Avatar billede Chak Nybegynder
20. januar 2010 - 22:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Skriftligt oplæg?

Hej Eksperter.

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad et skriftligt oplæg egentligt er og hvad det skal indeholde. Jeg skal skrive et skriftligt oplæg om sproglige billeder, hvor af jeg skal inddrage eksempler fra en sagtakst og en fiktionstekst.

En forklaring vil jeg være taknemlig for.

På forhånd tak.

- Mvh. Andy Kolsbjerg
Avatar billede Eternity Nybegynder
20. januar 2010 - 22:28 #1
Jamen du kunne jo starte med at skrive dit første indtryk af billede(t/rne) ned, og derefter går videre med genre, beskrivelse af kunster, det gyldne snit, farve- og generel symbolik, miljø og tid +  litterær periode, lidt mere fyld :P og så slutte af med perspektivering og din egen mening!

Det ville jeg i hvert fald have gjordt - håber det hælper
Avatar billede Chak Nybegynder
20. januar 2010 - 22:43 #2
Tak for kommentaren, men tror måske vi misforstod hinanden.
- Jeg tænker på sproglige billeder. Ligesom når vi siger. "Du kan ikke både få i pose og sæk" eller "Du er så smuk, som roser er røde".

Håber det gav lidt mere klarhed over hvad det handlede om.
Avatar billede Eternity Nybegynder
20. januar 2010 - 22:57 #3
Pinligt - jeg læste vist lidt for hurtigt, for ikke at sige meget!

(Synes ellers lige jeg 'lød' rigtig klog :twisted: )

Så må jeg indrømme at jeg ikke tror der er så meget at gøre udover at se på kon-tekst og ellers bare tolke på tingene.
Undskyld jeg ikke kan være til mere hjælp.
21. januar 2010 - 08:02 #4
kolsbjerg, skriftligt oplaeg i hvilken sammenhaeng?  Da du siger oplaeg, ikke indlaeg, kunne det tyde paa at det er en slags debatindlaeg.  Altsaa at man skal diskutere, mundtligt eller skriftligt, noget om sproglige billeder.  En lynhurtig googling paa udtrykket gav mig for eksempel det foelgende citat i et referat fra et siminar:

"Eksperterne blev inviteret til at præsentere deres fremtidsperspektiver for arbejdsmiljøet i et
kort skriftligt oplæg og en mundtlig præsentation. De følgende spørgsmål blev inden seminaret
sendt til eksperterne til inspiration:
- Hvordan vil arbejdsmiljøet ændre sig i løbet af det næste årti?
- Hvilke udfordringer vil disse ændringer medføre i forhold til den praktiske forebyggelse?
- osv.
- osv."

Saa meningen maa vel vaere at du skal skrive noget der skal laeses af en gruppe mennesker og som kan 'kaste lys' paa begrebet og brugen af sproglige billeder som paa den ene side inspirerer til at saette deres 'taenkemaskiner' i gang, paa den anden side  skal forhindre debatten i at 'komme paa vildspor'.  Det skal med andre ord vaere 'lige ud af landevejen', men du skal ogsaa have mod til at 'svoemme lidt mod stroemmen' (for nu selv at bruge et par sproglige billeder.)

Sproglige billeder bruger man vel af de samme grunde som man bruger fysiske billeder.  Man siger paa engelsk "A picture is worth a thousand words."  (Jeg har glemt hvad det tilsvarende udtryk er paa dansk, jeg har vaeret udenlandsdansker i over 30 aar.)  Saa en grund til at bruge billeder, fysiske saa vel som sproglige, maa vel vaere effektivitet, at foroege udtrykskraften, at sige noget kort og fyndigt.  Eller taenk paa piktogrammerne paa faerdselsskilte og icons paa computerens 'skrivebord' og lignende der er let genkendelige og yderligere internationalt forstaaelige.  En anden grund til at bruge billeder er vel den aestetiske, at male noget smukt, med farve eller ord, som naar man siger "Du er saa smuk som roser er roede."  Der laver man tvaert imod udtrykket laengere, dvaeler laengere ved det.

Nogle gange opfinder man, forfatter man, bevidst sine sproglige billeder til formaalet, man taenker over "hvordan kan jeg nu bedst udtrykke det jeg mener?"  Men ofte bruger man eksisterende billeder, tit uden at taenke over det.  Tit 'falder man bare over et ord'  og bruger det uden at taenke paa at det er et billede.

Skal man bruge sproglige billeder?  Ja og nej.  I poesi og fiktionstekst JA naar billederne er friske, originale, og udtryksfulde i sammenhaengen, NEJ naar billederne  er forslidte klicheer.  I sagtekst JA naar de hjaelper til at udtrykke noget bedre og mere forstaaeligt, NEJ hvis det bidrager til at forvirre eller til at skjule sig bag, for eksempel hvis man siger at noget er lidt uldent i stedet for at komme frem og sige hvad man mener.

Du maa saa finde og analysere en sagtekst for brug af sproglige billeder, jeg vil foreslaa en tekst der er relevant til sammenhaengen (maaske indbydelsen til seminaret eller hvad det nu er hvor forfatteren maaske bevidst, maaske ubevidst har brugt sproglige billeder som maaske er effektive, maaske vildledende) og et stykke poesi der gaar dig selv til hjerte netop paa grund af de sproglige billeder

Og saa kunne du maaske, for sjov, i dit oplaeg opfordre laeserne til at analysere dit oplaeg og tage dig i brug af sproglige billeder du maaske ikke havde taenkt over.

Det var lidt 'brainstorming' som jeg haaber kan 'saette dig paa sporet,'
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 10:59 #5
I fagsproget kaldes "et sprogligt billede" en trope (fra græsk, 'omvending' {af sprogets normale betydning}).

Og så er det jo oplagt at beskrive de forskellige troper med deres særlige kendetegn og velvalgte eksempler.

Et lille udvalg af troper er nævnt på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Trope_%28linguistics%29
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 11:20 #6
Siden kolsbjerg siger at der skal inddrages en fagtekst, så lægger jeg lige et link til en introduktion om troper, hvor der citeres fra autoriteterne på området: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/sem07.html

Jeg håber at det kan bruges. :)
Avatar billede Chak Nybegynder
21. januar 2010 - 23:00 #7
Hej Alle

- Tak for svarende! :)

Christian_Belgien.
Du har fat i nogle af de ting jeg vil og skal ind på. Men det er et "skriftligt oplæg" eller "skriftlig fremstilling" jeg skal lave. Det er en dansk aflevering. Men skal kunne læses af hvilken som helst person og derved få et billede af hvad "sproglige billeder" er, samt hvor det bruges. Sproglige billeder bruges i lignelser, digte, troper. (ellers andre)

Mvh. Andy Kolsbjerg
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 23:14 #8
Et udgangspunkt er, at udtrykket "sprogligt billede" selv er et sprogligt billede (dvs. en trope).

Her er et af mine foretrukne eksempler på et bogstavelig talt sprogligt billede: Apollinaire, "Mon Coeur pareil à une flamme renversée" (Mit Hjerte ligner en omvendt flamme).
http://a21.idata.over-blog.com/0/09/10/39/apollinaire-coeur.gif

Sjovt, n'est pas ?