Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
06. marts 2010 - 11:12 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC

Hej.

Jeg står og skal have skiftet min gamle bærbar ud. Men jeg ved ikke så forfærdelig meget om de forskelle spec.

Jeg har sat et par krav:

Min 4GB DDR3 ram, (kan sættes 8gb i)
Min. 1 Gb dedikeret grafik (op til 2gb)

Og så kommer jeg til processeren som jeg er i tvivl om. Havde egentlig regnet med jeg skulle købe en Intel Core Due 2, som jeg tror der er den bedste på markedet? (er pendium dual-core bedre). Nå, men så kom de nye i' processer, og eftersom det skal kunne bruges som gamer pc, er det måske en bedre i de at købe sådan en. De er dog forholdsvis dyre, er de pengene værd?. Jeg tænkte at i3 er for lille, men i7 er for dyr, så jeg har en i5 i tankerne.

Disse computere har jeg i tankerne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=721390
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778608 - Ved ikke hvorfor den er så billig?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780887

Jeg vil rigtig gerne have noget hjælp, især til processer og grafikkort.

Mange tak :)
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2010 - 13:19 #1
Core I5-430M er reelt "kun" en core 2 duo cpu - dvs. den har kun 2 kerner.
Modsat Core I7 som er Quad core cpu - dvs. de har 4 kerne at gøre godt med

Af de 3 du selv linker til, så vælg Asus N61Ja maskinen - Asus er en af de bærebare maskiner som har mindst fejl i de føste 3 år.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=721390

Den "billige" som du linker til, kan kun køre med max 4Gb ram og har et langt ringere grafikkort end de 2 andre.

Jeg vil dog henvise til et Alternativ med Core I7, godt grafikkort og understøtter 8gb ram.
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99623&gruppe=PCnotevision

Grafikkort:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
06. marts 2010 - 13:27 #2
Mange tak. Bærbaren du har linket til, ser virkelig lækker ud. Problemet er bare at jeg ikke er villig til at ofre 9000kr på en bærbar.

Men er der ikke alternativer? En rigtig god gamer pc til 7000kr er måske ikke muligt?

Det du siger med i5 er næsten som en core 2 Due, betyder vel ikke at i5'eren ikke er bedre?

Processeren i Asus pc'en er vel bedre end de ældre på markedet?(Pendium dual-core, celeron dual-core, Core 2 due)
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2010 - 13:58 #3
Jo jo core I5 er bedre en en core 2 duo cpu.
Det er blot det, at mange tror / forveksler, at de også er "quad" core som core I7 er - blot forde de alle har model betegnelsen Core Ix.

Fordelen ved Core I5 fremfor core 2 duo er, at core I5 kører alle med turbo mode.
Det vil sige at en Core I5 430M kører i Ghz området: 2,26Ghz til 2,53Ghz - såfremt begge kerner er besat ved de 2,26Ghz, så hæver den selv speed op til 2,53Ghz, hvis der er behov for det.
Det sparer både på strømforbruget og afgiver mindre varme, så blæser ikke skal kører på fuld damp hele tiden.

Core I5-430M:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43537

Celeron og dual core er "forælde" processor.
Idag skal man minimum have Core 2 duo processor når man snakker Intel og Turion X2 når vi snakker AMD processor hvad ang. processor til bærebare pc`er.

En rigtig god gamer pc til 7000kr er måske ikke muligt?
Det vil blive i samme klasse som du selv har fundet, eneste forskel er NAVNET på den bærebare maskine.
Her vil jeg så stadig anbefale ASUS`en.

Info:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
07. marts 2010 - 19:29 #4
Asus'en som du ville anbefale, vil du mene den har kvaliteterne til de nyeste spil i fuld opløsning, + måske de fremtidige spil?

Jeg synes at have bemærket at nogle af de nye pc'er har en lavere og længere skærm. Hvad kan det skyldes, og er Asus sådan en?
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2010 - 19:51 #5
Ja den vil kunne køre det meste i høj opløsning
(se de forskellige spil i bunden)
På de fleste står:
Playable with a weaker graphics card in detail settings high.
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5730.23825.0.html

mener at alle 16" med widescreen er "lavere og breddere" som du kalder det - dog mener jeg at de skal være i HD og have en opløsning på 1920 x 1080 - MEN er IKKE sikker.
Ihvertfald er det en WXGA (Widescreen Extended Graphics Array) 16:9 skærm
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 13:57 #6
Jeg har fundet en bærbar i fona, som måske er en tand for dyr til mig, og også ligger i nærheden af dit forslag prismæssigt.

http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4406903520

Men hvis jeg så skulle beslutte mig for at bruge 8500kr, hvilken en er så bedst, og er dit forslag et ordenligt mærke?

