Avatar billede Sarsten Nybegynder
03. februar 2010 - 16:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SharePoint løsninger med Visual Studio 2008 og C#

Hejsa eksperter

Jeg sidder og roder med SharePoint og er ved at være træt af at have fået fat i de forkerte mennesker, jeg har talt med en Microsoft konsulent som mente at hvis jeg direkte skulle connectes til sharepoint skulle jeg gøre brug af Visual studio 2010, men det vil jeg ikke, jeg bruger Visual Studio 2008 og det er jeg egentligt meget glad for, det jeg skal lave er en form for webapplikation hvortil man kan tilgå en database fra og hente nogle oplysninger i C#. Er det nogen herinde der har erfaringer med SharePoint og kan fortælle mig hvordan det foregår, min egen forestilling er at jeg går ind i VS og opretter et projekt som en .NET web app og gemmer det som et specielt format og så burde jeg vel kunne tilføje denne applikation ved at importe den til SharePoint?
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2010 - 16:29 #1
Du kan sagtens gøre det i tidligere end VS2010 det er dog ikke en webapp du skal lave men det er nu heller ikke fantastisk let (jeg går ud fra at vi taler 2007 af Sharepoint da 2010 er radikalt anderledes?)

Det absolut bedste råd er at du skaffer dig WSPBuilder da den primært kan spare dig for en masse arbejde når du skal lave og publisere en feature til sharepoint og så mener jeg også at den indeholder nogle skabeloner til at komme i gang med. Derudover vil en bog som http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/Professional-SharePoint-2007-Web-Content-Management-Development-Building-Publishing-Sites-with-Office-SharePoint-Server-2007.productCd-0470224754.html være et fantastisk opslagsværk.

Sharepoint er et meget specielt produkt og mulighederne for at gennemskue fejl og debugge er enten svære eller helt umulige - og da der samtidig ikke findes særlig meget materiale om emnet tager det godt med tid at komme i gang så det er derfor jeg henviser til en bog.
Avatar billede Sarsten Nybegynder
03. februar 2010 - 23:02 #2
WSPBuilder gør hvad?

Jeg arbejde med Microsoft Designer som vel er en slags frontpage løsning på hvordan jeg kunne benytte min SharePoint?
Avatar billede Sarsten Nybegynder
03. februar 2010 - 23:02 #3
Omend jeg ikke ønsker at bruge det..
Avatar billede keysersoze Guru
04. februar 2010 - 13:51 #4
Når du arbejder i sharepoint designer arbejder du direkte ned i databasen på dit sharepoint site hvilket betyder at du ikke kan genbruge noget - når du arbejder i visual studio arbejder du ikke direkte op imod din sharepoint men laver derimod wsp-pakker, der skal deployes på dit site/farm og indeholder den customisering du har behov for men det betyder også at du ingen hjælp har fra sharepoint (dvs du skal selv lave de xml-definitioner, webparts, masterpages, pages etc etc der er behov for for dels at sharepoint ved hvad den skal gøre med din feature og dels hvad din feature indeholder.

wspbuilder sørger for, så snart du har laves indholdet til din feature, at pakke det i en wsp-fil som sharepoint forstår (hvis ellers det du har lavet er korrekt).
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:44 #5
lukketid?