Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 17:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

RAID

Hvis man på en quad bay NAS installerer 3 diske og vælger at køre RAID 0, vil systemet så bruge alle 3 diske til RAID ?
Samme spg. kan for så vidt stilles mht. RAID 1.

Kan man ved ovenstående konfigurere at der skal køres RAID 0 på to diske af hensyn til performance og så lade den tredie disk køre selvstændigt så der kan laves back-up på den fra RAID´et ?

RAID 5 er ikke interessant.

Alternativet bliver to diske på RAID 0 og en extern USB disk til back-up.
Avatar billede thov Forsker
23. januar 2010 - 18:39 #1
RAID-0 på 3 diske er naturstridigt, for filernes klynger (à 4kb ved NTFS), splittes op af RAID controlleren, så klynge 0-2-4-6-8... skrives til den ene disk og klynge 1-3-5-7-9.. skrives til den anden disk.

Den opdeling er lidt hurtigere end enkeltdiske, men også mere sart.
Jeg ville ikke sove roligt om natten, hvis computerens systemdrev bestod af et RAID-0 setup - så hellere en enkelt SSD, eller en Raptor, og så arbejde på store video/billedfiler på RAID'et.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 18:53 #2
Jeg er helt klar over faren ved RAID 0.
Mit spg. går derfor også på kombinationen af en 0-løsning på 2 diske af hensyn til performance kombineret med en disk til scheduled back-up.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2010 - 19:06 #3
find setup her:
http://www.acnc.com/04_01_05.html
ser ud til at raid-5 er godt til 3 diske.
Avatar billede drenriza Nybegynder
23. januar 2010 - 19:14 #4
Hvorfor skriver du i #1 at raid 5 ikke er interssant?
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 20:06 #5
Hvis din NAS bryder ned har du med raid 0 og 5 ingen umiddelbar mulighed for at tage en disk ud og hurtigt få adgang til dine data. Det kan du med raid 1 hvis du nørder lidt med Linux. Til gengæld har du ikke samme performance med raid 1.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2010 - 21:09 #6
og når man slås om 1 eller 0, så vælger man 10 - men nu skulle vi altså vælge en løsning på 3 diske.
Det bedste er jo 4 diske og raid-10 (når maskinen kan klare op til 4 diske).
Jeg ville selv vente med raid når jeg havde de 3 diske, til jeg havde sparet sammen til disk #4.

Og derudover skal der være diske til backup - når man indlæser noget forkert i raid-10, så er det jo på begge sæt - man skal måske have et par diske (#5 og #6) til backup før hver opdatering. Og på den måde kan man fortsætte med paranoide forestillinger - til sidst er man tilbage til at tro på raid-0 og løs backup-disk ved siden af.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 21:16 #7
Enig :-)

Men jeg har stadig ikke fået svar på hvad en nas med 3 diske vælger at gøre ved den 3. disk når der køres raid 0 eller 1 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2010 - 21:40 #8
den bruger de 2 - andet kan den ikke.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 21:43 #9
ok. Tak :-)
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 21:59 #10
@ Claes:hvis du vil ha´ point, skal du lige oprette et svar.
Ellers lukker jeg tråden
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
06. februar 2010 - 05:39 #11
Lukket