Avatar billede Eternity Nybegynder
01. februar 2010 - 09:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Big Bang kontra Skabelberetningen(Nogen fysikere derude)?

Hej Eksperter.

Min gode ven og jeg har afsluttende projekt i niende klasse med emnet "Big Bang kontra Skabelsesberetningen" og vi vil rigtig gerne lave et forsøg der på en eller anden måde kan illustrere Big Bang - er der nogen der ligger inde med den slags oplysninger?

Ydermere vil vi rigtig gerne have fat i info vedr. forskellige fortolkninger af skabelberetningen!

P.S. Vi tænker på den kristne skabelsberetning.
Avatar billede Himbear Nybegynder
01. februar 2010 - 14:54 #1
Der findes masser af argumenter og forskere som støtter begge retninger. Så alt efter hvem du spørger vil I kunne finde "beviser". Jehovas Vidner udgiver jo en masse materiale. Du kan enten kontakte dem eller kigge her http://www.watchtower.org/d/20070215/article_01.htm

Så får du hvert fald nogle argumenter for skabelsesberetningen.

Jeg tror de fleste kristne religioner opfatter skabelsesberetningen i 1. Mosebog ret ens. Men en forskel er, at nogle opfatter de 6 skabelsesdage der nævnes i Bibelen som 6 bogstavelige dage, hvorimod andre forstår at der er tale om 6 meget lange tidsperioder. Egentlig er der vidst også nogle som opfatter hele skabelsesberetningen som symbolsk for, at åbne op for muligheden for en udvikling.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2010 - 15:20 #2
big bang - der er ikke rigtig noget godt bud på de første par hundredele af sekundet efter bb - derefter er det som at puste en ballon op - alt foregår på overfladen (galakserne er på ballonens overflade), og de rykker længere og længere væk fra hinanden.
Måske vil der på et tidspunkt ske det, at "luften" går af ballonen, og galakserne nærmer sig hinanden igen, indtil de ramler sammen i et nyt punkt, hvorefter der kommer et nyt bb.