Avatar billede hathor Nybegynder
19. februar 2010 - 01:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

3 win 7 maskiner og helt almindelig (XP style) deling af et drev. For shit gutter, hjælp mig!

Okay, jeg har ikke al info lige nu, og jeg kan ikke komme til maskinerne så bær over med mig, hvis der er huller i min forklaring.

Men i dag har jeg sat 3 HP maskiner op, pre-installeret med win 7 DK home. Jeg har bare sat dem til routeren, og via DHCP får de tildelt adresser, og det fungerer med det samme, også med det eksisterende netværk - jeg kan udskrive på min HP 7310 printer over netværket med dem alle, og jeg kan se alle 3 computere under 'netværk'.

Hvad jeg gerne vil opnå er:
Disse tre maskiner skal have en fuld share af deres D-drev, med fulde skrive- og læserettigheder. Det skal være muligt at oprette genveje på skrivebordet, til en folder på en af de andre computeres D-drev. Simple as that.

Jeg har brugt avanceret fildeling til at dele D-drevet på alle 3 maskiner, og valgt at alle kan læse og skrive.

Her er hvad jeg KAN:
1: Jeg kan på alle 3 maskiner, se alle 3 maskiner optræde i netværk
2: Jeg kan åbne hver maskine i netværksvisningen, på alle tre maskiner
3: Jeg kan se det delte D-drev på alle 3 maskiner.
4: Jeg kan åbne det delte D-drev på alle 3 maskiner

Her kommer, hvad jeg IKKE kan:
1: Når jeg fra (eksempelvis) PC-1, har åbnet D på (eksempelvis) PC-2, og kan se dokumenter-folderen, kan jeg ikke åbne dokumenter-folderen, og får denne besked - bare på dansk:

\\PC-2\d\Dokumenter\ is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

MEN: Jeg har prøvet til PC-1 at tilslutte en ekstern harddisk via USB, og dele den ved roden i denne computer. Den kan jeg GODT tilgå fra de to andre maskiner, og se hele folder-strukturen, og har fuld adgang til disken.

Jeg har oprettet en folder på alle 3 D-drev, som hedder dokumenter. Denne folder har jeg gjort til den 'dokumenter' folder, som windows bruger, XP style. Dvs. at word eksempelvis pr. default vil gemme i d:\dokumenter. Ligeledes har jeg oprettet underfoldere i dokumenter til billeder, musik og videoer.

Jeg ved ikke om det har noget at sige, at det er netop denne folder, jeg forsøger at åbne?? Det var først efter jeg gik hjem, at det slog mig, at den enkelte computer måske vil have bestemte admin-rettigheder for at lade en fremmed computer åbne dokumenter-folderen, og at hvis det havde været en hvilken som helst anden folder på D-drevet, at den så godt ville, men jeg tvivler bare, fordi jeg selv har oprettet den.

Jeg har afprøvet at placere computerne i 'hjemmenetværk' kategorien - og jeg har prøvet at placere dem i 'arbejdsnetværk' kategorien.

Jeg kan ved mit liv ikke huske hvad det hedder på dansk lige nu, men det, der på engelsk hedder 'network discovery' er slået til. Printer og fil-deling er slået til. Public folder sharing er slået til. Password beskyttet deling er slået FRA.

Det gælder både for det afsnit der gælder for hjemmenetværk, og det afsnit der gælder offentlige netværk.

Jeg føler ligesom jeg har været alle indstillinger igennem, så jeg er bare SÅ fucking blank for, hvad jeg har gjort galt. Er der nogen der har forstand på det?

Det undrer mig utroligt meget at jeg kan åbne de respektive drev, men ikke en folder på drevet. Lige nu ærgrer det mig noget at jeg ikke prøve at oprette en folder på drevet, som ikke ligesom dokumenter-folderen (måske) er sat til at indeholde brugerfølsomme oplysninger, som windows (måske) føler det skal beskytte.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 08:08 #1
Gennem "avanceret fildeling" skal du prøve at fulde rettigheder til præcis den mappe på d-drevet hvor dine ligger
Avatar billede hathor Nybegynder
19. februar 2010 - 15:34 #2
Jeg prøvede at højreklikke på drevet på den lokale maskine og så valgte jeg at alle skulle kunne alt - det hjalp - næsten.

Alle tre maskiner har på deres skrivebord 2 genveje:

PC-1: Dokumenter på PC-2 og PC-3
PC-2: Dokumenter på PC-1 og PC-3
PC-3: Dokumenter på PC-1 og PC-2

Status:

PC-1 kan tilgå begge maskiner
PC-2 kan tilgå PC3 men ikke PC1
PC-3 kan ikke tilgå nogen af maskinerne
Avatar billede hathor Nybegynder
19. februar 2010 - 15:36 #3
Det vil sige - det var under fanebladet 'sikkerhed' for drevet, at jeg valgte at gruppen 'alle', skulle kunne alt.
Avatar billede hathor Nybegynder
21. februar 2010 - 05:50 #4
Da jeg oprettede tråden, var der oprettet en hjemmegruppe på PC-1, som PC-2 var med i. PC-3 stod udenfor.

