Avatar billede sbm Nybegynder
03. marts 2010 - 16:29 Der er 4 kommentarer

To lokalnetværk - En internetforbindelse

Jeg har to lokalnetværk. Et par af maskinerne har to netkort, og hvert netkort er forbundet til hhv det ene og det andet netværk.

Jeg har kun internetforbindelse på det ene af de to lokalnetværk. På det netværk har jeg en router som uddeler netværksadresser. Det fungerer fint når jeg kun er på det ene netværk.

På det andet netværk, har jeg bl.a. en netværksprinter, og jeg vil gerne have de to maskiner lige ved siden af til at kunne kommunikere med denne printer. Derfor har jeg sat en gammel router op på dette netværk, og alle netkort får automatisk IP adresse herfra.

Alle IP adresser bliver korrekt tildelt. Hvis jeg slukker for mit "printer-netværk", kører internetforbindelsen fint. Tænder jeg for det, kan jeg printe, men ikke komme ud på internet.

IP-adresserne jeg får tildelt er eksempelvis 192.168.0.100 og 192.168.1.100
De er altså ikke identiske.

Hvad mangler jeg at sætte op, for at jeg kan snakke "normalt" på begge netværk?
Avatar billede smartebenny Nybegynder
03. marts 2010 - 18:12 #1
Om du har en PC på det ene netværk kan du f.eks. ikke printe på printeren på det andet netværk.
Da det er to forskellige netværk.

Jeg ville nok sætte router nr. 2 op som en trådløs switch ved at:
1. Slå DHCP fra i router 2.
2. Ændre IP'en på router 2 til noget der er i samme range som router 1.
3. Kablet der går i Router 2 skal ikke i wan/internet porten, men en af lan portene.
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2010 - 18:34 #2
Så bliver det hele jo til et stort netværk og ikke 2. :)
Avatar billede sbm Nybegynder
03. marts 2010 - 23:12 #3
Jeg er næsten nødt til at holde dem adskilt. Det ene netværk er trådløst, og jeg skal trække nogle lange kabler, hvis jeg vil samle det i et netværk.

Internet-netværket er i et andet rum på en anden etage. Det to computere og printeren står samlet i et rum, på et andet netværk, da printeren ikke har trådløst netværk.
Avatar billede sln Nybegynder
04. marts 2010 - 07:46 #4
Prøv om dette link kan hjælpe dig. Artiklen har godt nok nogle år på bagen, men er stadig aktuel.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php