Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2010 - 18:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu Rapache

Jeg ved ikke om jeg har postet dette det rigtigsted, men prøver.

Jeg har lige fået installert Rapache, php5, phpmyadmin, og en smule mere.

nu da jeg åbner min Rapache står der i buden.

If you have a domain that is not registered you will need an entry in your /etc/hosts file.

så hvad jeg kunne forstå ud af det så hvis jeg har et domæne navn som jeg gerne vil have som ikke existere, altså ikke registeret så vil det være muligt at kunne få det via det jeg har instllert? for hvis det er muligt så kunne jeg nok godt tænke mig et domæne navn ligesom www.madsls.cd exempel. men er der nogen af jer som måske kunne hjælpe mig?
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 18:54 #1
Du åbner filen /etc/hosts i en teksteditor, ( sudo vi /etc/hosts ??? ) og tilføjer

127.0.0.1 madsls.cd
127.0.0.1 www.madsls.cd

på den måde vil hver request til domain fra din comp, gå på "localhost"

Men du er nødt til også at oprette en vhost i filen "httpd-vhosts.conf" Ligger formodentlig i %apachedir%/conf/extra/ ( muligvis andet navn, dirnavn, men noget nær det samme )

Jeg kender ikke Rapache, og kun en smule til ubuntu.

Men har du IKKE lavet en vhost, vil først fundne vhost blive vist i din browser, selvom du har skrevet domain i din hosts fil.

Og ja, det har nu ikke noget med databaser at gøre !
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2010 - 19:24 #2
Tak :) men når jeg skriver sudo vi /etc/hosts og her efter enter, kommer jeg ind i filen men jeg kan ikke redigere noget. skal jeg være Root for at kunne det?
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 19:34 #3
Ja, som sagt, det er lidt jeg kender til ubuntu, men har leget med den.

sudo /? mener jeg gi'r hjælp.
Lidt Kommando hjælp er vist, og hjælp generelt, har du nederst på siden når du er i vi

argghhh, havde engang et link til en side hvor vi blev gennemgået .....

Men prøv
sudo root vi /etc/hosts

Jeg mener der kommer en "password" box.

Bortset fra det:
https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2010 - 19:35 #4
Tak, ja den er redigert nu. så skal jeg bare se om jeg kan finde det der som du sage med %apachedir%/conf/extra/
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 19:37 #5
Iøvrigt har filen hosts præcis samme funktion og hedder det samme som i windåze og i unix.

Også php.ini hedder det samme !
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 19:40 #6
Prøv at kikke på det link til ubuntu com

Vil vædde på at langt det meste også gør sig gældende på Rapache
Som jeg iøvrigt aldrig har hørt om :O)
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2010 - 20:14 #7
Nu har jeg fået min hjemmeside madsls.cd og www.madsls.cd men denne side virker kun på min Ubuntu server. jeg kan ikke se min hjemmeside via en anden computer eller fra mine venner, nogen som ved hvordan jeg gøre den helt aktiv?
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 20:19 #8
I DNS sætter du domainnavn til at hente indhold fra din ip.
Hvis du har en router på din forbindelse, skal du åbne for port 80 til den comp som på dit lokalnetværk hoster domain.
Og det er ikke 127.0.0.1 !
Men f.eks. 10.0.0.10 eller 192.168.0.10

Tjek med din router, hvis ellers du har en router.

Og en FAST ipadresse for din forbindelse vil helt klart være at foretrække.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2010 - 20:22 #9
takker, hvordan installer jeg en DNS server på min Ubuntu, og kan redigere det?
Avatar billede showsource Seniormester
18. februar 2010 - 20:35 #10
Ja, se, der har jeg aldrig været, men under install af ubuntu server, kan man vælge en DNS server.
Den kan du så bruge for dit lokalnetværk, evt. hvis du får flere på, som en rigtig DNS.

Men jeg aner INTET om det !

Og database opbygning, og netværk, ( altid kunne få to comps til at snakke sammen ), det ville jeg gerne være "haj" til :O)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 22:13 #11
lukket