Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 10:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Se om datofelt er tomt i mysql

Skulle jo egentlig være simpelt men er det åbenbart ikke
Skal bruge alle psoter i tabellen hvor dato feltet er tomt.
altså i en Mysql Tabel
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 11:42 #1
sql = "SELECT * FROM tabel WHERE dato=''"

  // Steeven
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 12:31 #2
Ja det mente jeg også men bruger jeg:

SELECT Count(medlemmer.Navn)  AS Antal from medlemmer  where betaldato = ''

Så for jeg resulatet 0

Og det er ikke korrekt
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 12:33 #3
Men tilgengæld giver

SELECT Count(medlemmer.Navn)  AS Antal from medlemmer  where betaldato <> ''

Det rigtige svar, så det må være noget med Null værdien eller ?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 13:02 #4
Altså, skal du bruge selve posterne fra tabellen medlemmer, hvor betaldato-feltet er tomt? Eller skal du bare bruge antallet.

Det, der sker med denne kodelinje:
SELECT Count(medlemmer.Navn) AS antal FROM medlemmer  WHERE betaldato = ''

er, at du tæller, hvor mange felter, der har et tomt betaldato-felt. Du får altså antallet poster uden dato.

Denne linje:
SELECT Count(medlemmer.Navn) AS antal FROM medlemmer  WHERE betaldato <> ''

tæller, hvor mange poster, der ikke har et tomt betaldato-felt. Du får altså det modsatte af det forrige, nemlig antallet af poster med dato.

Det hele kommer jo an på, hvad det i virkeligheden er, du skal bruge. Med dine sql-sætninger får du antallet - med den, jeg viste, får du indholdet.

  // Steeven
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 13:09 #5
Jeg prøver lige igen

SELECT Count(medlemmer.Navn) AS antal FROM medlemmer  WHERE betaldato = ''

Giver mig svaret 0 -- dette er ikke korrekt

SELECT Count(medlemmer.Navn) AS antal FROM medlemmer  WHERE betaldato <> ''

Giver mig det rigtige svar f.eks. 17 - dvs. 17 der har betalt

Hvis så der er 39 poster ialt, må der vel være 22 medlemmer der ikke har betalt ?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 13:24 #6
Ja, det lyder vist meget rigtigt matematisk set.

Måske er der et problem med SQL og null-værdi. Men du har jo selv fundet en alternativ simpel løsning.

  // Steeven
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 13:32 #7
Nej den holder ikke for jeg skal have skrevet alle poster ud som det her:

RS.open " SELECT *  from medlemmer  where betaldato  = ' '" , conn
Do while not rs.eof
Response.write rs("navn")
rs.movenext
loop

Og her kommer der ingen poster !!!!!!!!!!
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 13:34 #8
Yes yes jeg har løst det
SELECT *  from medlemmer  where betaldato is null

HEj igen
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 13:56 #9
Det lyder godt.
Held og lykke med det.

  // Steeven