Avatar billede nharding Nybegynder
28. februar 2010 - 19:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

BSOD - Har snart prøvet alt (memtest, hdtest, etc).

Hej.

Jeg har snart givet op på mit problem. Jeg har igennem den sidste måneds tid haft regelmæssige BSOD's. Det sker under "normal" brug af pc'en, og ved brug af musikproduktionsprogrammer, spil mm. Så jeg har ikke kunne konkludere at det kun sker når jeg bruger pc'en til noget bestemt.

Her er min pc's specs:

Bundkort: MSI P6N-Diamond
Cpu: 2,4 ghz Quad
ram: Corsair Dominator pc-8500 1066mhz
Psu: 640w Corsair
Gfx: Geforce 8800 GTS 512
HD: Samsung 750 GB HD
Eksternt firewire lydkort (Onboard lydkortet er disabled)
Styresystem: Windows 7

Jeg har kørt Win XP, hvor jeg fik cirka 10-15 BSOD om dagen, og generelt kørte systemet ustabilt. Jeg har lige formateret til Win 7, for at se om det afhjalp problemet, det gjorde det ikke, og efter at have kørt med det i 30min, fik jeg min første BSOD (Mini dump fra det crash kan findes her: http://www.niklasharding.com/022810-41777-01.dmp)

Jeg har kørt memtest86+ på alle ram klodserne uden at få nogle fejl, jeg har kørt hd scan fra en Hirens boot cd uden fejl, og cpu&kabinet temperatur ser ud til at være som det skal. Jeg har opdateret bios, diverse drivere mm for at prøve at udelukke at en driverfejl skulle skabe problemet.

Som udgangspunkt har jeg udelukket at det er HD'en eller mine Ram's skyld (hvis de utalige tests jeg har kørt ik lyver). Det jeg kan komme på kan være problemet, er enten grafikkortet (nogen god måde at teste dette på?) eller bundtkortet (testmetode?), eller nogle kabler (men sys bare jeg allerede har prøvet at udskifte disse for at udelukke denne fejl)

Jeg har i løbet de sidste par uger, forsøgt at fejlsøge nettet tyndt for løsninger, men der har været hav af løsningsforslag, og ingen af dem har rigtig båret frugt endnu.

Jeg har fået en lang række forskellige BSOD fejlmeddelelser så som: 0x0000007E (og 8E) og 0x000000024 og 0x000000050, 0x000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL og listen fortsætter....

Dette er copy paste fra første BSOD under Win7, denne besked der kommer op efter genstart:
Problem signature:
  Problem Event Name:    BlueScreen
  OS Version:    6.1.7600.2.0.0.256.1
  Locale ID:    1030

Additional information about the problem:
  BCCode:    a
  BCP1:    FFFFF80002BFE800
  BCP2:    0000000000000000
  BCP3:    0000000000000008
  BCP4:    FFFFF80002BFE800
  OS Version:    6_1_7600
  Service Pack:    0_0
  Product:    256_1

Files that help describe the problem:
  C:\Windows\Minidump\022810-41777-01.dmp
  C:\Users\xxxx\AppData\Local\Temp\WER-75457-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
  C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Jeg har uploaded de seneste minidumps: http://www.niklasharding.com/022810-41777-01.dmp

Jeg håber der er nogle der evt kan se dump filen igennem, og gi mig noget yderligere information, og evt en ide til en løsning af problemet.

Mvh.
Niklas
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
28. februar 2010 - 20:23 #1
Varmeudvikling, hvordan står det til ved PC'en ?

her tænker jeg på:

- CPU
- RAM
- Følsomme områder ved bundkort (chipset mm.)

Har selv haft lidt ala' den samme fejlmelding før. Det viste sig at være en RAM blok som brokkede sig, den "røg ud til højre" og jeg satte en ny i, den har kørt fint siden.
Avatar billede nharding Nybegynder
28. februar 2010 - 20:34 #2
Pt står kabinettet godt nok åbent da jeg har haft hd's, ram, etc etc ude af den.

jeg har et Antec kabinet med 3 kabinet blæsere, der er sat til maks omdrejninger. Jeg har en stor Thermal Take CPU køler. Og som udgangspunkt er den ikke rigtig jampacked med ting, så der er en del fri luft omkring bundtkort etc. Grafikkortet har sit onboard blæser. Der er ingen ekstra køling til hd, ram eller gfx kort, burde det være nødvendigt?

For et par uger siden, hentede jeg et temperatur "test" program, og som udgangspunkt fik jeg grønne hak ved alt havde en fornuftig temperatur. Jeg kan ikke huske hvad programmet hed, men jeg kan da sagtens køre en test igen, hvis du har et navn på et godt program til dette formål?

jeg fik så en BSOD igen: www.niklasharding.com/022810-35443-01.dmp mens jeg var igang med at prøve installere drivers og køre windows update.
Avatar billede nharding Nybegynder
28. februar 2010 - 20:39 #3
og jeg sys os bare jeg har kørt memtest86 på alle ramklodser (3 stk) og jeg har byttet rundt på dem og haft dem ude, og har pt kun 1 klods (1gb) sat i. Så sku ihvertfald være en ramfejl det program ikke har kunne opdage, hvis det er rammenes skyld at den BSOD'er.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 08:07 #4
prøv med burnintest

http://www.passmark.com/products/bit.htm

hvad med en bios op dat. af den

prøv denne her i stedet for og i jpeg format

http://tinypic.com/?t=postupload

det er den nederste linie du skal kopiere  inde

m.v.h
Avatar billede nharding Nybegynder
01. marts 2010 - 13:40 #5
jeg prøver at køre den test i aften. Bios er opdateret til den seneste version der er tilgængelig.

