du skal klikke på kategorierne, da de alle har en ret afvigende farve ift. resten af designet - den grønne farve.

Jeg gætter på at det du ønsker den besøgende gør er at kontakte dig, så jeg synes du skal have en tydelig kontakt-boks, som man kan udfylde for at få fat i dine fine services. Og så synes jeg netop at du skal lave "SEND" knappen sin egen farve (action farve) fx. grøn eller orange er meget brugt.