Avatar billede kxrider Nybegynder
22. marts 2010 - 09:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forgrund skarpere - Baggrund utydelig

Jeg har nogle billeder hvor jeg gerne vil have gjort forgrunden/objektet skarpere og baggrunden mere "sløret" således man kun retter fokus mod objektet på billedet.

Hvordan gøres dette nemmest?

På forhånd tak
Avatar billede prodic Mester
22. marts 2010 - 09:59 #1
Kig på de forskellige markeringsværktøjer(Marquee), kig evt. lidt på Feather-funktionen og kig slutteligt lidt på de forskellige Blur-funktioner.
Det kan gøres mere avanceret(Dublicates, Layer Masks og Smart Filters), men hvis du starter der, så når du ret langt.
Avatar billede kxrider Nybegynder
23. marts 2010 - 09:07 #2
Okay tak, kan du beskrive hvorledes Feather funktionene kan bruges?
Skal billedet "deles op" sådan at baggrunden er en halvdel og forgrunden den anden halvdel?
Avatar billede prodic Mester
23. marts 2010 - 09:22 #3
Feather-funktionen kunne anvendes for at opnå en flydende overgang mellem det skarpe og det blurede.
Kig evt. i den indbyggede hjælpe-funktion for yderligere info omkring funktionen.
Avatar billede kxrider Nybegynder
27. marts 2010 - 17:11 #4
Kan du beskrive lidt mere detaljeret hvorledes jeg kan bruge værktøjerne?
Avatar billede prodic Mester
27. marts 2010 - 17:25 #5
Tja tjo - meget afhænger jo naturligvis af billederne, så det kan kun blive generelle retningslinier.
Lav en markering af det du ønsker sløret. Dette kan du evt.gøre i et kopi af laget.
Smid nu en Blur-effekt på laget.
Der efter kan du via Feather-funktionen bestemme om du vil have en overgang, og hvor lang den evt. skal være.
Hvis du gør det med din markering aktiv, så kan du evt. fylde det ud i en layermask og opnå en flydende overgang.

Som nævnt så afhænger meget af billedet og hvor bekendt du er med Photoshops værktøjer generelt.
Du havde dog fat i den lange ende i indlæg #2.
Avatar billede kxrider Nybegynder
25. april 2010 - 16:49 #6
Smid svar.
Avatar billede prodic Mester
25. april 2010 - 17:11 #7
Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.
Avatar billede kxrider Nybegynder
25. april 2010 - 20:24 #8
Takker mange gange for hjælp :)