Avatar billede filia Juniormester
17. januar 2010 - 18:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CS4: Fill/adjustment-layer virker ikke?

Er andre stødt på det samme problem i Photoshop CS4 - ? - :

Jeg kan pludselig ikke aktivere fill/adjustment-laget. Og opretter jeg et nyt (uanset type), er det også dødt. Menuen bliver ikke engang åbnet til laget, når det oprettes, laget ses bare i lagpaletten, som det jo skal - men altså uden, at jeg kan komme ind og justere noget som helst.
Det er aldrig sket før, og det virkede som det skulle, da jeg arbejdede på det pågældende billede i går. Men i dag dur det pludselig ikke. Jeg har oprettet en helt ny fil, hvor det heller ikke dur, så det er selve funktionen, der åbenbart er i 'uorden'. Jeg har genstartet flere gange men laget/funktionen er stadig dødt.

I CS3 er alt i orden, og det virker, som det skal.

Kender nogen dette fænomen - og endnu bedre: en løsning?
?:-)
Avatar billede prodic Mester
17. januar 2010 - 19:24 #1
Er det selve Adjustments-paletten der mangler eller er defekt?

Alternativt så kan du forsøge at nulstille din preference-fil.
Det hjælper ofte på lign. mærkværdige situationer.
Avatar billede filia Juniormester
17. januar 2010 - 22:10 #2
Adjustmentpaletten virker fint. Det er kun som lag, det går galt. Ikonet fremkommer i laget, så snart jeg har oprettet det, men menuen åbnes ikke, når laget oprettes, og kan derpå heller ikke åbnes ved klik.
I øvrigt mener jeg, at problemet opstod undervejs, mens jeg arbejdede med filen og ikke fra den ene gang til den anden - men underligt er det uanset om Photoshop har været lukket ind imellem.

Jeg har kigget i Edit > Preferences, men der er ingen nulstilling. Er det noget andet, du mener?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 22:21 #3
Hold Ctrl-Alt-Shift nede mens du klikker på Photoshop for at starte programmet. :)
Avatar billede filia Juniormester
17. januar 2010 - 23:27 #4
Det svarer til et højreklik > Egenskaber. Der er ikke noget der, som ser relevant ud ift. en preferencefil. - ?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 23:34 #5
Du skal holde de 3 taster nede mens du starter photoshop. Du skal ikke slippe dem.
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 00:12 #6
Afhængig af hvornår, jeg holder tasterne nede ifm. åbningen, får jeg enten Egenskaber, Stifinder fra C-drevet/programmer etc. eller denne meddelelse "Delete the Adobe Photoshop Settings File?"

Den har jeg ingen erfaringer med, så det siger jeg ikke lige ja til uden videre. Er det den, du mener, og hvad er det?
Den må jo også ligge et sted på drevet, så jeg ville da hellere inaktivere den frem for at slette den.
Ellers: Jeg har pc - hvis du har mac er det måske en anden genvej, du bruger?
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 00:18 #7
Hvis du klikker på ja, bliver Photoshop nulstillet til fabriksindstillinger.
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 00:46 #8
Hold da op, det hjalp jo!
TAK for det! Og godt tip at kende til en anden gang.
Læg et svar, så jeg kan give points. Også Prodic, hvis han er med endnu. Så fordeler jeg.
Det var da skønt, . . . !
:-) Filia
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 00:50 #9
Jeps, den er god at have i baghånden.

Tag også lige at få kigget på alle de uafsluttede du har her: http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/filia?start=0

Der er rigtig mange, og over 6-7 år!!
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 01:20 #10
Ja, der er nok rigtig mange, har lige kastet et hurtigt blik på dem. Men hvis du kan finde et, hvor der er faldet et svar, og jeg ikke har afsluttet, så sig til. Det skulle være glippet ret alvorligt for mig, hvis jeg ikke har afsluttet i så fald.

Måske kender jeg ikke reglerne ordentligt: Skal man afslutte på et tidspunkt, hvis der ikke kommer svar?

Husk at lægge svar!
:-))
Filia
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 01:30 #11
Ja, man skal efter en hvis tid, som nok er gået for de fleste i det her tilfælde, lukke dem, ved enten at tage point selv, eller bede dem der har hjulpet lægge et svar.
Avatar billede prodic Mester
18. januar 2010 - 08:09 #12
For min skyld kan du godt uddele pointene til "justrace". :-)
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 18:34 #13
Det er hermed gjort, tak for hjælpen, begge!
:-)

Jeg har desuden forestået en mindre oprydning i tidligere spørgsmål for god ordens skyld! Og har checket reglerne af samme grund, se nedenfor. Der er ingen krav om at lukke, men gode opfordringer.
Jo, jeg må erkende, at det er glippet med ordentlige afslutninger ind imellem, men det er ved at blive løst nu. Og kun få af de helt slemme oversiddere, synes jeg, men alligevel.
Tak for opfordringen!
:-)

Regler:
Hvis du har et spørgsmål hvor ingen af svarene kunne bruges, kan du selv lægge et svar og acceptere dette.

Hvis du ikke får et direkte svar på dit spørgsmål, fordi det måske ikke kan besvares korrekt, så bør du alligevel uddele points til de folk har gjort en indsats for at hjælpe dig. Du kan eventuelt spørge om de vil have lidt for deres hjælpsomhed.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 19:00 #14
Selv tak, var så lidt. :)

Det med reglerne var det jeg prøvede lidt forkortet at skrive, men alt er jo ok. :)

Det er nu også til din egen hjælp at gøre det, da mange tjekker før de hjælper, og der er nok mange der ikke får hjælp på den konto.

Jeg havde set at der hvor du havde fået hjælp var der afsluttet. :)