Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:27 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

bærbar

Hej jeg har lidt problemer med min bærbar! Det er en IBM Thinkpad A20P, og den melder nogle biosfejl i starten, når den booter, noget med dato osv.
kAn det lade sig gøre selv og skifte biosen ud på den??
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde et slags kort over hvordan den ser ud inden i? så tør jeg nemlig godt skille den ad :)
VH RuZ
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:28 #1
RUZ>> Opdater BIOS, det burde kunne gøre det. Eventuelle kort over den er i din manual.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:29 #2
Hvilken model er det helt nøjagtigt?
Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 10:29 #3
Det er højst sandsynligt ikke selve biosen der er noget galt med, men batteriet til biosen som dødt; Så kan den ikke vedligeholde klokken når den er slukket. Prøv at se om du kan skifte det...
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 10:34 #5
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:36 #6
Det virker bare ved at klikke på linket!!!

Men wisen har nok ret med BIOS batteriet, det er i hvert fald en mulighed.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:36 #7
HVor kan jeg finde en sådan manual? har nemlig mistet min egen :)
Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 10:37 #8
...Jeg ville ihvertfald prøve at skifte batteriet til et friskt, inden jeg gjorde noget drastisk :)
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:38 #9
hvor sidder biosbatteriet ??? og hvordan ser det ud?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:39 #10
Retaxes>> Tak, nu kan jeg se hvilken del jeg skal fjerne for at få et fornuftigt link, det andet sjov har irriteret mig længe......
Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 10:41 #11
Batteriet sidder i nærheden af BIOS-kredsen :) Det er som regel et såkaldt knap-batteri, altså en flad rund blank ting, hvor der stor noget med 1,5V på. Jeg kender desværre ikke den pågældende maskine :(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:43 #12
ruz, hvad er model nummeret, det står under bunden, og begynder med 2629-*** Hvad står der istedet for stjernerne?
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:45 #13
Jeg skal bare vide hvorhenne i computeren batteriet sidder! har prøvet og skille den ad, og kunne ikke finde noget rundt fladt metal batteri!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 10:45 #14
james_t_dk> Det var så lidt, selvom noget tyder på at det er batteriet til Cmoskredsen der er noget muggent ved!
Batteriet kan du nok købe i en fotoforretning eller hos din lokale PC-pusher ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 10:46 #15
Sorry, det sidste var til ruz.dk ;o(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:49 #16
ruz>> lad os nu høre hvad model det er, så finder vi det BIOS batt for dig. Og du behøver nok ikke at skille den ad, for at skifte det, da det næsten helt sikkert sidder under en luge i bunden af maskinen, medmindre det er en del af BIOS kredsen.

Hvor gammel er maskinen?
Hvorfor har du haft den skilt ad?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:51 #17
Helt nøjagtigt hvilken fejl får du?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 10:52 #18
Takker for pointene ;o)
Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 10:53 #19
Øhh nå :|
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:54 #20
Ja det kunne jeg også sige, hvad virkede? Har du allerede opdateret BIOS og hjalp det?
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:56 #21
den er vel omkring et år gammel, og prøvede jo og skille den ad for at finde det der batteri, uden succes :(
følgende fejl kommer frem:
0271:check date and time settings
0251: CMOS checksum bad
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 10:58 #22
jeg opretter også et spørsmål til dig james til 60 point, hvis du kan hjælpe mig med det her :)
Jeg har dwl en exe fil og lagt den ud på en disk, og hvad skal jeg så gøre???
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 10:59 #23
Det lugter af et dårligt batteri.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:00 #24
hmm hvad gør jeg så??
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:02 #25
hvad er dit icq nummer ? :)
Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 11:02 #26
...Det kan også være et (grønt) aflangt batteri, der er loddet på i begge ender; så skal du enten selv i gang med loddekolben, eller få en professionel til at skifte det for dig...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:04 #27
Det plejer der at være en ganske god vejledning til.