Eftersom PC-1 efter udførelsen af drev D -> egenskaber -> sikkerhed -> alle -> alt -> ok på alle 3 maskiner, kunne tilgå

\\PC-2\d\dokumenter
\\PC-3\d\dokumenter

via genveje til disse steder på skrivebordet på PC-1,
og PC-2 kunne tilgå

\\PC-3\d\dokumenter
men ikke \\PC-1\d\dokumenter

via genveje til disse steder på skrivebordet på PC-2,
og PC-3 ikke kunne tilgå de to andre maskiner, tænkte jeg således:

"Det kan måske have noget med medlemskabet af 'hjemmegruppe' at gøre. PC-1 og PC-2 er medlemmer af hjemmegruppen, men PC-3 er ikke. Og da der er fuld funktionalitet og delvis på PC-2, kan det måske spille ind."

Derfor valgte jeg at gøre PC-3 til et medlem af 'hjemmegruppen', selv om spørgsmålet trænger sig på: Hvis det er fordi, computerne skal være medlemmer af hjemmegruppen der er oprettet på PC-1, så ER PC-2 allerede medlem, og alligevel kunne PC-2 ikke oprette forbindelse til PC-1, men godt til PC-3. I fald at medlemskab af hjemmegruppen skulle være afgørende, så burde det være omvendt for PC-2, dvs.:

Adgang til \\PC-1\d\dokumenter
IKKE adgang til \\PC-3\d\dokumenter

Efter jeg gjorde PC-3 til medlem af 'hjemmegruppen' OPHØRTE PC-2 med at kunne tilgå \\PC-3\d\dokumenter via genvejen på skrivebordet, og kunne nu, akkurat som PC-3, ikke tilgå nogen af maskinerne.

Men PC-1 stod uberørt, og kunne stadig tilgå, via genveje på skrivebordet, \\PC-2\d\dokumenter og \\PC-3\d\dokumenter.

Fejlmeddelelsen er den samme som hele tiden: Du har ikke rettigheder, bla bla bla. Jeg kan stadig se alle computerne i netværk, jeg kan stadig tilgå dem alle, jeg kan se alle de delte drev, jeg kan bare ikke få lov at åbne en folder.

Jeg FATTER det ikke. Virkelig ikke. Men når jeg får tid til at kigge på det næste gang så slår jeg hjemmegruppen fra, siden at TILMELDING til hjemmegruppen havde negativ indflydelse.
Avatar billede hathor Nybegynder
08. marts 2011 - 02:30 #5
Lukker
Avatar billede hathor Nybegynder
08. marts 2011 - 02:31 #6
lukker
Avatar billede hathor Nybegynder
08. marts 2011 - 02:31 #7
Lukker tråden.
Avatar billede hathor Nybegynder
08. marts 2011 - 02:31 #8
Jeg lukker.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. november 2012 - 16:46 #9
Ved godt tråden er lukket. Men jeg har samme problem, så er nysgerrig om du fandt en løsning?
Avatar billede hathor Nybegynder
12. november 2012 - 23:00 #10
Det er længe siden nu, så jeg har halvvejs glemt det, men det lader sig ikke gøre at dele på den måde, mellem Windows 7 og XP. Windows 7 og XP deler på markant forskellige måder, sådan er det bare.

Jeg fandt en masse sure mennesker på Microsofts forum med samme problem.

Jeg oprettede en hjemmegruppe de tre Windows 7 maskiner i mellem og delte tingene dér. Men deling som under XP, det er slut.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. november 2012 - 21:07 #11
Tak for svar. Jeg kan bare ikke engang få det til at virke i hjemmegruppen. Men jeg kæmper videre.
Avatar billede hathor Nybegynder
19. november 2012 - 12:02 #12
Jeg ved ikke helt hvad du bøvler med, men det er rimeligt enkelt at oprette en hjemmegruppe på den ene maskine, og søge efter tilgængelige hjemmegrupper på de andre maskiner, og derefter tilslutte. Derefter markerer man en folder, og der optræder så en knap på værktøjslinjen hvor man vælger del med hjemmegruppe, enten som read only eller med fuld adgang. Men man kan ikke dele roden af et drev. Desværre.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. november 2012 - 13:15 #13
Tak for kommentar og hjælp.

Jeg har samme problem som du havde. Nogle kan godt få fuld adgang, andre ikke. Og jeg kan ikke finde logikken.
Alle er tilsluttet samme hjemmegruppe og alle er identisk sat op. Men altså, kun 2 af 8 har fuld adgang.
Avatar billede hathor Nybegynder
22. november 2012 - 10:16 #14
Altså, så længe jeg udelukkende holder mig inden for Windows 7 hjemmegruppen, kan jeg dele alt med alle maskiner - bare ikke roden af drev. Det fungerer som sådan smertefrit nok.