Avatar billede erf Nybegynder
09. februar 2010 - 10:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kombineret nøgle / Combo boks

Hej Eksperter

Jeg har et underligt problem.

2 tabeller(nøgletyper/Personer). I den ene tabel har jeg 2 kolonner med kombineret nøgle (Type/Nr). Jeg har lavet en forspørgsel af disse 2 tabeller. Jeg har derefter bygget en formular, hvori jeg har en Combo boks.

Når jeg vælger en post fra boksen ændres værdien i min forespørgsel, således at alle typerne får samme Nr / Type. Det var jo netop det som skulle være umuligt!

Mvh
erf
Avatar billede fdata Forsker
09. februar 2010 - 11:04 #1
Den skal du nok lige skære lidt mere ud i pap (lidt flere detaljer) ;o)
Avatar billede erf Nybegynder
09. februar 2010 - 11:29 #2
Hej fdata

Flere detaljer:

Det drejer sig om en database til at holde styr på forskellige nøgler.
Ikke alle kan få alle nøgler. Nogle nøgler kan åbne flere døre!

1 stk tabel (tblNoegleId): 4 kolonner, NoegleId(Autonummerering).
Kombineret nøgle: Type og nr.

1 stk tabel: Div. personoplysninger

1 st. forespørgsel som består af disse 2 tabeller (qry_Noegledatabase)

1 stk formular (frm_Noeglekvittering), som indeholder en comboboks, med NoegleId og type. Meningen er at man skal vælge sin nøgletype og selv skrive Nr. Nøgletype og Nr, må ikke være ens.
Når jeg skriver Nr, ændres alle Nr på nøgletyper til samme Nr. Det må de ikke!

mvh erf
Avatar billede fdata Forsker
09. februar 2010 - 17:23 #3
4 kolonner: NoegleId(Autonummerering). Kombineret nøgle: Type og nr, skriver du. Det giver da kun 3!?!

Du vælger Nøgletype på en dropdown - og indtaster derefter et nr. Hvorfor? For at søge? For at gemme?

Derefter ændres alle nr. på nøgletyper. På alle typer? Det lugter af at dine relationer/din forespørgsel ikke er helt skarp.

Håber, andre kan bidrage. Jeg forstår simpelthen ikke opgaven.
Hvis ikke du får andre bud, vil jeg gerne prøve at hjælpe; men du må forklare lidt nærmere.

Beskriv din forespørgsel - og beskriv fremgangsmåden i.f.t. formularen.
Avatar billede erf Nybegynder
10. februar 2010 - 09:36 #4
Hej fdata

Det er svært at forklare problemet. Det skulle gerne virke således.
Systemnøgler. F.eks GH-nøgler (generalhovednøgle). Der findes mange GH-nøgler. Alle er dog unikt nummereret 1, 2, 3, 4 osv.
Hold da op, det er svært. Kan jeg sende basen til dig?

Mvh
erf
Avatar billede terry Ekspert
10. februar 2010 - 10:27 #5
you can send it to me

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede fdata Forsker
10. februar 2010 - 23:53 #6
No sweat. Terry tager over.

.. og sagt i en god mening: Husk lige e's regler:

Det er ikke tilladt at
- tildele point for en løsning, der ikke er tilgængelig for alle Eksperten.dk's brugere.
- tildele point for en opgave løst uden om Eksperten.dk (f.eks. opgaver løst via mail, ICQ eller telefon).

En af fiduserne ved e er jo netop at man lærer en del af at se andres opgaver blive løst.

Det ville derfor have været mere lærerigt - både for dig selv og andre - hvis du kunne formulere opgaven direkte her på sitet.
Avatar billede terry Ekspert
11. februar 2010 - 09:38 #7
fdata you've been on eksperten longer than I have so you know as well as I do that it isnt always possible to find a solution WITHOUT seeing the dB. So unless eksperten make it possible for all to see the dB then it will in some case be necessary to use other methods of cummunication to find a solution.

I've now communicated with erf (Erik) and after seeing the dB and making suggestions, still havent found a solution. How long would it take if all comms went through eksperten?

If a solution is found then dont see any problem in sharing it with others. Or the points for that matter :o)
Avatar billede fdata Forsker
11. februar 2010 - 20:33 #8
>>Terry

I'm afraid you're missing the point. I'm well aware of that it from time to time is nescessary to take a closer look at the problem (get the database via mail).

My comment was not ment as a critique of the two of you exchanging mails. I just wanted to remind you to publish a brief summary of the problem and the solution.

I think that a lot of e's users get frustrated when a thread closes with "db returned with solution" and the answer "Thanks". Any interested user would have to think: "What was that all about?"

As I mentioned: I feel that e is a fantastic platform for exchanging knowhow - and learning. But that can only take place if all relevant information is public.

I hope you agree.

A cute little side-story: The rules are not making it illegal to solve a problem via mail. You just can't get any points ;o)
Avatar billede terry Ekspert
12. februar 2010 - 09:43 #9
Yes I agree, but reading your previous comment you could see exacly what you mean.

Anyway lets leave it at that, have a good weekend everyone.
Avatar billede fdata Forsker
12. februar 2010 - 17:28 #10
Sure. Have a nice weekend U 2.
Avatar billede terry Ekspert
24. februar 2010 - 13:40 #11
Although I'm not too happy with the solution Erik uses then we have found a solution which works (for the moment).

Make a many to many relationship so that a link table contains PK's from person table and Key table.
Avatar billede terry Ekspert
24. februar 2010 - 14:52 #12
Thanks Erik