Jeg ville tro at Acer'en er bedst, men vil vildt gerne høre din mening.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 14:06 #7
Og hvilket grafikkort er bedst ?
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2010 - 15:40 #8
Den ACER NOTEBOOK 7740G-626G64MN
Har en Intel i7-620M processor, som kører mellem 2,66Ghz og op til 3.33Ghz i turbo mode
Selvom det er en i7 model, så har den har "kun" 2 kerner og en DDR3 speed på 1066/800 MHz.
Men den er bedre end den Core i5 som der er i Asus`en.
Men den må ikke forveskles med de Core i7 modellerne med QM betegnelsen, da de er quad core typer ( 4 kerner )

6Gb ram er også godt :-)

Hvorimod at grifikkortet er ringere end det der er i Asus`en:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2010 - 15:42 #9
Undersøgelsen der er lavet, er over bærebare der, der i løbet af de første 3 år er røget til rep.
De bærebare producenter, der er med i undersøgelsen:
(1= bedst 9= værst)
1. Asus
2. Toshiba
3. Sony
4. Apple
5. Dell
6. Lenovo
7. Acer
8. Gateway
9. HP

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 17:23 #10
Jeg så lige mm-visions kraftigste pc, den havde netop Acer'ens ATI HD5650 grafikkort, og der stod dermed at det var en af de kraftigste på markedet. Så jeg tvivler på det er ringere end Asus'ens?

Nå, okay, jeg vil vildt gerne have en klar konklusion uden store fag-udtryk ;)
Så.. Hvad er min for de enkelte specs. for at kunne gøre de nyeste spil i fuld opløsning, og måske også de fremtidige.
- Er det værd at købe en i7 istedet for i5 for spil, når prisen er så forskellig? Altså om den ekstra pris er det værd, når man "bare"(:D?!) skal spille, det er selvfølgelig det der kræver mest, men kan det ikke gøres til under 7000-7500kr for en gamer pc, som måske også skulle kunne gøre de nyeste i fuld opløsning.

Kan du måske finde et par stykker som har det rigtige i processer og grafik, til en rimelig pris? Det ville være super.

Og så lige til sidst, TAK!
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 17:28 #11
Hvad med de der Sony Waio ?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 17:50 #12
http://ts.fujitsu.com/home/products/notebooks/amilo_pi_3560.html

Er den egentlig ikke god til prisen, men bliver Core 2 Due ikke en smule forældet snart.

Pc'en er nok noget jeg heller ikke vil arbejde videre med, bla. DDR2 ram og den ser lidt kluntet ud.
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2010 - 18:57 #13
Jeg så lige mm-visions kraftigste pc, den havde netop Acer'ens ATI HD5650 grafikkort, og der stod dermed at det var en af de kraftigste på markedet. Så jeg tvivler på det er ringere end Asus'ens?

Så du tror ikke på notebookcheck test af de forskellige grafikkort ?
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Tja, så ved jeg ikke hvordan jeg skal vejlde dig!
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 19:17 #14
Tjoo, det jeg mener er, at mm-visions kraftigste pc har et grafik kort der hedder : ATI HD5650, som der også er i Acer'ens?, du siger også at Asus'ens grafikkort er bedre end Acer'ens, mener du så dermed at Asus'ens grafikkort er bedre end MM-visions pc's grafikkort?
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2010 - 19:40 #15
Det siger da vist sig selv, når det er SAMME grafikkort der er i Acer`en og MM-Vision maskinen.

Kan sige at notebookecheck tester alle grafikkort GPU, processor CPU og bærebare de får tilsendt fra div. bærbare producenter/ leverandør.
http://www.notebookcheck.net/Notebook-Laptop-Reviews-and-News.48.0.html
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
09. marts 2010 - 21:47 #16
Jeg skal nok lade være at plage dig mere nu. Har dog 2 sidste spørgsmål.

