Avatar billede weblance Nybegynder
22. marts 2010 - 21:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dårlig forbindelse - er der noget jeg kan gøre?

Jeg har for nyligt bestilt en ADSL forbindelse hos Telenor - 10M/1M. I dag blev jeg så tilsluttet og for at se hvor meget af min nye 10Mbit forbindelse jeg fik gavn af, gik jeg ind på speedtest.net . . . og fik et skuffende resultat: 5,63 Mbit. Temmelig meget lavere end de 10 som jeg betaler for.

Jeg ringede til Telenor og fikat vide af den velige supporter, at linjen ikke kunne bære mere end 5Mbit, og han ville derfor nedgradere min linje, så jeg ikke skulle betale for de 10Mbit, men i stedet for en 5Mbit linje.

Så er spørgsmålet: Kan der gøres noget? Er det virkelig tigtigt at jeg i 2010 ikke kan få en 10Mbit linje, bare fordi telefonledningerne i området er så dårlige? Hvem kan jeg klage til? Og nej . . . jeg kan IKKE få fiber, det er heller ikke rullet ud her hvor jeg bor (Struer).

/Carl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2010 - 21:32 #1
Det er ganske korrekt at kvaliteten af telefonledninger, og længden af dem, sætter begrænsninger på hvor stor båndbredde du kan få.

Når du kan få op til 5 MB er der ingen forpligtelse til at gøre noget ved det. Fremtidig lovgivning kan måske ændre det.

Rent teoretisk kan du måske klemme lidt mere ud af dine ledninger med bedre udstyr på centralen og hos dig selv, men det kræver nok en anden udbyder, og en anden prisklasse.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2010 - 22:33 #2
Der findes ikke trådløse alternativer i dit område, der kan tilbyde 10 mbit forbindelse?
Avatar billede weblance Nybegynder
23. marts 2010 - 07:22 #3
Tak for jeres kommentarer. Jeg kan godt få SkyLine her hvor jeg bor, men deres max hastighed er også 5Mbit, så det kommer jeg ikke længere med. På den anden side havde jeg bare en 2Mbit før, så 5Mbit er godt en fordobling. Jeg var bare noget skuffet over at 10Mbit ikke kunne lade sig gøre.

Smid et svar så får i point!
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2010 - 15:46 #4
Svar kommer her.
Avatar billede JulieCph Nybegynder
31. marts 2010 - 10:32 #5
Du kan også prøve at undersøge Perspektiv Bredbånd. De er begyndt at levere i hele landet, mener jeg, og kan nogle steder komme helt op på 50/10 Mbit.
Det er vel værd at undersøge, hvis du da ikke allerede har fundet en løsning.
Hvis det er fordi du spiller meget på nettet, så kan de også gå ind og ændre din ping-tid oveni.

Håber du ender med en forbindelse, som du er glad for :-)