Avatar billede 46peter19 Nybegynder
20. januar 2010 - 12:09 Der er 1 kommentar

Mac Book Excel og MSN chat med video

Der må være flere med sammw problemer:
Min datter har lige købt Mac Book Pro med 4 GB Ram.  Haft pc med Windows i mange år.
Min datter går i gymnasiet og bruger Excel og hendes mor bor langt væk og de taler sammen via MSN med video:
Der er Windows Office til Mac på Mac'en. Men Excel virker helt anderledes end på pc med Vista eller XP
1) vil det være en løsning at installere Windows XP på Mac og herefter installere Office med Excel som er beregnet til Windows?
Jeg ved at næsten alle med  behov for højere matematik/statistik har windos XP  fordi Excel ikke fungerer optimalt på Mac.
2) Video chatvia MSN fungerer ikke på MAC.
Ville løsningen her kunne være at installere Windows XP og bruge MSN via dette styringsprogram?
V h  Peter Østrup
Avatar billede swiatecki Novice
20. januar 2010 - 13:28 #1
Hej Peter

Det er en "klassisk" problem du er stødt ind, der er mange der har brug for at afvikle windows programmer i forbindelse med deres studie og der er 2 løsninger.

1) Du kan dual boote macen, sådan at hun ved opstart vælger enten windows eller osx(mac). Hvis du googler på "bootcamp" vil du helt sikkert kunne finde det du søger
2) du kan virtualisere windows i osx(mac), på den måde kører windows som et program på hendes mac.

Jeg kunne forestille mig hun vil fortrække løsning 2 da hun så kan afvikle windows programmer og mac programmer side om side(løsning 1 kræver genstart for at skifte system), og det er da også denne løsning de fleste vælger.

For at kunne gøre dette skal du bruge en windows installations CD(overvej at vælge windows 7) og noget software. Der findes en del muligheder med det mest populære er VMWare Fusion 3 og VirtualBox.

Vmware koster ca. 800 kr. mener jeg hvorimod VirtualBox er gratis, så det er lidt smag og behag hvad du foretrækker. Jeg ville dog vælge VMWare da min erfaring siger mig dette fungerer bedst.

Skriv endelig her eller på swiatecki@gmail.com hvis du har yderligere spørgsmål.