Du skal have batteriet fuldt opladet og power på, for at være helt sikkert, så køre du exe filen fra disketten. Det skal være en boot diskette.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:05 #28
Hvis det er et dårligt batteri, og maskinen kun lige er et år, og altså ikke stjålet, så henvender du dig i butikken hvor den er købt.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:05 #29
ok...hmmm. :) jeg prøver og finde ud af noget, tak for hjælpen!
jeg opretter li et spørgsmål,til dig
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:05 #30
ruz>> hvad er model nummeret? Det står under bunden af den.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:06 #31
to sek
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:07 #32
Installation Instructions
Notes:
- You need an AC adapter and a charged battery pack to update the
  system program.
- If your computer is attached to any kind of port replicator, turn
  off the computer and detach it before proceeding.

- Before using this BIOS Update Utility with Windows 98 Second Edition,
  IBM recommends applying the Windows 98 Second Edition Shutdown
  Supplement from the Microsoft Web site Knowledge Base Article ID Q239887.

1. Print these instructions or display on another computer.
2. Firmly connect the AC adapter to the computer.
3. Start a supported version of Windows on the target computer.
4. Make the temporary directory on the hard disk drive (for instance,
      C:\\Temp)
5. Download the ThinkPad BIOS Update Utility from the web site and store
    the file into the temporary directory.
6. Click the Start button, then click Run.
7. In the Open dialogue box, specify the utility filename with the full
    path name where you stored ThinkPad BIOS Update Utility.
    (E.g. C:\\Temp\\filename.exe) Then press the Enter key.
8. Follow the instructions.
9. When completed, the system is automatically turned off.

      Warning: Do not turn off or suspend the computer until the
                update has been completed. IF YOU TURN OFF OR SUSPEND
                THE COMPUTER WHILE THE UPDATE IS STILL IN PROGRESS,
                THE SYSTEM BOARD MAY HAVE TO BE REPLACED.
    After the update has been completed, do the following to make the
    changes effecive.

10.Make sure there is no diskette in the diskette drive, then turn on
    the computer.
11.While the \"Press F1 for IBM BIOS Setup Utility\" message is displayed
    at the lower-left area of the screen, press the F1 key. The IBM BIOS
    Setup Utility menu will be displayed.  If a password prompt appears,
    type the correct password.
12.Verify the BIOS version and date.
13.Press the F9 key to load default configuration.
14.Select Yes.
15.Press the F10 key to save default configuration.
16.Select Yes. The system will restart automatically.

Avatar billede wisen Nybegynder
18. juli 2001 - 11:07 #33
....selv tak :(
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:08 #34
der står det er en type 2629
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:08 #35
Den nye BIOS update kan tilsyneladende køre fra windows, ovenstående er din vejledning i hvordan du opdatere BIOS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:10 #36
Ja 2629-et eller andet, de tre tal/bogstaver efter bindestregen skal jeg også bruge.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:12 #37
61G sorrry
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:17 #38
Her er BIOS updaten i DISKLESS format: http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4MNN8Y.html
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:18 #39
ruz>> er der ikke et lille reset hul på bagsiden af maskinen. Det var der nemlig på de lidt ældre maskiner. Der kunne man resette maskinen, og nogle gange kunne det hjælpe på BIOS fejl.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:22 #40
der er desværre ikke noget hul på bagsiden :(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:23 #41
Heller ikke et meget lille et, hvor man skal bruge en kuglepen eller noget andet spidst for at påvirke.

Hvis den kun lige er et år gammel har du stadig support og garanti påden, så ville jeg, hvis jeg var dig få skiftet det BIOS batteri.
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:25 #42
det virker ikke helt  det der med bios updaten, for jeg kan slet ikke komme så langt ind på computeren!! den stopper ved de der fejl
Avatar billede ruz.dk Nybegynder
18. juli 2001 - 11:26 #43
ok
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 11:27 #44
Prøv at følge dette link, svar på spørgsmålene, så tror jeg du får samme svar som jeg har skrevet her under.

http://www.pc.ibm.com/support/cgi-bin/rick/CountrySelect?lang=en_US&page=OA&brand=IBM+ThinkPad%7CThinkPad+A20p%7C2629%7C61G&doctype=Parts+information&subtype=All&up=

The IBM Online Assistant has determined that you may have a faulty RTC battery. Please contact the IBM HelpCentre or an authorised IBM Servicer.
Once you replace the RTC, you will need to run setup in the BIOS
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. juli 2001 - 08:12 #45
Virkede BIOS opdateringen?