26. februar 2010 - 14:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan Excel hente ugedag ud fra en dato?

Hej,

Jeg har en kolonne med dato (datoformat 10-02-2009). Har brug for ugedag også (i en ny kolonne).
Kan det mon lade sig gøre?

/cbr750
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2010 - 15:19 #1
Excel henter tid fra Windows, og jeg har ikke set noget sted at ugedag er med. Så i Xp tror jeg ikke du får ugedag med. Ved ikke hvordan det fungerer i Windows 7 eller Vista. Men jeg tvivler.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2010 - 15:25 #2
Jeg har været inde i Excel, for at se hvordan dato formatet kan indstilles, og der er ikke mulighed for at få ugedag med desværre.
Om der kan imprteres andre formater fra et andet program ved jeg ikke. Hvis det er muligt så meld venligst tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2010 - 15:41 #3
Hvis du har 10-02-2009 i A1 så kan du i B1 indtaste: =A1 og formatere B1 med brugerdefineret format dddd.

En anden mullighed kunne være i C1 at bruge følgende formel:
=INDEX({"Mandag";"Tirsdag";"Onsdag";"Torsdag";"Fredag";"Lørdag";"Søndag"};WEEKDAY(A1;2))

(INDEKS og UGEDAG hvis dansk Excel)

Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
26. februar 2010 - 15:45 #4
=TEKST(UGEDAG(A1;1);"dddd")
Avatar billede kabbak Professor
26. februar 2010 - 18:05 #5
Du kan bare bruge datoen og så brugerdefineret format dddd
26. februar 2010 - 19:01 #6
Super, alle 3 måder virker, takker. Smid et svar, Hans og Supertekst, så deler I.

/cbr750
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2010 - 07:40 #7
Værsgod.

Bemærk i øvrigt den lille sjove detalje her, at både superteksts formel =TEKST(UGEDAG(A1;1);"dddd") og min (den med INDEKS) returnerer det samme, korrekte resultat selvom superteksts formel indeholder UGEDAG(A1;1) hvor min indeholder UGEDAG(A1;2), altså forskelligt andet argument. Med henvisning til Excels hjælp mener jeg at UGEDAG(A1;2) er den korrekte syntaks efter danske forhold, hvor mandag er ugens første dag. Jeg anerkender at superteksts formel returnerer det korrekte resultat, men såvidt jeg kan se fremkommer det korrekte resultat son følge af to (efter danske forhold) forkerte forudsætninger, nemlig forkert andet argument i UGEDAG-funktionen (1 i stedet for 2) samt det forhold, at Excel tilsyneladende (uanset location) altid betragter søndag som ugens første dag. Prøv at indtaste 27-02-2010 i celle A1. Den del af superteksts formel der lyder =UGEDAG)A1;1) returnerer 7. Men den 27-02-2010 (i dag) er jo ikke (efter danske forhold) ugedag nummer 7, men 6.

Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
27. februar 2010 - 13:59 #8
afstår..
27. februar 2010 - 17:38 #9
Tak for bonusinfo, meget interessant.

/cbr750