Der er ikke rigtig noget på dit tinypic.com url? (url mangelfuld?)
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 14:16 #6
den er ikke mangelfuld - det er en link til en hurtig effektiv side til at gøre det i

du laver et screenshot
gemmer det i jpeg format
lader siden søge hvor du har billedet liggende og oploader

http://tinypic.com/?t=postupload

kopier den nederste link herind
aådan gøres det

det er ment som et eksempel - nu ved du hvordan det gøres og formatet
Avatar billede nharding Nybegynder
01. marts 2010 - 15:49 #7
ahh, misforstod dig, fint fint... jeg prøver køre den test, og vender tilbage med et screendump. tak for hjælpen so far.
Avatar billede nharding Nybegynder
01. marts 2010 - 18:34 #8
De BSOD's jeg har fået i dag, dækker over forskellige fejlmeddelelser, System_service_exception, page_fault_in_nonpaged_area, og en nvstor.sys og win32k fejl. Fejlkoder så som: 0x0000003B, 0x00000050, og nogle af dem nævnt i mit første indlæg. Det virker håbløst at lave fejlsøgning på BSOD fejlmeddelelserne, da de ofte er forskellige, og der nemt kan være 50 mulige fejl/løsninger til hver fejlkode.

Jeg havde lidt en mistanke til at mit eksterne lydkort kan have skabt problemer (og dets firewire port/adgang), men det blev unplugged og slået fra, og det lykkedes mig stadig at få BSOD.

Nu har jeg prøvet at køre testen, det var lidt af en opgave... det lykkedes mig at få BSOD 3-4 gange under den fulde test, (og den gav mig BSOD, flere gange under genstart af pc'en, inden jeg kom ind i windows igen). Det lykkedes mig at komme så langt at der stod 25 sekunders remaining test time.

Mit GFX kort et et Geforce 8800 GTS, og jeg har 4x 1gb Corsair ram, hvor 2 af dem er en nyere version og 2 er en ældre version de har dog alle samme specs. Det skal siges at testen blev started med en af de ældre 1gb ram klodser i (der står v 1.2 på klodsen, hvorimod på de "nyere" står v 4.1)

Specs Screendump: http://www.niklasharding.com/specs.jpg

Fuld test forsøg 1:
Jeg kan se at den giver fejl på grafikkortets memory (16 errors )

og ram fejl (12 error verifying data in ram), selvom mine memtest86+ tests ikke har givet nogle ramfejl, da disse blev udført på denne klods i går aftes.

Det lykkedes mig aldrig at få screendump fra denne fulde test pga BSOD's.

Fuld test forsøg 2 (med "nyere" 1gb ram klods i):
Umiddelbart er det kun fejl som kan forklares der forekommer i denne test: Årsagen til at de failer på lyd delen er at jeg har mit onboard lydkort disabled. E: er mit dvd-drev og F: min clonedrive drev

Screendump af denne test: http://www.niklasharding.com/fulltest2.jpg

Quick tests:
Memory (RAM) test på "ældre" 1gb ram klods: (4 errors) Error verifying data in RAM (og så BSOD'ede den efter testen havde kørt 3-4min).

Jeg skiftede til en anden ram klods (en af de to "nyere" 1gb klodser), og kørte den enkelte ram test igen: Passed

Screendump af denne test: http://www.niklasharding.com/ramtest-enkelt-ny.jpg

Video Memory Test: gav ingen fejl, da jeg kørte den som enkelt test.

Screendumps af denne test: http://www.niklasharding.com/videomemory-enkelt.jpg

Umiddelbart lidt modsigende at den i full testen skriver fejl ved grafikkort memory, og i enkelt testen ikke giver mig nogen fejl?

Det virker ihvertfald som om den ene af de ram klodser (en af de 1gb "ældre" klodser) er defekt i følge dette test program? Selvom memtest86, lod den klare fri-sag.

Jeg forsøger igen i morgen at køre lidt flere test (quick tests og fulde test i BurnInTest), og får smidt screendumps op.

Lige nu bliver jeg nød til at smutte hjemmefra.

Mvh.
Niklas
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 18:40 #9
test med en klods i ad gangen
Avatar billede nharding Nybegynder
03. marts 2010 - 18:47 #10
fik kørt check på alle ram klodserne, og har ikke haft de klodser siddende i som har gevet fejl, har kørt 1½ dag uden BSOD, så det virker ret meget til det var ram der var problemet. Det jeg så har lært af det, er man sku ik altid skal stole på det første hardware test program man hiver fat i. Memtest86, gav ikke nogen fejlmelding på nogle af rammene. Tak for hjælpen treatmenice.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2010 - 08:33 #11
ok