Er Asus'ens grafikkort bedre end Mm-visions?

Og hvad mener du om Sony Vaio, som jeg er blevet lidt lun på, også pga. af prisen.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780887
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2010 - 08:37 #17
Som du kan se på notebookcheck siden, så er grafikkortene indelt fra nr. 1 og opad - nr. 1 ER det bedste, nr. 2 er så dårligere end nr. 1 osv osv.

Som du så også kan se, så er MM-Visions HD5650 grafikkort på plads nr. 40 og dens test er færdig (ingen * udfor nr. )

Derimod Asus`ens HD 5730 grafikkort er nr. 38 på listen, men dens test er ikke helt færdig - se den lille * udfor nr.
Som regel rykker det ikke på plads fordelingen, når den endelige test er færdig.
Har set et par enkelte gange, at efter endelig test, så er de rykket en plads op - aldrig ned af.

Sony Vario har et godt ry og de lever helt op tilforventningerne.
Sony er tillige en af de bærebare som har midst fejl / mangler.
Det er en ganske fin maskine til prisen.
Dens grafikkort er det samme som i Acer`en og MM-Vision maskinen.
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
11. marts 2010 - 20:15 #18
Jeg siger mange tak for din tid, det var rigtig dejligt :)!
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
11. marts 2010 - 20:26 #19
Mens hvis man lige spørger til sidst er 3 MB cahce nok? Og er det vigtigt?
Avatar billede haverslev Novice
11. marts 2010 - 21:03 #20
Ja de er vigtige, men du vil ikke mærke forskel om du har 3 eller 6 Mb Cache.
http://www.intel.com/technology/product/demos/cache/demo.htm
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
20. marts 2010 - 18:20 #21
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2010 - 08:09 #22
Grafikkortet er "kun" beregnet til div. skrive, taste, søge opgaver.
Det kan dog køre nogle af de lette spil, men det har DELTE RAM og der er at, den tager 128Mb ram af dine systemram.

Der står:
Grafikprocessor - typ  Intel GMA 5500MHD
Delat grafikminne (MB)  128

Jeg vil ikke anbefale den, da du får bedre grafik/maskine i f.eks Asus`en
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
22. marts 2010 - 14:19 #23
Hvor vigtigt er der at købe i5 processer, frem for en i3, prisen er jo meget forskellig.

Er sony'ens grafikkort ikke god?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2010 - 19:51 #24
Core i5 CPU`en er bedre end core i3.

Grafikkort i Sony`en, er det samme som i nogle af de andre der er nævnt her i spg. - f.eks MM-Vision

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:21 #25
Hvor meget betyder det at grafikkortet har 1 DDR3 gb dedikeret, og ikke bare 1 gb dedikeret grafik?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:22 #26
Om det så er DDR3 SDRAM ved jeg ikke hvad betyder.
Avatar billede haverslev Novice
24. marts 2010 - 19:29 #27
1Gb DDR3 er hurtigere end 1Gb DDR2 ram.
Tillige er DDR3 beregnet til 1,5V mod at DDR2 skal have 1,8V.

Men grafikkort ram hedder faktisk GDDR3 - men forveksles tit med DDR3 som er betegnelsen for Systemrammene, som sidder på bundkortet

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
25. marts 2010 - 10:58 #28
Jeg forstår ikke det sidste, men er det noget man skal holde sig fra, eller er det ikke videre vigtigt?
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2010 - 11:45 #29
Det sidste ?
dette?

Men grafikkort ram hedder faktisk GDDR3 - men forveksles tit med DDR3 som er betegnelsen for Systemrammene, som sidder på bundkortet

Det kan du ikke ændre på og så langt tid, at der står enten DDR3 eller GDDR3 på grafikkortets ram, så er alt OK

Forskellen på DDR3 og GDDR3 er, at GDDR3 er monteret på grafikkortet og kan ikke skiftes, hvorimod DDR3 ram, er monteret i sokler på bundkortet og kan skiftes ud.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
25. marts 2010 - 12:27 #30
Men mener du så med "Det kan du ikke ændre på og så langt tid, at der står enten DDR3 eller GDDR3 på grafikkortets ram, så er alt OK"
- At hvis graffik kortet ikke er DDR3, men derimod DDR2, så er det ikke godt nok?
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2010 - 12:52 #31
At hvis graffik kortet ikke er DDR3, men derimod DDR2, så er det ikke godt nok?
Jo DDR2 er ganske udemærket, men idag er standarden DDR3 / GDDR3 på nye maskiner.

