Avatar billede majbom Novice
18. marts 2010 - 11:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Rasterisering af vektor-logo

hej experter

jeg sidder her og roder med noget vektorgrafik (et logo med noget tekst) hvor der er noget gråt og noget sort.

det grå vil jeg gerne have rasteriseret så groft at jeg kan se prikkerne når det bliver printet ud (det skal trykkes på en trøje, så det er nemmere med én farve :) )

hvordan går jeg lige det?

jeg har prøvet med "rasteriser..." i programmet, men den laver det bare grimt og pixeleret :S

på forhånd tak
Avatar billede audiotribe Nybegynder
18. marts 2010 - 13:05 #1
Hej Splazz,

Prøv Rasterbator: http://homokaasu.org/rasterbator/ den kan lave grafik om til dots efter eget størrelses valg :)

Du kan lave dem online, men jeg vil anbefale at du downloader programmet (det er gratis)

/ Thomas
Avatar billede majbom Novice
18. marts 2010 - 13:23 #2
hej Thomas

jeg har lige fået fat i en grafiker, og håber han kan hjælpe - ellers prøver jeg dit forslag :)
Avatar billede majbom Novice
18. marts 2010 - 14:21 #3
jeg tror ikke jeg kan bruge rasterbator, da den laver hele billedet om til raster, det er kun noget af det jeg skal have lavet om...
Avatar billede jernrosen Nybegynder
19. marts 2010 - 17:32 #4
En mulig løsning.

Læg dit billede 2 gange ind i Illustrator.

På billede 1 laver du det ønskede i "opgave 1" og sletter alt det "grå" - markér og slet det uønskede.

På det andet laver du en rasterizing og sletter det modsatte af billede 1.

Læg dem derefter nøjagtigt over hinanden og så skulle du gerne have en sort tegning med nogle rasteriserede grå felter
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. marts 2010 - 00:41 #5
Illustrator har i lang tid haft en funktion til netop det du ønsker. Den er i Filter eller Effects og hedder Haftone effect eller lignende. Der kan du definere størrelsen på rasterne, prøv dig frem.

Inden skal du bare sørge for at have markeret det grå objekt.
Avatar billede majbom Novice
22. marts 2010 - 08:12 #6
tak for responsen til jer alle

jeg har prøvet alle former for filtre og effekter og det giver ikke det ønskede resultat - jeg er kommet til at tænke på at det næsten må være en printerindstilling, da det jo nok er den der skal omforme det grå til sorte prikker (som den jo gør i forvejen, prikkerne skal bare være større)
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. marts 2010 - 19:56 #7
Du ønsker en raster-effekt ikke? Ligesom jeg har lavet i toppen af mit banner på www.trykguide.dk?

Hvis det er dette du ønsker, så skal du bruge den effekt jeg nævner.
Avatar billede majbom Novice
22. marts 2010 - 20:50 #8
det er ikke en effekt jeg skal bruge, det skal skrives ud som raster (13 eller 20 pr. linje helst)
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. marts 2010 - 23:47 #9
Hej igen,

Så forstår jeg ikke, hvad det er du vil have, for det er jo sådan at raster ser ud :-)

Har du ikke et eksempel du kan vise?
Avatar billede majbom Novice
24. marts 2010 - 08:04 #10
www.splazz.dk/files/raster.jpg

dette billede er sort og gråt.

når en printer printer det ud, printer den det hele sort, men det der er gråt printes i sort raster, så det ser gråt ud - men det raster er alt for fint, så derfor skal det være større og derfor mener jeg efterhånden at det egentlig nok er en printerindstilling fremfor en effekt/filter i photoshop/illustrator.

når jeg laver en effekt laver den det ikke i HELT sort, men nogle af "prikkerne" bliver halvsorte/grå fordi at det er en kant eller lignende...

og da jeg arbejder med det i illustrator og det er vektorgrafik, ville det være ekstra arbejde at smide det i photoshop for at rasterisere det og smide det ind som et billede - hvis jeg så skal have logoet i 3 størrelser, skal jeg lave tre billeder, ellers bliver det grimt og ubrugbart.

jeg tror jeg prøver i printerafdelingen i stedet.

smid et svar :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
24. marts 2010 - 17:26 #11
Hmm... Jeg er nu stadig overbevist om, at det kan lade sig gøre igennem den effekt i Illustrator. Hvorfor bliver resultatet ikke, som du ønsker med effekten?

Du kan nok ikke regne med din printer i forhold til, hvordan det kommer til at se ud på en t-shirt. Så derfor er det optimale, at få det lavet i selve filen frem en udskriftsindstilling. For jeg tror ikke, at du kan indstille printeren så den giver den raster-effekt. Det skal igennem en rigtig rip, som separerer og definerer rasterne.
Avatar billede majbom Novice
10. maj 2010 - 10:04 #12
ja det er en rip jeg leder efter, det er jeg osse nået frem til...

men kan man ikke få det som software der spytter en pdf-fil ud?