Avatar billede jjepsen Nybegynder
29. januar 2010 - 14:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor vigtig er RAM ?

Hej

Er ved at se på ny bærbar PC'er men er absolut ikke specialist indenfor området.
Vil have en mindre model - 13/14" skærm - og den skal fortrinsvis anvendes til foto og billedbehandling (Photoshop eller tilsvarende programmer)
Jeg går ud fra at det gælder om at få så høj en GHz ydelse som muligt, og så mange RAM som muligt - men hvor meget betyder typen af RAM (DDR2 eller DDR3) ? Eller sagt på en anden måde hvis den har f.eks. 2,5 GHz vil performance så være den samme med begge typer RAM ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. januar 2010 - 14:34 #1
Jeg vil mene at det er ret vigtigt med RAM, når du nu skal arbejde med tunge billeder. Jo mere og hurtigere des bedre.
Avatar billede teamdev Novice
29. januar 2010 - 14:41 #2
DDR3 RAM arbejder med højere frekvens end DDR2 RAM
så med en maskine med identisk processor på 2,5 Ghz med henholdsvis DDR2 og DDR3 RAM vil den med DDR3 performe bedre end den med DDR2
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2010 - 15:39 #3
jeg kunne forestille mig, at Photoshop var ret sulten på RAM.
Avatar billede teamdev Novice
29. januar 2010 - 15:40 #4
Photoshop er storforbruger af ram
Avatar billede haverslev Novice
29. januar 2010 - 19:03 #5
Ram er altid godt at have nok af.
Men husk at du får ikke glæde af mere end max 4Gb ram i som er "grænsen" for hvad der kan udnyttes i f.eks 32bit Vista/Win7

Derimod i f.eks Vista / Win7 64bit system, så du både se og bruge ram mængder, der er over de 4Gb.

En ting der bliver iverset i Vista / Win 7, er muligheden for atbruge ready boost:
http://www.readyboost.dk/hvad_er_readyboost.html
Avatar billede jjepsen Nybegynder
10. august 2011 - 08:18 #6
Lukket
Avatar billede haverslev Novice
10. august 2011 - 12:54 #7
Var der ingenting du kunne bruge ?? - mener da at du har fået rimelig gode forklaringer