Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 10:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Link i sidefod

Jeg har et lille men ganske irriterende problem. Det er Word 2003. Jeg vil gerne indsætte en lille gif i sidefoden med link til toppen / indholdsfortegnelsen så læseren kan bruge Ctrl+klik til springe til indholdet.

Det virker såmænd også sålænge sidefoden bliver vist i redigeringstilstand, men så snart sidefodsredigering er afsluttet er linket uklikbart.

Kan man på nogen måde ændre det så linket virker i alm. læsetilstand?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. april 2010 - 11:11 #1
Nej. Man skal være i sidefoden for at klikke på et link deri.

Nu ved jeg jo ikke, hvem der skal bruge dokumentet og hvordan det skal bruges. Man kan f.eks. lave en knap i en værktøjslinje, der hopper til indholdsfortegnelsen. Der findes en indbygget kommando, GåTilIndholdsfortegnelse (i engelsk version: GoToTableOfContents), som går til toppen af første indholdsfortegnelse i dokumentet.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 12:36 #2
Tak for dit svar.

Det er et dokument som skal bruges til vejledninger og indholdsfortegnelsen bruges til at emneopdele de forskellige vejledninger (efter overskrifter). Jeg har set at der findes en genvejsmenu til det i word og i det hele taget er det ikke noget problem, da brugeren af dokumentet jo blot kan hive i scroolbaren.

Men jeg vil gerne gøre det så brugervenligt som muligt og da jeg bruger link til at krydshenvise i dokumentet ville det være rart om hoppet til top af dokumentet også fungerede via et link. Derfor vil jeg gerne kunne placere et link i bunden af hver side som peger til toppen af dokumentet. Er der evt. en anden måde at gøre det på?
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 12:38 #3
PS. Alternativt placerer jeg bare et billede m. link til top under hvert afsnit i brødteksten, men var det andet muligt var det jo at foretrække.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. april 2010 - 14:37 #4
Med mindre brugerne har behov for Word-formatet, fordi de skal kunne ændre noget i dokumentet, vil PDF-format være at foretrække til sådanne dokumenter. Så er du sikker på, at brugerne ser dokumentet med den korrekte ombrydning mm.

Du kan sætte PDF'en op til automatisk at vise et panel med bogmærker til venstre i vinduet. Bogmærkerne kan laves automatisk ud fra overskrifter i Word, hvis du har brugt typografier konsistent (f.eks. Overskrift 1, 2 osv. til dine overskrifter). Mulighederne i PDF afhænger af, hvilket program du har til rådighed til at generere PDF'erne.

NB Hvis du vil benytte Word-format og hvis indholdsfortegnelsen er allerforrest i dokumentet, kan brugerne blot taste Ctrl+Home for at gå til starten og dermed indholdsfortegnelsen. Dette er en standardgenvej, og måske har brugerne generelt nytte af at lære den, hvis de ikke allerede kender den. Så kan du spare alle dine knapper, som måske vil virke forstyrrende på nogen.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 22:57 #5
Indtil videre har jeg fravalgt pdf formatet. Der redigeres løbende i dokumentet og det indeholder henvisninger til og fra andre dokumenter som jeg ikke er sikker på vil virke hvis det konverteres til pdf.

Du har en rigtig god pointe med at få genvejen Ctrl+Home formidlet ud til alle så dt vil jeg gøre i indledningen i stedet for at lede videre efter en måde at omgå Words måde at håndtere sidefødder på.

Tak for dine kommentarer , vil du ikke skrive et svar så vi kan få afregnet :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. april 2010 - 23:37 #6
Velbekomme og held og lykke med det.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 23:50 #7
Tak for det og tak for hjælpen.