DDR2 er langsommere ram end DDR3
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
25. marts 2010 - 17:04 #32
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780887
http://www.sony.dk/product/vn-e-series/vpceb1s1e-bj

Kan du se hvad den har? Jeg kan ikke.

Vil du anbefale Asus'en eller Sony's?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
25. marts 2010 - 17:09 #33
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html

Jeg kan se den er "GDDR3, DDR3" på den notebooks hjemmeside. Er det ens betydende med at Sony også er det, eller kan det godt være forskelligt.
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2010 - 19:37 #34
Det er ens på alle Radeon HD5650

Om du tager Asus eller Sony`en, er op til dig.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
27. marts 2010 - 12:39 #35
Bare lige et hurtigt konkret svar til disse 2 spørgsmål.

Er i5-430M bedre end de der AMD X2 || ?

Er Notebookcheck et firma der får penge af fx. Acer for at teste deres maskiner?

På Notebookcheck står der at Asus'en har en gennemsnit score på 90%, mens Sony har på 76%. Så nu har jeg mest Asus'en på tankerne. Men hvor meget skal man hænge sig i deres %'er?

http://www.notebookcheck.net/Asus-X64JA-JX088V.26930.0.html
http://www.notebookcheck.net/Sony-Vaio-VPC-EB1S1E-BJ.27449.0.html
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
27. marts 2010 - 12:41 #36
Jeg kan dog ikke lige sige om dette er Asus:http://www.notebookcheck.net/Asus-N61Ja.27278.0.html eller den jeg linkede til før?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
27. marts 2010 - 12:46 #37
Notebookcheck siger også at hverken Sony eller Asus(andet link) ikke er til en anbefaling af køb.

Hvor hårdt skal man tage det?
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2010 - 13:01 #38
Er i5-430M bedre end de der AMD X2 || ?

JA
Intel er i det hele taget bedre end AMD.
Der har tidligere været rimelig stor forskel på hastigheden, f.eks en 2,0Ghz intel, var hurtigere end en 2,2Ghz AMD.

Notebokecheck får tilsend maskiner fra de forskellige producenter
og laver div. test som så offentliggøres på deres hjemmeside.

Ja, du kan regne med deres score, men er jo kun et tal for hvor god den er i de forskellige test, funktioner osv.
Tallet siger intet om holbarhed på selve maskinen/hardware osv.

Pc`ere med en score på 60% og derunder skal man holde sig fra, der findes altid alternativer pc`ere der er bedre.

Idag er maskinerne så gode, at de helst skal have en score på 80% eller derover.
Dermed ikke sagt at dem der ligger med en score på 75-80 % er ringere, det kan blot være en lille bagatel som giver den en lavere score på en af deres test.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
27. marts 2010 - 13:39 #39
Men altså Sony og Asus er ganske glimrende maskiner til prisen? Kan næppe finde bedre til samme pris.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
28. marts 2010 - 12:31 #40
?
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2010 - 15:02 #41
Men altså Sony og Asus er ganske glimrende maskiner til prisen?

JA, som tidligere skrevet i indlæg #9, så er ASUS en af de bedste og mest holdbare maskiner. Sony er også iblandt de bedste og som jeg skrev, at sony`en "kun" får 76% i score - er ikke ensbetydende med at det er en ringe maskinen.

Du kan roligt købe en af de 2 maskiner.
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
28. marts 2010 - 16:44 #42
Mange tak for din tid, jeg regner stærkt med at investere i en af maskinerne her i påsken.
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2010 - 16:59 #43
Selv tak og god påske - held og lykke med købet :)
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
29. marts 2010 - 18:09 #44
Sidste spørgsmål.

Intel har jo som du nok ved, givet deres processere stjerner.

Core 2 Duo har fået 4/5, mens i5 har fået 4/5. Er begge processere lige gode, kan jeg lige så godt anskaffe mig en Core 2 Duo?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
30. marts 2010 - 11:40 #45
?
Avatar billede jonasbl338 Nybegynder
30. marts 2010 - 11:40 #46
Undskyld, det har du givet svar på.