Avatar billede oddi Nybegynder
06. februar 2010 - 14:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Validering af user input

Hej Eksperter.

Hvis man har en form med 5-10 maskedtextbox, radiobuttons osv. Hordan kan man nemest lave en validering af brugerens input. Dvs. hvordan validerer man om brugeren har sat alle værdier korrekt og om alle input er sat...?

Mvh
Oddi
Avatar billede janus_007 Nybegynder
06. februar 2010 - 15:22 #1
mjaaa..., man kunne bruge RequiredFieldValidator mv., den finder du i VS toolboxen under "Validation"
Avatar billede oddi Nybegynder
06. februar 2010 - 15:48 #2
Kan ikke finde RequiredFieldValidator eller Validation i VS2008 express...
Avatar billede keysersoze Guru
06. februar 2010 - 17:44 #3
Avatar billede Syska Mester
06. februar 2010 - 22:20 #4
Tror det er WinForms og ikke ASP.NET ...

Jeg kender i hvert fald ikke MaskedTextbox til ASP.NET ... ( kun 3. parts )

mvh
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2010 - 00:16 #5
Den findes skam - men ligger i ajaxtoolkit.
Avatar billede Syska Mester
07. februar 2010 - 00:30 #6
Yes, som jeg også ser lidt som 3. Parts ... selvom MS er med på vognen, er det ikke noget man har per deafult.
Avatar billede oddi Nybegynder
07. februar 2010 - 00:52 #7
Jeg har valgt at lave valideringen selv, med at tjekke alle MaskedTextboxe radiobuttons osv. med f.eks:

            if (!pontunLabel.MaskFull)
            {
                who = "Missing " + Pontun.Text;
                return false;
            }

            for (int i = 0; i < groupBox1.Controls.Count; i++)
            {
                RadioButton rb = (RadioButton)groupBox1.Controls[i];
                if (rb.Checked)
                {
                    isChecked = true;
                    break;
                }
                else
                    isChecked = false;
            }
            if (isChecked)
                return true;
            else
            {
                who = "Missing " + groupBox1.Text;
                return false;
            }
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2010 - 10:18 #8
jah - så er man vist heller ikke interesseret i hjælp.
Avatar billede oddi Nybegynder
07. februar 2010 - 11:43 #9
Jeg er meget! interesseret i hjælp.

Jeg kommer fra en C++ verden hvor man har begrænset valg af klassert osv. (medmindre man bruger thirdpatry libs.)

Jeg gik bare udfra at der fandes en nem og hurtig maade at validere en windows form paa. Jeg troede at der fandtes en smart klasse som haandterede alle user indputs og validerede dem...

Jeg troede at der fandtes en validerings klasse som f.eks fik added alle input textboxe, radiobuttons osv. Og at man derefter kunne sætte regler for hvornaar textboxe, radiobuttons osv. er korrekt validerede.

C# og .NET har mange gode klasser som goer smarte ting, jeg gik bare udfra at der fandtes en klasse som validerer bruger input, da dette sker i de fleste programmer/aspx sider i dag...
Avatar billede janus_007 Nybegynder
07. februar 2010 - 20:26 #10
Hej oddi

Jeg synes da det er en smart funktion :) Og jo... jeg kan nu godt forstå at du "troede", og du vil sikkert opleve at mange ting er skruet besynderligt sammen, specielt hvis du kigger på noget af det tidligere .NET 1.0/2.0

Tag et kig her:
http://fluentvalidation.codeplex.com/ , måske kan du blive inspireret :)

Anyway.. tjekkede lige op på WinForms og ser der der findes en Validation event, den ville jeg nok anvende :
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.control.causesvalidation.aspx