Avatar billede agm Nybegynder
27. december 1999 - 22:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

3D studio max - glas mat.

Hvordan laver man nemmest et rigtigt godt glas materiale til glasskåle flasker osv.???
Avatar billede agm Nybegynder
27. december 1999 - 23:01 #1
Det var i 3D studio max R3,0
Avatar billede roslev Nybegynder
28. december 1999 - 00:18 #2
I den originale udgave af programmet ligger der et glas materiale i 3dsmax.mat, men jeg tvivler lidt på at du har den?!?

Glas er normalt en phong-shader, med lav opacity! ..men du har også brug for et reflect/refract-map?!

Hvis du har den originale version kan jeg hjælpe, men ellers...

Avatar billede i11uzion Nybegynder
28. december 1999 - 01:43 #3
Hmmmm ok, til mit forslag behøver du ikke den originale version, og heller ikke noget specielt map, men jeg kan ikke huske 100% præcist hvad der skal stå i alle parametrene, men jeg kan give dig nogle hints...

Ok, du kan både vælge at bruge phong-shading (som roslev siger), det giver et lidt plastik-agtigt look, men jeg kan nu personligt bedst lide at bruge Metal-shaderen, eller hvis du har 3D Studio MAX 3.0, kan du også lege med den nye Anisotropic-shader.

Hvis du laver noget rimelig tykt glas, hvor lys og objekter skal "bøjes" (refrakteres" rimelig meget igennem, så skal opacity stå på 100, og så putter du ellers bare standard MAX raytracing i refraction-slot´en.

Hvis du derimod laver meget tyndt glas, kan det nok bedre betale sig at skrue opacity ned, og så lad være med at sætte noget i refraction-slot´en.

Af farver, kan du foreksempel i diffuse vælge en grå eller sort farve, og så vælge hvid som highlights...

Du kan også prøve at sætte "2-sided" (tvinger objekter til at have 2 sider) eller/og "supersample" (en slags antialiasing) til, det giver bedre resualter en gang i mellem...

Hmmmm det var en ordentlig smøre, og jeg har sikkert udeladt nogle detaljer, og sådan noget, men nu prøver jeg lige at lave en kort summering... :

Ok, hvis du har en MEGET hurtig computer (500MHz, 256MB RAM), laver du det flotteste glas på denne her måde:

Sæt raytracing i både reflection og refraction slots´ene.
Slå supersample til.

Hvis du har en mindre hurtig puter (350MHz, 128MB RAM), så skal du nok nøjes med raytracing i refraction, og så bare bruge et tilfældigt lyst map i reflection. Du kan stadig bruge supersampling, men det tager nok 20-40% længere tid så.

Hvis du har en meget langsom puter (200MHz, 64MB RAM), så skal du nok måske nøjes med at bruge "refract-reflect" i refraction, og så igen bruge et lyst map til reflection, og så helt droppe supersamplingen...

Disse råd er jo kun vejledende, så selvom at du kun har en 200MHz så kan du jo godt smide raytracnig på alt, men så skal du regne med renderingstider på op til 6-10 timer i MAX 2.5 og ½-2 timer i MAX 3.0 (renderingsmotoren i MAX 3 er LANGT bedre end den i 2.5´eren og nedad)....

Hmmmmmm håber du kunne bruge det til noget... :)
Avatar billede roslev Nybegynder
28. december 1999 - 06:58 #4
Wow, så meget for 15 point?!?
Jeg tror i11uzion holder juleudsalg ;-)

Klik her:

http://www.liquidvision.de/liquid_vision/Download/LV/LVRenderBench/LV%203DS%20MAX%203%20Renderbench.zip

Det er en render benchmark, men den indeholder 2 Max-scener med glas. Så kan du "lure" materialerne!
Avatar billede agm Nybegynder
28. december 1999 - 08:38 #5
Tak for hjælpen.
Der skal jo ikke gå inflation i pointene.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
28. december 1999 - 16:32 #6
roslev>>> Jepper... :)

... Og tak for pointene :) *SS*